Hur ska vi tvätta dem?


Hur ska vi tvätta deras underliv?

Fråga

Vi undrar lite om barns hygien. Vi har tvillingar som är 4,5 år, en pojke och en flicka. Vi har alltid  hört att man inte ska tvätta under förhuden på pojkarna, men nu undrar vi när man ska börja göra det, så att det inte blir dålig lukt. Det samma gäller flickan. På bvc fick vi lära oss att inte tvätta underlivet, men faktum är att det blir dålig lukt om man inte tvättar. Det räcker inte att sätta barnen i badet, man måste tvätta.
Så, hur ofta, hur och med vad tvättar man barnets underliv?
Jag undrar också hur ofta ni rekommenderar att man duschar ett barn? Vi duschar eller badar våra barn var tredje dag ungefär och tvättar deras hår en till två gånger i veckan. Räcker det?
Och ska man tvätta barnens underliv varje morgon? I så fall med lactacyd?
Mamman och pappan

Svar

Det är helt rätt att man inte skall tvätta små barns underliv alltför ihärdigt.
När det gäller pojkar behöver man bara tvätta utanpå till dess förhuden lossat av sig själv och lätt kan föras tillbaka. Detta brukar upptäckas av pojken själv någon gång i 4-5 års-åldern. Man ska inte försöka dra tillbaka förhuden innan dess eftersom det kan orsaka skada och ärrbildningar och försvåra att den löser sig spontant.
Angående flickors underliv kan man tvätta med handen eller en tvättlapp mellan blygdläpparna när man märker att det behövs.
Till både pojkar och flickor använder man en mild, oparfymerad tvål eller lactacyd som man sköljer eller duschar bort och klapptorkar efteråt. Detta behövs inte varje dag utan lämpligen i samband med bad eller dusch.
Det finns inga rekommendationer om hur ofta barn skall duscha, bada eller tvätta håret. Behovet måste få styra. Alltför flitig ren­göring kan leda till uttorkning av huden med klåda som följd. Jag tycker era rutiner låter alldeles utmärkta. 
Marianne Rydin

Ställ en fråga


Klicka här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!