Annons

Relationer

cecilia

svärmor!!!

Hej!
Är det någon mer här som tycker att svärmor är jätte jobbig??
1 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. jess

svärmor

Min svärmor är bla orsaken till att min sambo och jag separerade. Och vi har en dotter som endast är 6 mån gammal. Hon ville styra allt i våra liv. Gjorde eller sa man någonting annat så fick man skit för det. Hon kallar sig själv för Drottningen. Min föredetta sambo vågade aldrig säga ifrån till henne. Och då gav jag upp.
    Skrivet: mar 19 2006
    0 röst(er)
  2. vera

Svärmödrar!!

Hej alla me svärmödrar....
    Jag hade exakt samma problem som så många andra fram tills att vi faktist löste ett och annat i en disskussion.Jag tog upp Allt som jag inte gillade och sedan har det blivit mycket lättare.Vi kanske inte alltid kommer att älska varandra men vi kan trots allt umgås utan att hon lägger sig i eller klemar med barnen.Min sambo har också varit ett stort stöd (vi pratade om detta väldigt ingående)Så tig inte i onödan utan ta tag i det hur hurtfriskt det än kan låta.Det kan ju knappast bli så mycket sämre.....ja då slutar det kanske emed att hon slutar hälsa på:)
    Skrivet: mar 19 2006
    0 röst(er)
  3. Karin

Fy, för jobbiga svärmödrar!!!!

Jag har också en jobbig svärmor, hon lägger sig i angående barnen, jag har 2 söner, en på 3 1/2 år och en på 7 månader. Svärmor har sagt att hon inte gör nån skillnad på barnen, varken på mina eller hennes dotterna 3 barn, men det gör hon, hennes dotters barn är favorit barnbarnen (det är dom som gäller), min äldsta son gäller också, men inte lika mycket som sina kusiner och min minsta bryr hon sig inte om, vilket jag tror att han känner, för han gillar inte farmor. Sen så lägger svärmor sig i vad jag har för blommor i fönstrena och vad jag har för gardiner, det har väl inte hon med att göra, jag lägger mig inte i vad hon har för blommor och för gardiner, men jag tror att hon reagerar på gardinerna pga att vi inte har samma smak, jag gillar inte stora mönster på gardinerna men det gör hon. Ibland så önskar jag att jag inte hade svärmor så nära mig, vi bor ca 150 m ifrån varandra. Jag vet att hon håller koll på mig, för jag kan inte ta bilen och åka nånstans utan att min sambo snart har fått veta det. En jobbig svärmor kan man gärna vara utan.
    Skrivet: mar 21 2006
    0 röst(er)
  4. vickan

Hejsan.

Ja visst är svärmödrar jobbiga, Min lägger sig i allt och bryr sig inte om jag säger ifrån. Hon vill ha 100% koll på allt!!
    När jag berättar detta för min sambo ( för det är mig hon pratar med även om min sambo just varit där så ringer hon när han åker där ifrån och frågar vad jag gör, hur vi mår...) så tycker han att jag pratar skit bakom hennes rygg och så blir han ledsen. Det är jätte jobbigt, för jag vill ju inte såra honom, men jag orkar inte med henne och han märker ju inte hur hon är för det ör ju mig hon är på.
    Vickan 2006-05-22

Skrivet: maj 22 2006
    0 röst(er)
  5. En som sa ifrån...

Finns det nåt värre???

Har/hade en svärmor som var...eller är jätte jobbig....allting är fel...man köper fel kläder/möbler/saker/leksaker till min son och han ska dessutom inte ha begnat eller ärvda kläder för det är klassa ner sig själv. Efter ca 6mån bråkade har jag portat henne frånvårat hus och våran son och framtida barn. Har sagt till min man att hon ska inte träffa dom utan att jag är med förrän jag är död. Han är helt ok med det. Har dessutom oxå farmor 500m ifrån. Har mormor 100m ifrån också.....fnkar bättre där...för där kan båda jag och min man säga ifrån utan att hon blir sur.
    Tror aldrig svärmödrar är "snälla" dom vill inte att andra ska ha bättre än dom....tror jag.
    Om dom blir för jobbiga e det bara bryta (om det går)...barnen kommer inte sakna dom så mycket som man tror.
    Skrivet: maj 22 2006
    0 röst(er)
  6. täss

Hej!

