Annons

Gravid

Eva-Lena

KUB test

Är en tjej på 39 år och fick en liten frisk tjej i slutet av oktober. Jag valde att göra ett KUB test istället för ett fostervattenprov men jag kommer aldrig att rekommendera någon att göra det. Det var ingen som informerade om att man inte får veta med säkerhet om barnet är friskt eller inte utan det man får är en riskanalys. NUPP testet var bra i mitt fall men inte blodprovet som tas i KUB testet. Jag blev "uppgraderad" till samma risk som en 42 åring och risken var 1 av 56. Jag gjorde testet på en privatklinik i Stockholm och informationen är verkligen under all kritik. Ingen kan förklara vad detta blodprov innebär utan de skrämmer upp människor i onödan. Dessutom hamnade jag i händerna på en barnmorska som rådde mig att söka akut på mitt hemma sjukhus och det gjorde mig inte mindre rädd. Och dom som får hantera detta är personalen på MVC som inte har direkt någon utbildning alls inom detta område. Dessutom så ville barnmorskan på privatkliniken ha in resultatet på ett forstervattenprov för att få hjälp till deras statistik och se hur väl deras analyser slår ut. Om de visste vad de sysslar med så borde de redan veta hur säkra deras analyser är. Det är med stor förvåning jag såg på tv härom kvällen att Stockholms landsting kommer att erbjuda KUB test till samtliga gravida. Down's syndrom är ju ändå bara en sjukdom av många. Det finns säkert de som har bra erfarenheter av detta test också men när man som jag hamnar i en "gråzon" och förväntas ta ett beslut om fostervattenprov eller inte som jag från början ville slippa pga av att det också är en viss risk så är det otroligt jobbigt. Dessutom så har man bara denna riskanalys och inte en diagnos att gå på. Och vem vill göra en sen abort för man fäster sig ju trots allt snabbt i det lilla barnet i magen. Utan allt stöd jag fått av barnmorskan på mitt hemma MVC så hade jag inte klarat detta. Så blivande föräldrar, tänk er för innan ni beslutar att ta detta test för det kan ställa till mer än det hjälper. Man måste tänka igenom om man klarar av att ta konsekvensen av det svar man får. Och utvecklingen oroar mig att vi börjar selektera ut vilka människor som ska få födas eller inte. Jag kommer aldrig mer att göra om detta och trots uppmaningen från privatkliniken att det var sååå akut så födde jag en välskapt och frisk liten tjej. Det finns säkert många fördelar med KUB:en också men det var inget jag fick uppleva.
2 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Annika

FOSTERVATTENSPROV ÄR OCKSÅ EN RISKANALYS

Själv är jag nu 35 år & väntar mitt tredje barn.
    Födde en dotter -03 5 förlorade sedan en son i femte månaden i magen -sep/04, utan förklarlig anledning, dvs obduktion visade ingenting.
    Då jag med denna erfarenhet av att tvingas föda fram ett dödfött barn i femte månaden kom till nytt ställningstagande denna gång då jag nu är gravid igen så valde vi Nupp/KUBtestet.
    Kunde aldrig tänka mig att göra ett fostervattensprov & riskera att det orsakade missfall, den "lilla risken" ansåg vi vara för stor. Skulle aldrig klarat att höra att allt såg bra ut på fostervattensprovet för att sedan inse att det orsakat missfall strax efter....
    Båda testerna är ju ENDAST en riskanalys, de kan aldrig lämna några garantier! Normal risk var 1/300 vid min ålder sa de på NUPP/KUBtestet & efter blodprov mm så blev risken 1/ca 7600 så det kändes urbra. Hade det visat större risk än 1/300 hade vi gjort fostervattensprov, men aldrig innan!
    De upplyste mkt noga på KS-Solna & MVC att det var en riskanalys!!! Så jag tycker absolut INGEN ska skrämmas av denna suveräna riskanalys!
    /Annika
    Skrivet: jan 22 2008
    0 röst(er)
  2. Annette

Ang fosterdiagnostik vid högre ålder

Hej!

Jag har fyllt 44 år och är i vecka 7 och väntar ett efterlängtat sladdbarn med ny man. Mannen är över 55 år och jag undrar om någon känner till om risken för ett skadat barn blir större när båda föräldrarna är äldre? Jag skulle också vilja höra andras erfarenheter av resultat av KUB test och fostervattensprov i min ålder.

Skrivet: jan 04 2009
    1 röst(er)
  3. Nina

Hej!

Blev lättad när jag läste ditt inlägg, håller med dig totalt! Kom precis från ett kub-test, där jag hamnade på en risk på 1 på 37, efter att mitt blod prov också var dåligt. Fick en smärre chock för nupp-test var bra. Är också 39. fick en dotter när jag var 37, gjorde då bara nupptestet och det såg bra ut. Ångrar så att jag valde detta kub-test, hade räckt med ultraljudet, så nu har man tusen tankar om varför mitt blodprov var så dåligt. Vad hade du för sannolikhet i mätningen av bara blodet? Kram
    Skrivet: jan 12 2009
    1 röst(er)
  4. Mia 45 år

Ang fosterdiagnostik vid högre ålder

Hej,
    jag är 45 år och gravid i v13 just hemkommer från KUB-test. Mitt resultat var 1:2000. Värdet för min ålder är 1:20. Om värdet hade varit högre är 1:200 hade man rekommenderat fostervattensprov, vilket alls inte är samma som att rekommendera abort. Utan postivt besked från KUB-testet hade jag nog kännt mig tvungen att ta fostervattensprov. Det är en stor lättnad att slippa fostervattensprov med påföljande risk för missfall. Sannorlikheten att jag skulle bli gravid igen inte känns realistisk för mig. Sedan finns det ju många funktionsnedsättningar som inte syns med KUB, dock är de inte lika åldersrelaterade och kan drabba alla åldrar i liknande utsträckning. Barnmorskan som utförde testet vid ett sjukhus i Stockholm var mycket professionell och hade svar på alla undringar så det känns tråkigt att höra att det finns så många med andra erfarenheter.
    Skrivet: feb 18 2009
    0 röst(er)
  5. mamma till 4

Fostervattensprov

Hej! Jag blev gravid när jag var 41 år och erbjöds därfär fostervattensprov. Nupp/kub test var det aldrig tal om. Jag blev upplyst om att vid min ålder var det 0,5 procents risk för att få ett barn med Downs syndrom. Själva provet innebar 2 procents risk för missfall. Jag tog fostervattensprovet och det gick jättebra, var lite obehagligt men gjorde inte ont. Allting gick bra och jag fick sedan en frisk pojke som nu är drygt tre år. Fostervattensprovet är ju ingen riskanalys när det gäller Downs syndrom iaf utan det visar ju säkert om barnet har det eller inte. Provet visar också flera andra saker fick jag veta, en del lindrigare syndrom men även ett par som är mycket allvarligare än Downs syndrom. Jag är glad att jag gjorde det iaf för sen kunde jag vara lugn.
    Skrivet: feb 18 2009
    0 röst(er)
  6. Lindan

Snart min tur..

Jag är 31 år och vi ska på test om några veckor. (Ultraljud och blodprov)Min barnmorska upplyste mig noga om att det är en "analys" och att ibland kan det leda till mer oro. Så nu är jag nervös för att få ett dåliga odds,,,pust! Men samtidigt så kan man ju vara lugnare om man får goda odds. Ett tag fundrade jag på om vi verkligen skulle göra det,,,men kom fram till att hursomhelst är det alltid bättre att veta. Det är lätt att säga att vi gör abort om det är allvarliga fel på barnet, men när man verkligen står där på riktigt och får beskedet och redan har fäst sig (såklart) vid fostret....Ja det är inte lätt med etik och moral...
    Snälla håll tummarna för oss!
    Kramar Linda
    Skrivet: feb 25 2009
    0 röst(er)
  7. Lisa

KUB-test

Är 33 år och väntar vårt 3:dje barn. Ringde barnmorskan häromdan för att boka in tid och då frågade hon om jag ville göra fostervattenprov. Det ska ju bara erbjudas kvinnor över 35 så jag hade liksom ställt in mej på att inte ens behöva ta ställning... Suck... Nu snurrar tankarna iaf och jag är inne på om vi ska åka nånstans å göra NUPP/KUB-test (erbjuds inte där vi bor).

Känner mej irriterad på barnmorskan som frågade om fostervattenprov - men hon kanske gjorde sitt jobb. Jag vet inte.
    Skrivet: jun 20 2009
    0 röst(er)
  8. Fia

Till Mia 45

Har precis varit på Kubb test. Frågade just då samma som du undrar och enligt Bm så är det mammans ålder inte pappans. Endast kvaliten på sperman kan bli sämre med åren, typ "dåliga simmare".

Lycka till
    Skrivet: jun 29 2009
    0 röst(er)
  9. Pernilla, 40

ang. KUB och ålder

Jag fick informationen av min barnmorska att hög ålder alltid ger ett dåligt resultat på KUB-testet, åldersfaktorn är ju inte ngt man kan ändra på. Hon sa också att man kan titta på de andra parametrarna var och en för sig, även om man inte gör det för riskbedömningen. Nuppen ger en bra vägledning till om man vill gå vidare med fostervattensprov.

Skrivet: jul 10 2009
    0 röst(er)
  10. Annypanny

Förvirrad

Håller med Lisa. Jag är 32 år och blev också erbjuden att ta fostervattensprov om jag vill. Så nu är jag hel nojig om jag ändå måste göra det fastän jag inte är 35. Har haft svårt att bli gravid så man vill ju inte riskera den lilla risken att få MF. Funderar på att betala för ett Nupp/kub test men nu när jag läst alla inlägg här så känns det som att det skulle oroa mer än vara bra. Min pojkvän stöttar mig vad jag än vill göra, men han tycker inte att det är nödvändigt. Så det känns tryggt. Är bara så irriterad över att bm planterade detta lilla frö i min skalle, jag som var så trygg o lycklig.
    Skrivet: aug 28 2009
    0 röst(er)
  11. Sonny

Nupp

Hej
    Vi gjorde nupp test i dag på SÄS.
    En helt otroligt bra upplevelse med en underbar barnmorska som förklarade ALLT. Men det bästa av allt Risk 1:9878. En positiv upplevelse
    Skrivet: feb 19 2010
    0 röst(er)
  12. Kakan

Dilemma

Det är ju det som är själva dilemmat. Är resultatet bra och sannolikheten för Downs liten blir det ju en positiv upplevelse förstås. Är det däremot tvärtom, dåliga odds, ställs man för det svåra beslutet att gå vidare med fostervattensprov, där risken för missfall är ungefär lika stor som risken att får ett barn med Downs beroende på mammans ålder. Får man där beskedet att barnet faktiskt har Downs ställs man inför det ännu svårare beslutet om abort.
    Jag ville inte ställas inför det beslutet och valde bort KUBB/NUPP.
    Barnet är välkommet med eller utan Downs syndrom.
    Skrivet: maj 27 2010
    3 röst(er)
  13. Picare

Diagnos vs Riskanalys

FVP ger en direkt diagnos - vilket inte är detsamma som en riskanalys. Riskanalysen ger ett statistiskt underlag medan diagnosen säger nåt om individen specifikt, även om det inte är 100,0% säkert.
    Skrivet: aug 20 2010
    0 röst(er)
  14. Picare

Siffror kan värderas så olika

Det som kan bli ganska galet är hur man presenterar resultatet av en KUB eller NUPP.
    Man pratar om sannolikheter om 1/300 som lågrisk och över detta (t ex 1/299) som högrisk.
    Ett värde på 1/150 skrämmer nog många. Men om man istället väljer att se på siffrorna i procentsats 'sannolikhet att barnet föds friskt' så ger 1/150 faktiskt hela 99,33% chans att allt är helt OK. 1/300 ger siffran 99,67%. Alltså ingen större skillnad.
    Samma förhållanden - olika sätt att visa statistiken.
    Ett värde på 1/25 som säkert kan uppfattas som katastrofalt för många föräldrar betyder ju i själva verket 96% chans att allt är ok - men kanske värt att kolla upp.
    Frågan är om värden över 1/100 - alltså 99% chans till helt OK - ska oroas i onödan?
    Har sökt som en blå efter den matematiska formeln som används för att med de olika värdena räkna ut resultaten, men inte hittat nåt. Åldersfaktorn spelar en stor roll, men frågan är hur stor. Till skilland från blodvärden och nack-värdet så är ju åldern bara en statistiksiffra.
    Skrivet: aug 20 2010
    3 röst(er)
  15. Maja

Kub test

Hej Eva-Lena!

Jag är nu också gravid och över 35 och blivit erbjuden ett KUB test.
    Jag förstår inte riktigt ditt problem.
    Du säger att du valde att ta KUB testet istället för fostervattensprov.
    Men det är ju verkligen inte samma sak utan det är ju så att KUB testet tar man först för att se om det känns relevant att ta fostervatten provet efteråt om det föreligger en risk. Jag har heller inte fått någon direkt information men nu har vi ju det fantastiska internet tillgängligt så man kan ju söka information själv. Vilket jag tycker man bör i vilket fall som helst. Man bör aldrig bara rakt av tro på allt man hör utan skapa sig en egen uppfattning när man känner att man har tillräckligt mycket fakta!
    Skrivet: aug 22 2010
    2 röst(er)
  16. Sorgsen

Nupptest

Jag gjorde ett NUPPtest i vecka 13+0 och fick svar 1;2 och fick naturligtvis gå vidare med ett foservattensprov. Provet visade att bernet vi väntade hade Downs syndrom och i måndags valde vi att avbryta graviditeten vilket är fruktandsvärt jobbigt speciellt för mig. Jag kan tänka mig att jag var till samma privata klinik som du för de ville också att jag skulle återkomma med resultatet vilket jag inte har gjort. Vill de ha reda på det får de vända sig till mitt landting. Tycker också att jag innan själva testet inte fick veta mycket om att tex. det blir alltid en stor risk när manär äldre för åldern spelar alltid en stor roll. Då hade jag kunnat gjort det via mitt landsting istället för att betala 1600 kr + resa hotell. NUPPtestet gjorde dessa veckor fram till vecka 15+6 då jag fick göra fostervattensprov till en lång plåga. I och för sig gjorde tiden att jag ställde in mig på ett negativt svar och var lite förberedd, men det känns inte lättändå. Jag gråter hela tiden och känner mig stressad. Jag är 39 år och tiden rinner ut.
    Jag blir även arg på mitt landsting då man inte utför moderkaksprov här utan endast fostervattensprov. Moderkaksprov kan man göra efter 11 veckor och fostervatten efter 15 veckor. Det är en himla skillnad att göra en abort i vecka 12 istället för 17 fullgångna veckor som det nu hann gå. Vet inte ändå om jag skulle ha gjort det, men till ev nästa gång vet jag hur jag skall gå tillväga. Det jag nu oroar mig för är hur stor är chansen att barnet har downs syndrom nästa gång också? jag har två friska barn sedan tidigare, men längtan är så stor efter ett till barn att jag inte kan tänka på annat.

Skrivet: sep 10 2010
    0 röst(er)
  17. anders

kub test

hej är en orolig pappa!! vi var o gjorde ultraljud idag både jag och min sambo är 41 år och vi fick siffran 1/26,blir inte klok,har man då alltså en risk på 1/26 att man får ett barn som har ds?tyckte inte sköterskan var så pedagosisk!! Mvh Anders..
    Skrivet: nov 18 2010
    0 röst(er)
  18. Camilla

konstig läkare

Jag är bara 27år men gjorde ändå ett KUB-test vilket jag egentligen hade bestämt mig för att inte göra. Har en syster med ryggmärgsbråck och var hos läkare för att diskutera ärftlighet. Det kändes som att läkaren dumförklarade min oro och avfärdade mig med "det får ni se i v 18 på rutinultraljudet". När min sambo frågade vad KUB-test var började hon prata väldigt varmt om detta och säger att "de pengarna har ni säkert lagt på en fortkörningsbot eller dåligt klädköp så det är bra om man ett KUB-test, och så kan ni kanske även se om den har ryggmärgsbråck". Vi sa att vi egentligen inte är oroliga för DS, att det finns funktionshinder vi är mer rädda för. Svaret blev "barn med DS har ofta autism också". Nu gjorde vi KUB ändå och det var en positiv upplevelse och jättebra information och mottagande från barnmorskan men jag är väldigt besviken på läkaren.
    Skrivet: dec 07 2010
    0 röst(er)
  19. Johenna

Ologiskt

Kakan: då är det väl bara att säga nej till allt vad nub/kub och fostervattenprover heter om du inte bryr dig, det är ju knappast obligatoriskt även om de rekommenderar det efter 35, men det är ju för att majoriteten faktiskt vill veta.
    Skrivet: dec 22 2010
    0 röst(er)
  20. Pappa Björn

Orolig i onödan?

Vi har just gjort KUB med 1/184 som resultat och blir oroliga som fasen eftersom sjukvården höjer ögonbrynet för allt över 1/200.
    Men när man läser här så undrar man om det är rimligt...om 1/100 är 96% chans att barnet är friskt så känns det som lite panikskapande att ha 1/200 som "gräns.
    Nu vet vi iaf inte vad vi ska göra då vi ha haft svårt att bli gravida och ett missfall v13-14 skulle göra väldigt ont i själen efter allt som hänt (finns lite historik)....
    Villrådig minst sagt.....
    Skrivet: dec 30 2010
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons