Annons

Tonår

Isabelle

Vår 13-åriga tjej har haft sex

Hej!
Vet inte hur vi skall hantera detta. Vi har två tjejer på 9 och13 år. N'r den äldsta tjejej fick sin mens för första gången har vi pratat mycket om hur en kvinnokropp fungerar, varför man får mens, sex osv.

Först tyckte hon att det var pinsamt (hon har svårt för att öppna sig). men efterhand har det varit ok att prata om sånt samt om kärlek och pojkvänner.

När hon började i högstadiet, märkte vi en förändring i attityd. Vi har kommit på henne med rökning, en gång hade hon provat alkohol där vi har tagit diskussioner och att det är noll tolerans.

När vi kommer till sexbiten där vi har frågat om har haft detta får vi till svar att hallå, jag är 13 år - jag sysslar inte med sånt. En fredagkväll när hon hade varit ute med sina kompisaroch kommit hem så hade en kondom trillat ur hennes byxor inne på toaletten. En öppnad men ej använd. Hon fick frågan vems är denna? kröp det fram att hon hade haft sex.

Vi blev lite chockade -för vi var inte direkt beredda på detta.Framförallt attityden - kände för det, typ en kul grej osv.

Hur hanterar vi detta på ett bra sätt så att vi inte skuldbelägger? Någon som har tips?
Vi förstår att tiderna har förendrats sen vi var små - vi båda är 35 år - men helt plötsligt känner vi oss gammalmodiga.

Skulle vara skönt att få höra hur andra har gjort som har gått igenom en liknande period. Vi har ju en omgång kvar, tänker på vår lilla tjej.
32 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. mib

värme

Visst förstår man att ni vill väl. jag föreslår att ni ger er dotter en kram och sen får hon styra samtalet. Tror så många gånger att som ni säger man skuld belägger och så blir det ett himla liv i onödan. Man bör ju vara tacksam att hon tänkte på kondom i allfall..
    Skrivet: okt 03 2009
    2 röst(er)
  2. Tessan

Hej!

Jag tycker att ni kan vara stolta över att ni har en så bra relation med er tjej att hon faktiskt berättar för er om sex och pojkvänner, inte alla 13 åringar som vågar göra det... Tycker att ni ska vara rädda om den relationen så att hon fortsätter vara lika öppen mot er.

Prata med henne om att det är viktigt med skydd, en gång räcker för att bli gravid eller få könssjukdomar...
    Tycker också att ni ska prata med henne om att det bara är hon som bestämmer över sin egen kropp, vad hon vill göra och att allt ska kännas rätt. Att om det inte känns bra så har hon rätt att säga ifrån. Det är ju lättare att bli utnyttjad när man är ung och oerfaren...
    Skrivet: okt 08 2009
    3 röst(er)
  3. Lena

Var inte oroliga!

Hej!
    Jag hade själv sex första gången när jag var 13 år och jag har inte dött för det. Hon verkar ju bevisligen använda kondom så hon förstår ju att skydda sig.
    Sen är frågan: är det så allvarligt att hon har sex egentligen? I grund och botten vill hon ju bara ha det skönt och det är väl inget fel? Ni har ju sex själva och älskar det förmodligen så var glad för hennes skull att hon får njuta av nåt så underbart.
    Jag tycker att ni ska prata med henne men inte förmana eller skälla. Kör lite med taktiken "Nu när du haft sex så är du ju en nästan vuxen kvinna" och prata om att vuxna kvinnor måste ta ansvar och så vidare. Sen måste ni ge henne stöd i hennes val att ha sex även om ni inte tycker om det för ni vet väl hur det är med sex? Har man en gång börjat är det omöjligt att sluta.
    // Lena
    Skrivet: okt 25 2009
    3 röst(er)
  4. Madde

Låt henne få njuta trots sina unga år.

Själv förlorade jag min oskuld när jag var 12/5 med en kille som var 17 . Min mamma tyckte att det var otroligt jobbigt och ville först inte att jag skulle träffa en så gammal kille. Men hon accepterade det tillslut när hon insåg att jag kanske inte är som dom flesta 12-13 åringar, att jag har faktiskt utvecklats fort, jag fick min första mens när jag skulle fylla tio, redan i 12 årsåldern så hade jag c kupa redan... Och många misstog sig och trodde att jag var 15-16. Efter ca 6 månader så gjorde jag slut, då kändes allt inte lika bra längre. Efter det så hade jag inte många 'förhållanden' utan jag hade bara sex med killar som jag villa ha det med. Vilket blev ganska många på 1 1/5 år. Min mamma var lite upprörd av det med, och försökte prata med mig. Men mitt resonemang var som så att vill jag ha sex och ha skönt varför får jag då inte ha det? Ska jag vara tillsammans med någon bara för att. Alla killar har ju i princip det, varför inte vi tjejer? Jag andvände iaf kondom och har haft otroliga upplevelser och skönt fast att jag var så 'liten' Nu har jag ett förhållande med en kille sedan 6 år tillbaka. Det behöver inte vara världens grej bara för att hon är ung. Låt henne få njuta precis som ni. Var glad över att hon andvänder kondom. Kanske dags att fundera på p-piller också för säkerhets skull..?
    Skrivet: nov 25 2009
    3 röst(er)
  5. har aldrig ångrat

stötta o uppmuntra

ingen idé att förbjuda Har man en gång börjat med detta härliga så slutar man aldrig Vad än andra tycker o säger.Så stötta henne o fråga lite om pojkvännen osv. Jag var också 13 första gången ett sommarlov.Det blev en gnista för mej och vi hade sex minst en gång om dan hela det sommarlovet. Hade förstående föräldrar som jag kommit på flera ggr med att ha sex ihop o dessutom en storasyrra på 15 som också hade sex med sin kille
    Skrivet: apr 20 2010
    2 röst(er)
  6. Axa

Lite förvånad är jag...

... över att alla inlägg i denna tråd utgår från att 13-åringen verkligen ville ha sex! Chansen eller risken är minst lika stor att hon gjorde det för att killen ville eller för att det finns ett stort grupptryck i kompisgänget som är svårt att stå emot när man är så ung. Lite naivt att då bara säga; "låt henne njuta"! Det jag tycker att ni föräldrar ska göra är att som tidigare skrivits vårda er relation till henne, men framförallt jobba med hennes självkänsla! Nu framgår det inte om hon redan har ett grundmurat självförtroende, men det är sällan man har det som 13-åring... Jobba därför med det så att hon fullt ut får förstå att det är ok att säga ja till sex - om och när man vill. Men det är lika ok att säga nej - man är inte sämre för det!!! Jag använde mig som 14-åring av sex för att bli omtyckt och accepterad (ser jag nu som vuxen), och dom få gånger som jag verkligen ville ha sex för sexets skull var lätträknade!!
    Skrivet: jun 23 2010
    0 röst(er)
  7. Åsa

Håller med Axa

Att lite konstigt är det ju, att alla inlägg förutsätter att 13-åringen helt och hållet ville och kände sig säker på det där med sex... Vi får hoppas att det är så, men precis som Axa använde jag mig av sex för att bli omtyckt i ungdomen, det är nog ganska vanligt, och ganska synd. Och det tyder på ett dåligt självförtroende. En 13 åring behöver absolut ledning, och behöver känna att de FÅR säga nej och ändå vara bra och värd att tycka om!!
    Skrivet: jun 24 2010
    1 röst(er)
  8. Axa

En annan vinkling

Ramlade över en artikel på Aftonbladets hemsida som till viss del handlar om unga tjejers "sexvanor". Skrämmande men intressant! Läs på http://www.aftonbladet.se/debatt/article7361349.ab
    Skrivet: jun 24 2010
    3 röst(er)
  9. en som började sent

mja,mjo...

jag har en syster som började när hon var ca 12 år, sure, hon använde kondom osv, och när man frågade henne då var ju hon minnsan expert på sex och älskade att ha sex.
    Problemet var fick man veta i efterhand, att det ofta kunde var i samband med alkohol, för att bli omtyckt eller med äldre mer erfarna killar, och hon har år senare insett hur utnyttja hon egentligen var, och hon ångrar sig så väldigt mycket.
    hennes tidigare sex-erfarenheter har också satt djupa spår i nuet, hon är inte kapabel att få orgasmer och ser sex som en dålig, "syndig" (hennes egna ord) och äcklig sak att göra, så när man börjar tidigt och har en "lättsam" attityd så kan det vara ett varnings-tecken.
    klart att hon skall kunna ha det skönt, men det skall vara på hennes vilkor och för "rätt" anledningar, det är ok att sakta ner lite också sex är en gos-förhöjare inte självförtroende-höjare.
    Skrivet: jul 03 2010
    0 röst(er)
  10. Denise

Hej!

Jag är en tjej på 15 år och hade sex första gången när jag var 14 år gammal. Jag kände mig besviken på mig själv och var djupt deprimerad för allt kom ut och jag gillade inte den situationen jag var i. Så jag bestämde mig att gå till Ungdomsmottagningen och prata med en kurator/gynekolog. Fick mig på betydligt bättre humör.
    Jag tycker att du har en posetiv inställning att du faktiskt bryr dig om din dotter. Men låt henne ha ett privatliv om hon inte vill prata om det, det är viktigt. Du vet själv hur det var när du var runt tonåren? Man umgicks med Killar, höll på med alkohol och rökning. Ganska vanligt nu år 2010 med exlusiva tonårsgäng,grupptryck osv.
    Jag hamnade själv där, började röka&dricka och gjorde saker och ting som jag inte borde ha gjort.
    Det är faktiskt upp till er föräldrar hur ni vill uppfostra era barn. Dem ska ha lika mycket respekt som ni har till era barn. Och det gäller att ta det lugnt sätta er ner och ta ett allvarligt samtal.
    Era regler, och barnen ska följa dem.
    Menmen, varna om könssjukdomar & att man kan bli gravid osv.
    Hamnat i samma sits, alltså graviditet.
    Och det är det värsta jag har varit med om , att vara tvungen att göra abort. Hade två val, antingen behålla barnet och bli hemlös,mina föräldrar stötte inte mig och jag blev besviken och ledsen. För jag är emot abort, jag tycker det är så fel. Det andra valet är att kämpa, gör det man inte vill,aborten.
    Och en sak till, dem flesta ungdomar idag förändras från när dem börjar högstadiet. Dem har fler krav på sig.
    Mvh /Denise
    Skrivet: jul 20 2010
    4 röst(er)
  11. Lisa

Hej!

Hej! jag förstår er, och annser att man måste få känna sig fram i det sexuella,bara att hon vet vad hon gör och att ni pratar med både honom och henne.
    Sätt er ner och prata, ta en lung diskution, absulut inge agresift.

Min dotter var 13 år och hade en kille som var 17.
    Jag satt mig ner med dem, båda lung diskution.
    Han är ju både byxmyndig och straffmyndig.
    Det är ju skönt med sex, vi alla föräldrar har ju haft det,så jag tycker att man bara ska prata med dem först.
    Men en regel med sex har jag!
    Att hon inte har sex med en en dag, och sen med nån annan dagen där på.
    Annars är det lungt,hon har kondomer med sig till killen och allt är bra :)
    Skrivet: jul 22 2010
    3 röst(er)
  12. Ben