Måste göra ett inlägg i debatten...jag och min fästman har varit tillsammans i 6 år. Min svärmor gillar mig jätemycket det vet jag. MEN...hon har lite för mycket koll ibland. Hon har env äldigt nära relation till min fästman och den acceoterar jag, vi kan ju umgås å ha kul alla men IBLAND blir hon too much. Hon ringer honom varje dag på jobbet. Hon kan ringa honom och fråga om vad jag gör oc hur jag mår. OPm jag ngon gång är stressad när hon ringer och hon märker det då säger hon till HONOM och INTE till mig att jag är konstig och att jag är som en lus på tjärsticka. När han reser bor ti jobbet blir hon så himla orolig och måste träffa honom innan. Även om han bara reser inom sverige. Flyger han någonstans kan hon ringa miig flera gånger per kväll och fråga om jag hört något från honom. Det är helt s***ans otroligt. Det där retar gallfeber på mig och det har vi pratat om, han ahar pratat emd henneo m det och det fungerar en gång, sen är vi tillbaka i samma gamla mönster. sak 2 är att hon är noga med att vi ska vara gifta innan vi får barn. Det hade vi själva tänkt ocså men efter min cancer så har vi bestämt att vi int kan leva livet i någon ordning. Vi vill ha barn och blir vi välsignade med ett barn innan ett eventuellt bröllop så får det vara så, men hon komer bli alldeles förstörd. Åh hur kul är det, om jag nu får ett plus på stickan snart och hon brister ut i ett NEEEEEEJJ

Vad gör man?
    Skrivet: maj 30 2006
    2 röst(er)
  7. Susann

vad gör man, när man inte duger??

Hejsan,
    jo jag tycker också att min svärmor eller mina svärföräldrar är jätte jobbiga. Vi har inte haft kontakt med dem på snart 4 1/2 månader och vår son är 10 månader. Det är jättetråkigt men vi har försökt att lösa våra olika åsikter men de har åsikter om allt. De tycker bla att det är tramsigt att vi lägger vår son kl 6 varje kväll (han är jätte trött då och vill bara sova) de tycker att vi är tramsiga när vi vill tex äta lunch vid 12- 13 på dagen istället för när de passar dem vid 15 tiden. Och vi vill gärna kompromissa men de tycker att vi har klart fel och att blir det inte som de vill träffas vi inte. Det har också dykt upp en massa negativa åsikter om mig vilket min sambo och jag tycker är tråkigt eftersom man kan itne älska alla men man kan uppföra sig när man umgås. Vi är ju ändå vuxna... Från början tog jag jätte illa vid mig att de har starkt uttryckt att de inte tycker om mig men nu så bryr jag mig inte längre. Vad som är skönt är att min sambo tycker samma som mig. Han är mer upprörd än vad jag är. Jag tror att han känner sig besviken och skäms för dem.... jag kan ibland känna att det är svårt att gå vidare med dem, att de har sårat oss så mycket.
    Skrivet: jun 06 2006
    0 röst(er)
  8. Jenny

Kunde ha haft en...

Utan boken kvinnors nära relationer av Harriet Goldhor Lerner hade min svärmor varit en ohanterlig pina. Deras hund har bitit barnen, hon vill att vi gemensamt ska ta ansvar för sambons kläder, planerar stora saker med oss utan att fråga oss osv. Sambons förra tjej och svärmor skrev hatbrev till varandra. Mitt knep har varit att låta sambon sköta sin familj. Det har varit svårt, framförallt hunden som bets men om jag inte lägger mig i så mycket utan låter honom bli upprörd (han är deras son och en ansvarsfull far), så är han bättre skickad till att tackla sin familj. När det ska diskuteras jobbiga saker får han göra det helt enkelt, jag bråkar med min familj när det behövs. Jag kan prata om andra saker, drar de upp något som kan bli hett så säger jag att de sak ta upp saken med sin son. Han gör det inte på mitt sätt och det har tagit ett tag men han gör det även om han nog hade tyckt att det hade varit bekvämt om jag hade tjafsat med hans mamma. Är det saker som bara rör mig försöker jag att konstatera att vi har olika åsikter typ.
    Skrivet: jun 12 2006
    0 röst(er)
  9. Michaela

Tips från coachen!!!

Hej Tjejer!

