Tänderna gör ont


Det gör ont när tänderna kommer

Fråga

Min son har jätteproblem nu när han börjar få tänder. Vad ska jag göra? Han har så ont och har enormt svårt att sova. Det är med andra ord ­jobbigast på natten för honom.
Jag ger honom smärt­stillande Alvedon, men det kan jag ju inte ge i flera dagar.

Therese

Svar

Det verkar som om en del barn har större problem med tandsprickning än andra. Hos vissa barn märks ingenting samtidigt som andra kan ha till exempel smärtor, feber, lös avföring och störd nattsömn.
Tandsprickningen sammanfaller ofta med perioder då barnet kan vara känsligt både i utvecklingen och för infektioner. Vad som orsakar besvären kan därför vara svårt att säkert veta.
Det är inte farligt att ge Alvedon någon gång per dygn när du märker att din pojke har ont och du bedömer att det behövs. Det handlar ju om en begränsad tidsperiod. Det finns bedövningssalva att köpa på apoteket men det är inte så lätt att få den på rätt ställe. Bitring, som kyls i kylskåp, är kanske inte heller ett lämpligt alternativ just på natten.
Man kan även trösta och var nära, det här är övergående problem men nog så jobbiga medan de pågår.
Marianne Rydin

Ställ en fråga


Klicka här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!