Finns inte mycket att göra

informera henne om sjukdomar lindriga och o botbara sjukdomar, och på vilka sett de smittar, förklarar ni det på rätt sätt kanske ni får henne att tänka efter lite före hon gör detta igen, det är inte riktigt snällt att sätta skräck i en ung flicka som henne, men att dra upp en sak som att man kan bli steril om man går med vissa sjukdomar under längre tid är ett bra sätt för att få en ung dams uppmärksamhet,
    Skrivet: dec 10 2010
    1 röst(er)
  13. andrea

till Aich

Hur kan du av alla få en chock när inom islam finns det små flickor som i 13 års åldern eller mindre, får gifta sig med gamla gubbar som sina föräldrar har valt? tror inte du att dem äckliga gubbar vill ha sex med sina unga fruar?

och till isabell tycker jag att det är bra att ni pratar öppet med din dotter om det, fast det är viktigt att ni berättar att hon faktiskt kan säga nej och att hon inte ska ha sex med en kille bara för att vara "cool" och bara för hennes andra kompisar gör det.. hon ska ha sex om hon verkligen gillar den killen och om hon verkligen vill. Fast jag tycker oxå att 13 är för ung, jag var 15 år och jag va jätte kär i killen så jag ångrar absolut ingenting nu.
    Skrivet: feb 07 2011
    10 röst(er)
  14. irriterande

löjligt

inte säkert att hon vill ha sex, men om hon nu vill det så är det väl klart att hon ska få ha det. men mycket viktigt att föräldrar pratar med hene och berättar, fixar p-piller, kondomer osv.
    Lite skillnad på att vara muslim och bli tvingad till att gifta sig och ha sex, och att själv vilja ha sex.
    jag blev av med min oskuld som 12 åring och det har gjort mig gott.
    jag levde livet, festade, drack mycket och hade super kul tidigt i tonåren. sen mognade jag ifrån det fort och jag har alltid varit "först" av mina vänner med allt.
    man kan inte säga att bara för att man är 13 år så ska man inte få ha sex. alla är olika i sin utveckling, alla människor är individer, ven ungdomar och barn.
    jag träffade som ung många äldre killar, det störde inte mig, för jag var i deras utveckling i sinnet.

Tipset från mig är bara: klart hon ska få ha sex, men prata med henne, berätta och hjälp med kondomer, p-piller och annat.
    Bromsa för allt i världen inte en tonårs liv, hon måste få utvecklas ch lära känna sig själv.

jag är själv vuxen nu och har 3 barn. hoppasverkligen inte jag blir en hagga til mamma och säger: -STOP, ni får inte ha sex.
    jag menar den dagen dom kommer och berättar om sånt för mig
    Skrivet: feb 09 2011
    1 röst(er)
  15. Anonymt

Värre saker skulle kunna hända..

Hej,! :)
    Jag är själv 13 år, och jag tycker att ni ska vara glada över att hon använde skydd iaf! Och värre saker skulle kunna hända än att hon hade sex,..
    13 åringar är alltid lika nyfikna på nya saker och sånnt...
    Jag tycker att ni bara ska låta henne va och kanske ta de med säkerheterna en gång till, sen räcker det nog :) trots allt är hon ju 13 år men hon är nog mogen att bestämma lite själv, också :) var glada över att hon vågar berätta saker för er iaf ! :) de är inte alla tonnåringar som känner att dom vågar de..
    Och bara gå vidare och lossas som att inget har hänt, så känns allt mkt bättre för henne :) och ni behöver nog inte vara oroliga, sånna här är alla nyfikna 13 åringar i början...
    Skrivet: apr 17 2011
    1 röst(er)
  16. Galet värre

26årig oskulld tycker..

Jag är 26årig svensk, ser bra ut och är oskulld.
    Allt från 2år yngre till 22år äldre.
    och jaa.. det är skit svårt att hålla sej i kragen ibland.
    En utav dem hade den mest otroliga dragningskraften jag vart med om. Jag ville inget mer än att hoppa i säng med honom(men han hade sambo)..
    Jag är glad att jag hållt mej i alla dessa år. Visst längtar jag. Men jag vill ha en som älskar mej för den jag är och inte min kropp.

Sen har endel ex pojkvänner uttryckligen sagt till mej att de uppskattat att jag är oskulld.

När man är så liten.. lika mycket som svea rikes lag säger att man inte får köra moppe när man är 15år, ta körkort när man är 18, handla på systemet när man är 20år.. lika lite är man byxmyndig innan man fyllt 15.
    Eller som den muslimska kvinnan va inne på. Vi kanske kan införa så att man kan gifta sej redan vid 13års ålder.

Varför finns dessa lagarna? För att vara hårda och restrektiva?

Nä, men vi sätter lite alkohol i händerna på kidsen. Så kan dom väl passa på att köra bilen till stockholm, när dom ändå är där kan de ju skaffa sej ett heltidsjobb och köpa lägenhet? 13år????

Jag kan observera att jag har haft en pojkvän från Thailand, Libanon & Florida. och om ni inte redan visste, så har svenska tjejer ryktet om att vara lätta att få omkull! Jag har fått höra det själv. I Thailand kan de tävla om att få omkull vissa tjejer.
    Trevligt rykte vi har va!
    Det är värt att tänka på!

Jag har ett väldigt bra förhållande med min mamma. Hon har fått stå ut med mycket. oskulld, men rebell ;)

Skäll inte på eran dotter, (de tror jag inte att ni gör) Men prata allvarsamt om att inte låta sej utnyttjas eller gå för lättvinnligt på stundens känslor. Man är blå och tänker inte alltid klart.
    Berätta för henne om att män kan tävla om att få omkull en/utnyttja.

(Jag har själv råkat ut för det och var nära på att bli våldtagen)
    Skrivet: apr 18 2011
    1 röst(er)
  17. Carmosine

Inte okej

Jag blir orolig. En 13-åring är fortfarande ett barn och kan inte hantera upplevelsen av sex. Jag tänker att det finns en stor risk att en så ung människa har sexuella relationer för någon annans skull och det kan inte annat än skada hennes självbild på sikt. Vem tar hand om känslorna - vare sig de är bra, med förälskelse eller dåliga med inslag av utnyttjande? Lagen anger som bekant att man ska ha fyllt 15 för att ha sexuella förbindelser. Jag tycker att det är sorgligt att en så liten tjej ska ha ett så vuxet ansvar på sig.
    Skrivet: apr 19 2011
    0 röst(er)
  18. Dänne Da man :P

Not cool! -.-

Tycker inte det är okej att 10-13 åringar har sexdebut så tidigt, asså, tänk om kondomen går sönder? Kul att vara gravid i 13 års ålder, men nu för tiden så ska ju allt vara "tidigt", oftast så e de ju så att dom har "engångs sex" med desparata 17 åriga oskulder som manipulerar tjejerna, "that is not cool!" jag tror att dom flesta inte vill egentligen men dom faller för grupptryck å sånt skit, det är väl bättre att vänta några år så man blir mer mogen å börjar tänka själv vad man egentligen vill, jag är en 12 år och jag har ALDRIG hamnat i grupptryck, jag bestämmer själv vad jag vill... Men egentligen så är de nog inte så bra heller, jag har varit full 2 gånger i år, så antingen så tänker jag försöka växa upp och tänka efter vilka konsekvenser det kan bli, elr så låter jag morsan o farsan ta mina beslut :) "Peace out!" //Danne
    Skrivet: jun 16 2011
    0 röst(er)
  19. yasmine

Sv: Vår 13-åriga tjej har haft sex

är hon gravid
    Skrivet: okt 15 2011
    0 röst(er)
  20. anna

Sv: Vår 13-åriga tjej har haft sex

ja har haft sex me en 15 åring ja 27 hon gilla de ja me
    Skrivet: dec 31 2011
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons