Hur försvinner hemorrojderna?


Hur försvinner hemorrojderna?

Fråga

Under min graviditet fick jag hemorrojder som jag inte besvärades så mycket av. Använde en salva som finns att köpa på apoteket och då blev det bättre.
Nu är det snart fyra månader sedan vi fick vårt barn och hemorrojderna finns kvar.
Så länge jag smörjer med salvan har jag inte ont av dem, men så fort jag upphör blir det sämre.Provade med stolpiller i fem dagar och då blev det bättre. Kanske skulle jag ha fortsatt med en behandling direkt efter?
Jag tog kontakt med mvc, men där kunde de inte hjälpa mig. Är det vårdcentralen jag ska kontakta? Ska jag ta kontakt med någon om jag inte har ont av hemorrojderna eller kan man leva med detta så länge de inte blommar ut för mycket?


Sara

Svar

Det är väldigt vanligt att man får hemorrojder i samband med att man är gravid. Hemorrojder är små blodfyllda knutor som sitter alldeles innanför och så småningom också utanför ändtarmsöppningen. De kan ge besvär i form av klåda, blödningar och smärta. Man bör göra en läkarundersökning vid sin vårdcentral så att man säkert vet att det är hemorrojder som ger besvären.
Det man i första hand ska behandla med är receptbelagda läkemedel i form av stolpiller eller salva som ger lindring av symtomen och ibland läker ut hemorrojderna.
Om detta inte hjälper kan man behandla med en enklare typ av operation: avknytning med hjälp av gummiband. Vid svårare fall kan man operera bort hemorrojderna helt och hållet – men läkningsperioden är dock ganska smärtsam.
Under graviditeten brukar man alltid rekommendera behandling med stolpiller eller salva för att minska besvären. Operation är inte aktuell förrän möjligtvis efter förlossningen. En kirurg måste bedöma om operation är ett bra alternativ eller inte.
Om hemorrojderna inte ger besvär finns ingen anledning att försöka behandla bort dem. Om man däremot har besvär med återkommande blödningar och smärtsamma inflammationer är det viktigt att man får rätt behandling. Det finns receptfria läkemedel mot hemorrojder, men de receptbelagda är ofta effektivare. Det är också viktigt att se till att man inte har problem med hård avföring eftersom detta ofta förvärrar besvären.


Maria Sennström

Ställ en fråga


Klicka här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!