När ska jag berätta för chefen?

När ska jag berätta för chefen?

Fråga

Jag har frågat runt och även försökt fråga mitt fackförbund utan att få något ordentligt svar. Min fråga är följande: Finns någon regel/lag för när man senast måste informera sin arbetsgivare om att man är gravid?
Jag vill gärna dra ut på det lite för att inte få min arbetssituation försämrad, men vill samtidigt inte riskera att själv bidra till detta genom att inte informera om jag har skyldighet till detta.

Undrande

Svar

Så här svarar Alf Eckerhall, socialförsäkringsexpert vid Svenskt Näringsliv:
”Det finns ingen lag om detta. Men det är naturligtvis lämpligt att informera arbetsgivaren så snart som möjligt för att planering av olika åtgärder ska kunna ske i god tid. Det kan till exempel gälla ändring av arbetsuppgifter och så småningom ersättare för den som väntar barn. Det lämpliga är alltså att informera om att man väntar barn så snart som möjligt. Det ligger nog också som regel i sakens natur att man vill dela sin glädje med sina arbetskamrater.”

Redaktionen

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!