Annons

Gravid

camilla

känna befruktningen????

Jag har läst lite om vissa som kan känna när befruktningen sker...hur i allsindar kan man känna det???? och hur kan ni som har kännt det beskriva vad ni då kännt ? vilka tecken mm..
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Vet när...

hej

Jag kan kankse vara en av dom. Fast det var liksom inte själva befruktingen jag kände utan snarare ägglossningen och att barnet blev till. Jag visste i princip att när min man sprutade i mig att jag skulle bli gravid. Jag bara kände det...kan liksom inte beskriva direkt...
    Skrivet: nov 27 2007
    0 röst(er)
  2. mimmi

Jag upplevde den känslan..

..det var ca 45 min efter samlag och jag vet att jag just hade haft ägglossning. Det liksom ilade till kraftfullt på min vänstra sida, ungefär som det kan kännas vid ägglossning. Det följdes av ett vagt molande, typ mensvärk och jag bara visste: "NU fäste det!" Otroligt häftig känsla!!
    Skrivet: nov 28 2007
    1 röst(er)
  3. ojojoj

men guuud...

det måste ju va en otroligt häftig känsla!! avis..
    jag går å vantar på att få göra ett gravtest om några dagar...hoppas hoppas...när jag ställer mig upp hastigt krampar det lixom till i nedre delen av magen?nån som vet va det kan bero på?
    Skrivet: nov 28 2007
    1 röst(er)
  4. Mammisen

Första men inte andra

Jag kände första gången jag blev med barn. Då någon dag efter vi haft sex så brände det och molvärkte i magen ungefär som mensvärk.

Vid andra barnet kände jag ingenting....
    Skrivet: jan 28 2008
    0 röst(er)
    Camilla

Sv: känna befruktningen????

Hej, exakt så känner jag samt att det liksom känns vid livmoderhalsen om man kan säga så... Men hur långt upp kändes det när det kändes som det brände i din mage... ?
    Skrivet: nov 22 2011
    1 röst(er)
  5. Kx 28+

Kände befruktning

Jag kände befruktningen, jag trodde jag hade fått inflammation i livmodern...
    Smärtan som följde var oerhörd!
    Men, sen fick jag reda på att jag var gravid och då kändes det lite mer acceptabelt hehe
    Skrivet: feb 15 2008
    1 röst(er)
  6. NANNA

Har känt det varje gång!

Har Haft 3 missfall nu och har ibland bara velat ge upp. Var gång jag varit gravid har jag haft värkar redan dagen efter samlaget som gjort mig gravid. Nu tror jag att jag är gravid igen! Har ont, molande som mensvärk och iblan tom mer ont. Desssa värkar ger inga goda minnen och jag kan ej låta bli att vara orolig. Försöker vara lugn men kan inte låta bli att hela tiden tänka... denna gång kommer det att fungera... Letar efter andra med samma upplevelser, försöker finna något normalt i dessa kännslor och värkar. Det ger mig alltid mera hopp att läsa om andra som haft samma värkar och smärtor men sedan fött normalt. Min kommentar, känner av allt, min kropp är otroligt kännslig, känner ägglossning perfekt, befruktningen och när ägget fäster, det gör ordentligt ont ibland. Uppblåst och svälld,magen ser redan ut som i 4:e månaden!!! Någon mer som känner som jag och kan trösta lite? NANNA
    Skrivet: feb 23 2008
    2 röst(er)
  7. Helsingborgare

Känna befruktningen?

Hur känner ni befruktningen? När ägget fäster efter en vecka efter befruktningen, eller redan när spermien befruktar ägget i äggledaren?
    Skrivet: mar 11 2008
    0 röst(er)
  8. Bebis om några veckor

Ja visst

Har nu min andra graviditet. Luktade på ett speciellt sätt i 2 dygn efter att vi legat m varann vid tidpunkt för ägglossning. Har inte uppmärksammat det tidigare o inte efter heller. Kände TYDLIGT att ngt höll på att hända i min kropp och det visade sig sedan att jag var gravid.
    Skrivet: mar 22 2008
    3 röst(er)
  9. helin

Hej

jag har haft ett missfall och sen efter en månad så kände jag att jag hade mesvärkliknande och trodde att jag var gravid igen då testade gaj en gravtest som i sin tur visade positiv. vart jätte glad men efter några dagar så kom det "mens" började om från början som det vore andra missfallet då åkte jag till kvinnokliniken då det visade sig att jag inte alls var gravid utan snarare en vanligt mens jag hade fått. så testet var falsk. nu känner jag att jag har mensvärk och tror att jag är gravid igen och inget mens för det hade jag för ca 11 dagar...
    Skrivet: nov 12 2008
    1 röst(er)
  10. StorLängtan

Ägget fäster ju först 7-8 dagar efter befruktning

Men det låter ju konstigt för det sägs ju att ett ägg inte fäster förräns efter 7-8 dagar efter befruktningen. Du måste känt något annat.
    Skrivet: apr 08 2009
    1 röst(er)
  11. ciss

ne fäste gjorde det inte väl =)

ägget fäster inte direkt.... vanligast 7 dagar efter ägglossning. efter 3-4 dagar befinner det sig i livmodern....
    Skrivet: jul 23 2009
    1 röst(er)
  12. stina

hmmm??

ägget fäster först efter ett par dagar så det kan inte ha vart själva fästandet av ägget 45 minuter efter samlag :)
    Skrivet: aug 17 2010
    6 röst(er)
  13. Malin86

Vet ej

Jag vet tyvär inte än om jag är gravid, går och grubblar på det hela tiden men eftersom det är förtidigt att göra ett test så är det ju bara att vänta. Har dock fått liknade kramper som man har under mensen idag som inte bör komma fören i slutet av nästa vecka, så är det möjligt att man kan vara gravid när det är lite mindre än 2v kvar till mensen?
    Skrivet: apr 19 2011
    1 röst(er)
  14. ej 2 barns mamma någonsin

5 dagen

Jag har varit i provrörsbefruktningssvängen så jag vet att IVF klinikerna sätter in ett ägg på 1, 2, 3 eller 5 dagen. På femte dagen har ägget blivit en blastocyst som under dagen tränger in och fäster i livmoderväggen. Detta förutsätter att celldelningen fungerat normalt. Vid de tillfällen man får Missed Abortion, dvs när man blivit gravid men då tyvärr graviditeten avstannar tidigt (oftast vecka 5+ men senare förekommer också), brukar det vara en fel på celldelningen (vanligtvis kromosomfel) enligt min läkare.
    Skrivet: apr 19 2011
    1 röst(er)
  15. MamaC

Tror man kan känna...

Jag tror man kan känna. Kanske inte själva befruktningen, men att känna på sig, i kroppen att det tagit sig...
    Skrivet: maj 21 2011
    5 röst(er)
  16. Blivande 2-barnsmamma:P

Hoppas..

Jag hade ägglossning för fyra dagar sen och känner igen värkarna ni pratar om.. började idag på morgonen och fortsatte fram till middag. Hoppas att de är graviditet på G=) Lycka till alla försökande!
    Skrivet: jun 07 2011
    1 röst(er)
  17. Hoppas på plus

gravid

Några dagar efter äl hade jag en konstig stickande känsla från och till i ena sidan. Var bombsäker på att jag var gravid och det var jag också :)

Nu har jag samma känsla :) .....bara att hoppas. Ska testa om ca en vecka.
    Skrivet: jul 12 2011
    1 röst(er)
    Marie 32

känner av någonting.....

hej, sökte på om man kan känna detta, för jag minns att det var samma första gången jag var gravid. Nu har jag molande typ mensvärk och jag o min kille hade sex igår (oskyddat). Jag har ägglossning nu så jag tror att det tagit sig..Känner mig lite svullen oxå.. återstår att se..
    Skrivet: sep 18 2011
    0 röst(er)
  18. Sk

Hade troligtivis äl nu helgen som varit, direkt fick jag en känsla av att nu blir jag gravid.. Känns som att det drar/spänner lite i magen och att det bränner. Har bara gått några dagar så det kan vara inbillning, hoppas inte det. Läste att livmodern börjar växa direkt vid befruktning, kanske det jag upplever. Hur som helst så måste jag vänta innan jag tar testet. Känns riktigt jobbigt när man är nyfiken :)
    Skrivet: sep 20 2011
    1 röst(er)
    Marie 32

Sv: känna befruktningen

hej, spännande med ngn som är i min situation! jag känner fortfarande av spänd o svullen mage o molvärken, sedan i söndags..Är så himla nyfiken! har du ngr andra tecken? Jag känner lite yrsel o är lite mer trött tycker jag men det kan ju va inbillning...
    Skrivet: sep 22 2011
    2 röst(er)
    Linnea

Hej, jag hade äl i lördags och vi tog tillfället i akt. :) Har redan sen i söndags kànt mig lite konstig i magen, känt att det drar lite äggstockarna (typ) och även lite svullen.

Hur fort befruktas ägget? och när ska man ta grav-test, om 14 dagar?
    Lycka till!
    Skrivet: dec 05 2011
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons