Annons

Övrigt

Mollusken

Mollusker

Min dotter var 6 månader när vi vid några tillfällen besökte Öppen Förskola och fick med oss ett gäng mollusker hem. Nu (ett halvår senare) är molluskerna stadigt bosatta i ansiktet samt att de med god hastighet börjat sprida sig ned över kroppen. Jag kan lugnt påstå att jag inte alls är glad över att de fula vårtliknande prickarna sprider sig som en löpeld över lillan, men tyvärr finns idag ingen vård att tillgå som tar bort dem. Bara att vänta ut molluskerna fungerar, och den väntan beräknas enligt BVC ta upp till tre år....!
Min undran: vart kommer mollusker ifrån? min mamma säger att mollusker är en nyhet för henne, och hennes barn (inklusive mig) föddes mellan åren 1975-1985. Har mollusker alltid funnits, eller är det en ny åkomma i svenska sjukdomsfaunan? Finns det husmorstips mot mollusker och varför vet man inte mer om viruset som orsakar mollusker på BVC? Jag hade gärna skyddat min dotter från det här om jag vetat att sjukdomen fanns.....
1 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Blippan

Mer forskning verkar behövas

Jag tror att de fanns redan på 60- 70-talet, min svärmor känner till dem även om jag själv inte hört talas om dem förrän i vuxen ålder. Har också fått beskedet från skolsyster o.dy. att det bara är att vänta ut dem. Ev smörja med Microid/Microbase (?) som dock inte hjälpte ett smack. Har dock hört rykten om att läkarna kan ta bort dem om de är riktigt hemska, t.ex. i ansiktet eller där kläder skaver. Vet inte hur det går till, hör kanske med en bra hudvårdsklinik? Laser / kirurgi / frysa / bränna bort dem? Varje enskild mollusk sitter inte kvar i flera år, men det kan ta lång tid innan hela kroppen är molluskfri.
    Skrivet: nov 19 2007
    1 röst(er)
  2. Marita

Hej!

Min dotter fick mollusker på samma sätt som din. Dessa var ilsket röda, började under ena armen och spred sig till hakan och nacken.
    Det går att operera dem men det blir gropar och dessa försvinner aldrig. Nu är hon 18 månader och alla är spårlöst borta och hon har inga ärr.
    Det jag gjorde var att vara stenhård med att märka badhanddukarna, vi har fler barn i familjen. Ingen fick torka sig på hennes handduk. Sedan tvättade jag alla kläder i 60-90 grader. Vi bytte kläder ofta, speciellt om molluskerna var röda. Smörjde in dessa med medel mot svinkoppor. Finns på apoteket. Om det fick Molluskerna att försvinna vet jag inte men nu är dom borta.
    Lycka till.
    Skrivet: jan 15 2008
    0 röst(er)
  3. Lurad

Re: Marita

Finns det medel mot svinkoppor???! Jag var hos doktorn i förra veckan ang. svinkoppor och hon tog 2h av min arbetstid och 120 kr och sade sedan att det enda man kan göra är att vätta med tvål och vatten och tvätta textilier. Vad heter medlet? Är det receptfritt?
    Skrivet: jan 17 2008
    0 röst(er)
  4. Marita

Microcid 1%

Heter medlet som vår sköterska på BVC sa var mot svinkoppor och rekommenderade oss att köpa mot mollusker receptfritt på apoteket.
    Skrivet: jan 18 2008
    0 röst(er)
  5. Sara

Microcid

Den salvan är inte spcifikt mot svinkoppor eller mollusker. Den innehåller väteperoxid och är bakteridödande och kan därför hjälpa till att hålla både mollusksår, svinkoppesår och andra sår friska så att de läker finare. Däremot tror jag inte att salvan botar sjukdomen.
    Skrivet: jan 18 2008
    1 röst(er)
  6. Smulan

alsolsprit

Jag har en son som fått mollusker i armveck och knäveck. Dessa har med tiden bara blivit värre och värre, och läkaren sa att man kan bara vänta ut dem, vilket som sagt kan ta flera år.
    Men nu har jag på eget bevåg prövat att tvätta arm-och knäveck på honom med en bomullstuss indränkt i alsolsprit. Varje kväll gjorde jag detta första veckan, sen varannan kväll andra veckan, var tredje kväll tredje veckan osv.
    Alsolspriten har en uttorkande effekt och döm om min förvåning när det faktiskt fungerade! Molluskerna har torkats ut av alsolspriten och är nästan helt borta. Man bör dock vara försiktig med alsolsprit på barnhud och inte använda det för mycket. Det finns ju även alsollösning som också har uttorkande effekt men skillnaden är (sa de på apoteket) att lösningen är mildare än spriten. Men de rekommenderade mig ändå att ta spriten till honom för att nå maximal effekt.
    Ville bara tipsa om detta.
    Skrivet: jan 23 2008
    0 röst(er)
  7. liridona

jobbigt

ja vafan jag e 14 år och har de fucking molluskerna jag vill bara ta bort dem här och nu tänk jag ska på semester i sommar och ska bada varända dag tänk nnär någon ser mina mollusker din tdotter e det normsalt at ha mollusker på jag e 14
    Skrivet: apr 09 2008
    0 röst(er)
  8. Molluskens mamma

Till Jobbigt

Tjena Fjortis!

Förstår mycket väl att det inte alls är lattjo att ha mollusker när man är 14. Du har säkert (precis som jag) nätat lite om mollusker och hittat lite olika info. Jag har bl a hört på VC och läst på nätet att man visst kan klämma med rena fingrar eller i alla fall applicera vårtmedel på molluskprickarna för att ta bort dem (ansiktet undantaget - där kan det bli ärr). På småbarn ska man förstås varken klämma eller smeta vårtmedel - det anses vara för hårdhänt behandling för de små.

TAck alla som läst, svarat och diskuterat molluskeländet - hoppas en fungerande behandling som funkar på alla åldrar snart dyker upp!

Skrivet: apr 17 2008
    1 röst(er)
  9. Lotta o Leo

medel mot mollusker

Vi har testat ett antroposofiskt medel som heter thuja på vår son som är 3 år och hade rätt mycket mollusker som spred sig överallt. Jag lovar efter 2 veckor var alla så gott som uttorkade, helt ofattbart! Vi råkade bara se medlet på Gryningen i Stockholm och det är mot bla vårtor.1/2 tablett varje kväll o så var vi av med det. Skulle vara kul om någon annan också fick så bra effekt eller om det bara var en slump. PROVA!
    Skrivet: apr 28 2008
    3 röst(er)
    Lotta

Sv: Mollusker

Otroligt, det var jag som först skrev om Thuja här. Jag har inte tittat på sidan sedan dess och blev nu mycket förvånad eller glatt överraskad när jag ser alla som skrivit här och framför allt fått hjälp av Thuja. Jag googlade egentligen på Thuja för att min son nu fått en fotvårta och dök på mitt inlägg från 2008.
    Skrivet: sep 14 2011
    0 röst(er)
  10. Mollusken

Mollusker, bot finns

Hej!

Min 6-åriga dotter har fått mollusker på armar och kropp,har väntat på att detta skall försvinna men det har det inte gjort.
    Jag vet att det går att bota mollusker med det är via naturläkemedel och det får BVC inte rekommendera.
    En flicka på min dotters simskola hade stora mollusker över hela kroppen och det såg riktigt läskigt ut. Döm om min förvåning när flickan kom tillbaka efter ett uppehåll och inte hade en enda mollusk. Mamman hade blivit rekommenderad ett naturmedel - flickan tog en halv tablett varje dag + att mamman penslade vårtorna med ett speciellt medel dagligen.
    Kan det vara det medlet som Lotta och Lea rekommenderade Thuja? Lotta var kan man köpa tabletterna och vad heter de exakt?
    Mycket tacksam för din hjälp.
    Skrivet: maj 01 2008
    0 röst(er)
  11. Anna

Hemska Mollusker

Jag avskyr mollusker.....
    Mitt dotter har haft sina mollusker i snart ett år, hopplösa! Helt plötsligt är de jätte uppsvällda och ser ut som hemska finnar, men tyvärr kommer det nya hela tiden. Hon har några få på kroppen, men mest utsatt är ögonen. Hela ögon locken full, och även under ögonen. I perioder är hon jätte uppsvälld runt ögonen, och kan knappt öppna ögonen. Har varit till BVC tusen gånger, men de kan inte hjälpa oss. Har även varit till privat läkare som försökte hjälpa oss att skrapa förstigt på ögon locken, men då spredd det sig ännu mer! Jag lider verkligen med henne, och folk stirrar på henne och funderar vad det är... Önskar verkligen att de försvinner, öppen för alla råd men det är ju tyvärr ett väldigt utsatt ställe och känsligt!
    Skrivet: maj 13 2008
    0 röst(er)
  12. Jessica

Hjälp mot mollusker finns!

Vår dotter, 5 år, fick mollusker i början på februari i år. Började på halsen och gick ner mot bålen och benen - När de började "poppa" upp lite över allt och blev mer o mer besvärande så fick jag äntligen tipset om Thuja D6. ½ tablett varje kväll + att vi penslade in molluskerna med flytande thuja. Efter 2 veckor är de intorkade och det syns inte ett spår efter någon mollusk!! Lovely! Har barnen någon enstaka förstår jag att man inte gör något o väntar ut dom men när barnen blir besvärade och tycker det är obehagligt så tycker man att BVC borde ta åt sig och även nämna detta som ett alternativ. Finns att köpa på hälsokostaffärerna. Lycka till alla ni med mollusker! :-)
    Skrivet: okt 13 2008
    0 röst(er)
  13. Therese

Mollusker x2

Hej, jag har en kille på 10 år och en tjej på 8, de har båda fått mollusker. Tjejen har jätte ont, de sittet i armhålan och skaver när hon använder armen,jag ska genast prova Thuja D6!!!! Tack för tipset.

Skrivet: nov 25 2008
    0 röst(er)
  14. Thuja

Thuja

Hej!

Jag har inte hittat thuja i tablett form, bara i lösning. Var hittar jag det i tablettform?
    Har givit min son thuja nu i snart två veckor men ser inget resultat. Det borde väl vara samma effekt med flytande som tablett??
    Skrivet: nov 26 2008
    0 röst(er)
  15. Pia W

Toppen! Det funkar! Hurra!

Tack vare detta tips blev min dotter på 5 år äntligen av med sina mollusker som hade spökat i över ett halvår. Hon fick också stafylokockinfektion pga molluskerna och såg ett tag riktigt hemsk ut i armhåla, på ryggen och upp mot halsen. Hittade detta forum och tänkte att det kan ju aldrig skada att prova nåt nytt. Vid det här laget hade jag provat "allt" och inget hade hjälpt nämnvärt. Så jag ringde till affären Gryningen i Stockholm och beställde pillerna "thuja occidentalis D6" samt en flaska med thuja droppar som jag baddade molluskerna med morgon och kväll. Hon fick ett piller varje dag. De är pyttesmå och smakar socker så det var inga som helst problem för min dotter att få i sig dem. Även om man inte bor i Stockholm så kan man ringa Gryningen och be dem skicka, det kostade 33 kr i porto och sammanlagt gick det på 315 kr. Tro mig, det var värt varenda öre, jag hade betalat 10 gånger så mycket för att bli av med eländet! Så har era barn mollusker så vet jag vad som funkade på min tjej i alla fall. Lycka till!
    Skrivet: dec 03 2008
    1 röst(er)
  16. lellanvS

Tabletter = kulor?

När jag kontaktade Gryningen sa dom att dom inte sålde tabletter, men dom sålde något som dom kallar kulor. Är det dom du menar att du givit din dotter??
    Skrivet: dec 05 2008
    0 röst(er)
  17. Pia W

Thuja D6 från Gryningen

Jag har givit henne små kulor som är nästan genomskinliga, är pyttesmå och som ska smälta under tungan. Smakar socker, eller nästan inget alls...
    De funkade för oss...

Skrivet: dec 08 2008
    0 röst(er)
  18. LellanvS

Kulor

Ok...då ska jag med testa det. Hur många gav du henne?? Hur länge höll du på innan de gav resultat?
    Tack så hemskt mycket för ditt svar :-)
    Skrivet: dec 09 2008
    0 röst(er)
  19. Ann

Thuja D6

Jag har nu i snart 1månad givit min dotter 3,5
    3-15kulor av thuja D6 kulor var dag, (tabletter har tydligen utgått) jag har även penslat med flytande thuja på molluskerna. En och en annan har försvunnit men hon har fortfarande sina mollusker kvar. Är det någon som vet vad skillnaden mellan tabletterna & kulorna är?
    Tyvärr har det inte fungerat för oss...
    Skrivet: jan 15 2009
    0 röst(er)
  20. molly

Hur lång tid?

Hur lång tid tog det att få bort dem?
    Hur många kulor tog du?
    Skrivet: jan 15 2009
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons