Hur mycket bröstmjölk behövs?

Hur mycket bröstmjölk behövs för en dag?

Fråga

Jag har en flicka som är 3,5 månader gammal. Jag hade tänkt att snart vara borta en hel dag och undrar hur jag gör med ammningen? Jag hade tänkt pumpa ur mjölk så att det finns hemma, så att hennes pappa kan mata henne.

Men jag undrar också ungefär hur mycket ska hon äta åt gången? Är en full flaska normalt, det skiljer väl sig från barn till barn?

Hur mycket mjölk ska vi se till att ha hemma? Och kan jag få problem med ammningen senare?
Mia

Svar

Hur mycket barn äter på en dag är väldigt olika, allt mellan 500 och 1 500 ml är normalt och vanligt. Det beror både på mjölkens sammansättning och barnets behov.

Hur mycket ett barn äter per gång varierar också mycket, mellan i princip ingenting alls (barnet gosesnuttar bara) och upp till knappt 200 ml. I en undersökning jag läst så åt barnen i genomsnitt 75 ml per amning, men variationerna är som sagt mycket stora.

Att mata med nappflaska kan störa amningen för vissa barn, men behöver inte göra det. Det händer till exempel att barn som får nappflaska börjar bitas.

Det kan också hända att din dotter inte begriper hur hon ska komma åt mjölk i en nappflaska, eftersom det är en annan sugteknik.

Om ni vill kan ni pröva att ge henne mjölk i drickskål (finns på apoteket). Med den kan barn få i sig mjölken på ett mer amningslikt sätt.
Marit Olanders

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!