Det här med mammor och deras osunda relation till deras söner är väl förankrat i varje flickväns/frus liv. Jag hade en vedervärdig svärmor tidigare, jag var inte välkommen hem till min dåvarande pojkvän, för att jag inte var tillräkligt fin. jag var ung då och visste inte bättre än att hålla mig undan och hata kärringen. Idag vet jag bättre och nu kommer ett tips till alla er som har elaka/jobbiga/påträngande svärmödrar.:

1 ni gör er inte någon tjänst att le och vara glad när man helst vill skrika och säga upp kontakten med dem.
    Ta en diskussion, det är det värt, förklara på ett fint men bestämt sätt att era barn är era barn, ni uppfostrar dem som ni vill, poäntera flera gånger att det dessutom händer mycket på barnfronten sen dom skaffade barn.
    Lägger dom sig i bröllop etc, så slå ifrån ordentligt och förklara att du tycker det är snällt att dom engagerar sig men det är ert bröllop och ni kommer att planera det som ni vill, precis som dom gjorde för 100 år sen :-)
    Har ni en cruella till svärmor som inte fattar finns det tyvärr inte mycket mer att göra än att säga upp kontakten. Man kan inte leva under någon annan vuxens regler och åsikter!! detta är viktigt för er familj och gör man inget åt saken sätter man sig själv i en ogynnsam sits där ditt och din familjs liv styrs av din mans mamma. Tjejer tänk efter skulle det vara er mamma som gjode vardagen sur för er, hur skulle ni lösa situatinen?

Var ego och lycka till!/ Michaela
    Skrivet: okt 02 2007
    2 röst(er)
  10. Psykopat-svärmor

Helt rätt!

Det är helt rätt! Man måste säga ifrån. Svärmo kanske inte är medveten om vilka följder hennes beteende har.

Om man säger ifrån funkar det. Man kanske får säga ifrån 10 ggr eller 100 ggr men till slut hjälper det.Dock inte om svärmor är psykopat. Men det är väl inte så många som är psykopater får vi hoppas.
    Skrivet: okt 03 2007
    0 röst(er)
  11. Desperat

Dominant svärmor

Hej
    Jag har en dominant svärmor som jag bor med. Hon styr min tjejs värld och försöker minimalisera våra roller som nyblivna föräldrar. Det finns ett dominant drag där som driver mig till vansinne. Vad skall jag göra?
    Skrivet: okt 08 2007
    0 röst(er)
  12. Lycka till

Hej!

1. Kan ni flytta?

2. Om ni inte kan flytta så har ni ju att anpassa er lite eftersom ni bor hemma hos någon annan.

3. Skriv ner en lista på vad svärmor bestämmer.

4. Anteckna sedan ad du anser är rimligt att svärmor bestämmer (eftersom du faktiskt bor hos svärmor). Ex. att bebisen inte får äta i soffan eller att blöjor måste slängas omedelbart m.m.

4. Finns det kvar saker på listan som svärmor inte skall kunna bestämma över därför att det inte har med hennes hem att göra?

5. Om svaret på fråga 4 är ja, ta upp saken med din fru/tjej som får prata med sin mamma.

6. Klarar inte din fru/tjej av att prata med sin mamma så gör det du. Börja med att tala om att du uppskattar hennes hjälp och omtankte men att vissa saker som rör barnet vill ni bestämma och så kan du vill ta exempel.

7. Är hon normal så förstår hon vad du pratar om. Hon kommer falla dit om och om igen och göra övertramp. Skriv ner vad hon gör som du anser att hon inte har att göra med. Säg inte till med en gång utan ge henne en chans att rätta sig. Glömmer hon bort sig alltför många gånger så ta ett snack igen och påminn henne om vad ni kommit överens.

Ja, detta var min ide om hur du kanske kan få detta att fungera. Har du en knäpp svärmor som inte förstår vad du pratar om - ni kommer väl inte bo där för alltid? STå ut och räkna ned dagarna tills ni flyttar.
    Skrivet: okt 09 2007
    0 röst(er)
  13. Maken

samtalet med mor

JAg hade det där samtalet med min mor idag. Min fru orkade inte ta det så jag fick kliva in. JAg upplyste henne om att det finns en mor till vår Llille pojke(4mån) och att det är hon och jag som bestämmer vem som ska göra vad med honom. Det var ett tufft samtal för det var ju det sist som min mor ville orsaka, en konflikt pga guldklimpen. Vet inte hur det blir framöver men det var inte kul att krosa min mors hjärta om än för en stund. Är det moderskänslorna som gör att min fru vill försvara vår son mot allt och alla? Ingen vill ju något ont? Ibland kan jag uppleva det som att min fru tycker att det är litekul att mormor farmor osv inte får träffa honom på ett tag? Maktmissbruk???
    Skrivet: okt 10 2007
    0 röst(er)
  14. lejla

å va skönt jag trodde jag va ensam..

vad ska man avreagera sig på med en svärmor som min!!!!!min sambo blir bara sur när jag säger något om henne..hon lägger sig i PRECIS allt!!!!hon ska ha koll på precis allt!och han e verkligen mammas lilla pojke som dessutom precis har flyttat hem till henne från mig.nu e hon nöjd å glad när hon har sin lilla ponke så nära som det går.hon gillar inte mig det har jag märkt länge.men jag gillar inte henne heller,också blir jag så irriterad på min pojkvän för att han ALDRIG kan se eller hålla med mig.skvallertant som tror att hon vet å kan bäst.uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusssssssschhhhhhhhhhh!
    Skrivet: nov 21 2007
    0 röst(er)
  15. Jag

Tid ger visdom

Dessa realtions problem! Läste just att tidningen Vi föräldrar gjort en undersökning i vilken unga mödrar klagar över att dras svärföräldrar inte vill sitta barnvakt!!!!!!!!!
    Vem f-n vill det, när inget duger!!!!!!
    Inte jag i alla fall, om min svärdotter eller dotter, uppförde sig så omoget som flera inlägg vittnar om på denna sida och i hela forumet, då hade vi inte sett mycket till varandra. Barnbarnen blir äldre och får sin egen mening och då får man vänta till dess.
    Tänk på att ni själva en dag blir svärmödrar, farmor och mormor............
    Jag umgås gärna med mina barns familjer men lägger mig inte i deras liv. Till gengäld vill jag inte acceptera att de lägger sig i mitt.
    Jah anser inte att jag och min man har ansvar för deras barn och kan med full rätt säger nej till att ta hand om barnbarnen om det inte passar in i våra planer.
    Det går inte bara att kräva utan att också ge och visa respekt, det gäller båda vägarna.
    Dagens moderna och självständiga svärmor, farmor eller mormor är inte längre en gammal gumma man tar ut ur ett skåp och dammar av när det är behov för barnpassning etc.
    De går på kurser, reser, tränar på gym och har tusen av aktiviteter.
    Försök se possitivt på det den äldre generationer gör för er, när de gör något... i stället för att gnälla.

Skrivet: nov 22 2007
    1 röst(er)
  16. språkkunskaper

Hej Tid ger visdom, men tydligen inte......

Jag håller med dig i det du säger. Dock så är det ju så att vissa föräldrar och svärföräldrar faktiskt inte låter sina barn vara i fred. Det är ju faktiskt ett känt faktum. Vissa föräldrar/svärföräldrar har inga egna liv och "lever" därför "på" sina barn. Det måste du väl hålla med om? Det är väl sådana föräldrar/svärföräldrar som pratas om på denna sida? Det måste finnas en balans. Det handlar om att ge och ta. Oftast missupfattas säkert föräldrars/svärföräldras välvilja med att man lägger näsan i blöt.

Sedan tror jag också att det handlar om att man inte vågar säga till svärföräldrarna och då får man inte utlopp för sin ilska på samma sätt och irritationen växer.

Jag har en fantastisk svärmor. Henne älskar jag!
    Skrivet: nov 22 2007
    0 röst(er)
  17. Jag - några år äldre

För mycket och för lite...........

Språkkunskaper, jag håller med dig om att det i den äldre generationen finns de som lever genom sina barns familjer.
    Det är naturligtvis olyckligt eftersom för mycket och för lite är lika galet. Det jag vänder mig emot, utifrån egen livserfarenhet är detta eviga hackande på "de gammla gummorna". De lever inte upp till de yngres förväntningar, oavsett om de lägger sig för mycket eller för lite i.
    När jag var i mammarollen med fyra barn födda inom fyra år var jag definitivt inte nöjd med vad svärmor och andra "gammla gummor" i familjen gjorde och tyckte. Ville göra allt efter mitt "eget huvud" de skulle minsann inte lägga sig i, det var våra barn, vårt hem, vårt liv punkt slut.
    I dag ser jag på deras gärningar med helt andra ögon, tacksamhet och glädje.... det är vad jag vill förmedla till er yngre........ ta emot vad som ges och försök se det possitivt i stället!
    En dag är ni själva den äldre kvinnan i familjen med erfarenheter att dela med er av.
    Värna om gemenskapen mellan generationerna det ger styrka i en hård värld.
    Skrivet: nov 23 2007
    0 röst(er)
  18. tant grön

B-LAGET

Det är sina egna föräldrar svärdöttrarna ringer till när det behövs barnvakt eller annat. Farföräldrarna har ingen chans mot morföräldrarna och väljer oftast att dra sig tillbaka. Det handlar inte om att kritisera eller komma med goda råd oombedd eller framhålla sina egna vuxna söner. I botten på problemet finns en konkurrens om mannen oftast omedveten.
    Skrivet: dec 05 2007
    0 röst(er)
  19. Lilly

Hon rotar och läser personliga papper...

Hej!
    kan inte låta bli att tycka att det är en tröst att det finns fler som känner som jag. Min svärmor vill i grunden bara väl, och jag vet att hon tycker om mig. problemet är att hon inte behandlar mig, min man eller andra vuxna som vuxna människor. Hon visar inte respekt i största allmänhet. När någon säger i från vad det än gäller rycker hon oftast på axlarna eller avfärdar med ett "jag vill ju bara ditt bästa". Hon kontrollerar oss, ringer och frågar om allt, det känns som man blir förhörd. Hon har ett enormt kontrollbehov. Integritet vet hon inte vad det är. Det som stör mig mest är att hon "rotar" när hon hälsar på. Hon kan t.ex. bläddra i en pappershög som ligger på skrivbordet i arbetsrummet. Det kan vara allt från post, reklam, dotterns skolpappar, provresultat osv. Oftast läser hon ju inte men hon snokar. Har vi fått post kollar hon alltid om det ligger framme och vykort läser hon alltid. Jag vet att man "får" det. Men jag tycker det är ofint och jag känner mig kränkt när hon snokar runt flyttar på saker, öppnar skåp och glor i ens privata lådor när hon kommer. För mig är det inte normalt, ja rentav ouppfostrat.

Hon är väldigt mycket "mamma" som kommer med ständiga råd, eller svar på hur man ska sköta ditt och datt, vilket jag tycker är rätt påfrestande men det är ändå ok. Jag lyssnar men gör ju ändå som jag själv vill.

Min egen mamma är mer som min kompis. Vi har en relation som är balanserad där det känns som vi ger och tar och respekterar varandra. i grund och botten är jag nog mest irriterad på mig själv, för att jag har så svårt att sätta gränser mot svärmor, blir ofta så paff och överupmlad när hon gör som hon gör. Men visst händer det - när hon t.ex. åkte hem till oss och tvättade alla våra fönster utan att vi visste något. Då sa jag ifrån, men då blev reaktionen total oförstående. Min svärfar däremot han fattade direkt. Med honom är det absolut inga problem han är helt underbar.
    Skrivet: dec 14 2007
    0 röst(er)
  20. Lilly

Hon rotar och läser personliga papper...

Hej!
    kan inte låta bli att tycka att det är en tröst att det finns fler som känner som jag. Min svärmor vill i grunden bara väl, och jag vet att hon tycker om mig. problemet är att hon inte behandlar mig, min man eller andra vuxna som vuxna människor. Hon visar inte respekt i största allmänhet. När någon säger i från vad det än gäller rycker hon oftast på axlarna eller avfärdar med ett "jag vill ju bara ditt bästa". Hon kontrollerar oss, ringer och frågar om allt, det känns som man blir förhörd. Hon har ett enormt kontrollbehov. Integritet vet hon inte vad det är. Det som stör mig mest är att hon "rotar" när hon hälsar på. Hon kan t.ex. bläddra i en pappershög som ligger på skrivbordet i arbetsrummet. Det kan vara allt från post, reklam, dotterns skolpappar, provresultat osv. Oftast läser hon ju inte men hon snokar. Har vi fått post kollar hon alltid om det ligger framme och vykort läser hon alltid. Jag vet att man "får" det. Men jag tycker det är ofint och jag känner mig kränkt när hon snokar runt flyttar på saker, öppnar skåp och glor i ens privata lådor när hon kommer. För mig är det inte normalt, ja rentav ouppfostrat.

Hon är väldigt mycket "mamma" som kommer med ständiga råd, eller svar på hur man ska sköta ditt och datt, vilket jag tycker är rätt påfrestande men det är ändå ok. Jag lyssnar men gör ju ändå som jag själv vill.

Min egen mamma är mer som min kompis. Vi har en relation som är balanserad där det känns som vi ger och tar och respekterar varandra. i grund och botten är jag nog mest irriterad på mig själv, för att jag har så svårt att sätta gränser mot svärmor, blir ofta så paff och överupmlad när hon gör som hon gör. Men visst händer det - när hon t.ex. åkte hem till oss och tvättade alla våra fönster utan att vi visste något. Då sa jag ifrån, men då blev reaktionen total oförstående. Min svärfar däremot han fattade direkt. Med honom är det absolut inga problem han är helt underbar.
    Skrivet: dec 14 2007
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons