Annons

Styvfamiljer

Sofia

Hur kan jag lära mig tyck om min mans dotter

Kanske låter som en underlig fråga, men jag har verkligen jätte svårt för henne.
Min situation är lite ovanlig. Min man jobbar runt om i europa och ganska tidigt i vårat förhållande bestämde vi att det var bäst att jag slutade jobba så jag kunde flytta runt med honom där han jobbade.
Min man och hans ex fru skillde sig när dottern fortfarande var liten så hon har inget direkt minne av när dom bodde tillsammans eller skillsmässan. Ex frun har ett annat barn med en annan man och en ny pojkvän som hon inte bor med.
Allt som allt är det altså 5 vuxna involverade och alla kommer överens mycket bra underomständigheterna.
Mitt problem är altså att min man har jätte dåligt samvete för att han inte träffar sin dotter så ofta (vilket hon försöker göra värre genom att klaga o gråta så fort han e där). Han gör allt han kan för att åka och träffa henne så fort han är ledig. Problemet som uppstår då är att han har så dåligt samvete att han aldrig säger ifrån, hans dotter kan helt enkelt inte göra något fel.
Hon är extremt bortskämd och får i princip allt hon pekar på. Nu har hon tjatat sig till att hon ska få en ny mobil när hon fyller 12 och inte vilken mobil som helst heller utan det måste vara en blackberry. Hon är mycket oansvarig med sina saker har tappat bort ett flertal mobiler och PS3 spel. Jag tycker inte att en 12åring behöver en helt ny mobil men vad kan jag säga?
Jag försöker vara snäll och hitta på roliga saker som hon kan tycka vara roliga men man får ju aldrig så mycket som ett tack.
Min man jobbar extremt mycket och ofta natt så när vi ses när han jobbar blir det ofta bara en kort stund och vi får inte mycket kvalitets tid tillsammans. När han är ledigt åker vi alltid till hans dotter och då sitter hon som fastlimmad på honom vilken inte gör mig så jätte mycket. Men när hon sen vägrar gå och lägga sig utan klänger sig uppe till 23.00 så vi inte hinner han någon vuxen tid alls blir jag irriterad.
Hon säger ofta elaka saker om mig som min man såklart aldrig hör. När jag berättar vad hon har sagt pratar han med henne men hon ber aldrig om ursäkt.

Jag vill verkligen bli av med olust känslorna jag får varje gång vi ska träffa hans dotter men jag vet inte hur.
Jag har fått höra “Ja men hon är ju bara ett barn” Jovisst det är hon men när man är nästan 12 måste man väl kunna ta lite ansvar för hur man beter sig?
Jag vet att jag är den som är vuxen och måste ta kontroll över situationen men jag vet inte hur. Som det känns nu vill jag bara tjura som ett barn, vilket självklart inte är hållbart. Skulle bli extremt tacksam om jag kunde få tips och råd!
0 röst(er)
Annons
Annons

Inga svar ännu!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons