Annons
Annons

Gravid

Josefine

Illamående!!

Jag har nu i precis gått in i v. 7 och jag mår nåt otroligt illa... i början mådde jag bara illa lite grann och endast bara på kvällen... men sen i onsdags, då jag kräktes för första gången, har jag mått dåligt ständigt HELA dagarna, från att jag vaknat till att jag somnar. det är otroligt jobbigt för jag orkar inte göra nånting annat än o kolla på tv, bada o så... kan heller inte äta så mycket som jag skulle vilja..
jag har provat att äta innan jag går upp ur sängen, äta lite men ofta mm. men inget funkar.
jag blir så frustrerad, för som sagt jag kan inte göra nånting. börjar jobba igen på måndag o jag kan inte förstå hur jag ska orka med det när jag mår så här..
Någon som har varit med om något liknande eller som vet några andra bra tips?
Ska även tillägga att jag är tvåäggstvilling och har därmed dubbelt så stor chans att få tvillingar och har läst at man kan må mer dåligt då. /Josefine
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Grodan

Tabletter

Hej!
    Jag tycker synd om dig som mår så illa. Själv hade jag turen att bara kräkas en enda gång när jag var gravid. Men jag har flera kompisar som har mått riktigt illa. Jag vet att de har fått speciella tabletter för illamående, så jag tycker att du ska ta kontakt med din barnmorska så fort som möjligt. Hoppas det blir bättre så att du kan njuta av din graviditet!

Skrivet: 3 maj 2008
    0 röst(er)
  2. Josefine

Åksjuketabletter?

Har läst lite om illamående och att åksjuketabletter kan hjälpa och inte är farligt för fostret heller... stämmer det? vet någon om det funkar?
    Skrivet: 3 maj 2008
    0 röst(er)
  3. 3-barnsmor (med liten i magen)

Hej!

Jag väntar 4:e barnet och har mått mer eller mindre illa i början av alla graviditeterna. Värst första och nu sista. Jag tror att det blir värre när man har mycket runt sig. Första graviditeten pluggade jag och nu har jag tre små yrväder här hemma att ta hand om. Det blir ju inte så mkt tid till vila direkt.

Min BM säger att man kan äta postafren åksjuketabletter (receptfria) för illamåendet, jag tycker dock inte att dom hjälper mig, jag blir bara ännu mer yr, trött och dåsig av dem. Sedan gillar jag inte att äta medicin...

Jag har köpt akupressurband (seaband) på apoteket och dom hjälper faktiskt lite. Inte så att illamåendet försvinner men det lindrar lite har jag märkt, blir alldeles spyfärdig och jätteyr när jag inte använder dem.
    Andra tips är väl att sova och vila så mkt som möjligt, äta lite och ofta av det som man klarar av att äta, dricka mycket och försöka komma ut i friska luften...

Jag har alltid halstabletter eller tuggummi och vattenfaska med mig också, det tycker jag hjälper lite...

En del rekommenderar ju ingefära, men det mår jag bara illa av...

Nu har jag hunnit förbi den värsta perioden och börjar må lite bättre. För de flesta avtar ju illamåendet och tröttheten efter v 12. Bara att stå ut, det är ju SÅ värt det när bebisen äntligen kommer!

Lycka till med graviditeten!
    Skrivet: 4 maj 2008
    0 röst(er)
  4. Anna Moore

Hej

Med min första graviditet kräktes jag konstant i fem veckor och fick läggas in på sjukhus med dropp. Jag hade gått ner sju kilo och fick diagnosen hyperemesis graviderum. Låt det inte gå så långt som jag lät det gå, utan sök hjälp. Lyssna till din kropp, ibland talar den om vad den kan tänkas stoppa i sig. Det gjorde jag med min andra graviditet och åt de mest konstiga kombinationer som makaroner med hamburgerdressing och liknande. Jag kräktes inte en enda gång.
    Lycka till!
    Skrivet: 7 maj 2008
    0 röst(er)
  5. Josefine

Tack!

Tack för alla tipsen! illamåendet har inte blivit nåt bättre, bara sämre... har kräkts nu 5 gånger på 1 vecka, och blir så orolig att fostret inte får tillräckligt med näring...
    jag kan knappt äta någon frukost, och får jag i mig nånting så spyr jag upp det någon timme senare. dricker jag vatten innan lunch, kräks jag av det också, men till lunchen går det bra. jag kan inte äta mjukt bröd det får jag kvälningar av, om jag tänker efter så får jg det av allting... jättetråkigt är det. men men som sagt det går väl över snart, jag har ju bebisen o se fram emot :) ska prata med BM snart också på inskrivningssamtal.
    0 röst(er)
  6. sexbarnsmamma

Hej!

Var inte orolig för att barnet inte får nån näring, såhär i början är det ingen fara alls. Illamåendet går för de allra flesta över innan vecka tolv, och du är ju snart där!

Jag har mått jätteilla mina två-tre första månader, det som funkat bäst har varit kalla smothies, men varm mat har inte alls gått bra. Jag har aldrig tagit nån medicin, jag tror det är farligare för barnet än att man kräks. (Men så är jag väldigt skeptisk till att äta mediciner öht när jag är gravid, tycker det forskas alldeles för lite om biverkningarna...)

All lycka till!

Kram!
    0 röst(er)
  7. Åsa

håll ut

Jag mådde också fruktansvärt illa i början av min graviditet. Det värsta gick över ungefär i v 14, kräktes sista gången i v 18. Men innan, usch! Gick ner fem kilo. Pressade mig att äta för fostrets skul, men det mesta kom upp igen. Skönt att veta att eftersom fostret är så otroligt litet behöver det också väldigt lite näring. Dessutom tillgodoser fostret sina behov först, och du själv därefter! Så även om man knappt får behålla någonting så räcker det tydligen! Om du inte orkar jobba får du väl bli sjukskriven. Jag hade aldrig kunnat jobba, för det första för att jag kräktes konstant, för det andra för att jag blev otroligt svag av att inte äta någonting. Bara att gå en liten bit gjorde mig utmattad! Ville bara sova. Men det gick över, och sedan jobbade jag fram till förlossningen.
    Skrivet: 18 maj 2008
    0 röst(er)
  8. Tjej 26 år.

Illamående under flera veckor.

Jag är ni i vecka 20 och har precis för ett tag sedan slutat må illa.
    Jag mådde mer eller mindre konstant illa från vecka 6 till att det började klinga av runt vecka 17.
    Spydde då flera gånger varje dag, var supertött låg i soffan, orkade knappt sitta upp.
    Och laga mat var det inte att tala om.
    jag ´testade åksjukeband, vilket fungerade litegrann ett tag.
    Även att äta innan jag gick upp, men det var lika med ogjort arbete. Spydde upp de me.
    Att ta de lugnt och undvika starka lukter vr det jag fick göra.
    Något som var jobbigt var också att hitta på ursäkter på jobbetm så man inte berättat för så många än.
    Med tiden blev det mkt bättre. Mår nu prima.
    Skrivet: 28 maj 2008
    0 röst(er)
  9. Kris

Illamående i 2 veckor

Usch låter hemskt att illamåendet kan sitta i till vecka 17-20... jag är i vecka 7 och har mått konstant illa i två veckor nu. Förr var jag alltid frusen, men nu är jag så himla varm hela tiden så det känns som om jag är sjuk (vilket jag inte är). Illamåendet är jättejobbigt, jag ligger hemma hela dagarna och allt är verkligen en pina... ALLT, hoppas verkligen att ungen är värd allt detta! ;)

Skrivet: 25 juli 2008
    1 röst(er)
  10. Måttlig kräkis

Salt

Jag tycker att det blir lite lättare om jag äter salt mat och gärna lite mer protein och mindre kolhydrater. Jag kan inte tänka mig att äta skorpa i sängen innan jag kliver upp, men tar gärna ett ägg med kaviar på till frukost. Låter skitskumt, eller hur!? Går in i v 11 imorgon och hoppas att illamåendet magiskt går över efter v 12 "som det ska".
    Skrivet: 15 augusti 2008
    0 röst(er)
  11. Mkt illamående

Tips vid illamående

Precis som vid åksjuka är man extra känslig för blodsockrets turer när man är gravid. Jag försökte tillämpa denna kunskap (eftersom jag också är väldigt åksjuk) genom att äta väldigt LITE, men ofta. Att t.ex. tugga på mandlar fungerar bra för många. Om man inte vill äta skorpa i sängen på morgonen kan det fungera att sakta suga i sig t.ex. en drickyoghurt (som förhoppningsvis den blivande fadern eller partnern kan tänka sig att hämta). Kort sagt - att hela tiden hålla blodsockret i schack. Dock måste man tänka på att borsta tänderna lite oftare...

Skrivet: 15 augusti 2008
    0 röst(er)
  12. Lisa

Akupunktur!

Försök med akupunktur! Det kan hjälpa. Jag tror att det är bra för mej iallafall. Jag har fått en liten magnet som klistras på punkten på handleden (där man ska sätta Seabandet också) som jag kan massera när det kommer en våg... Jag är mindre illamående nu än sist jag var gravid.

Skrivet: 17 augusti 2008
    0 röst(er)
  13. Maja

Morning sickness

I am not that good in swedish,but i must give a comment!This is my second pregnancy and i had again very terrible sickness all day and night long.I lost 5kg,tried all tips which i could find.Finally in farmacy i got postafen.That changed everything.In the beginig i use to take 2 per day and later just one.Midwife told me its not dangerous for baby.I am really happy that i found it,it helped me recover and start enjoying in my pregnancy again.
    Skrivet: 19 augusti 2008
    0 röst(er)
  14. BF 19 oktober

Lergigan Comp

Hej!

Jag förstår precis hur du känner. Jag började må illa i vecka sex, går nu in i vecka 16 och inte en dag har passerat utan att jag kräkts. Och illamåendet verkar aldrig ge sig. Jag har testat varenda tips jag hittat på nätet men inget hjälpte. När jag fick en läkartid i vecka 8 fick jag Lergigan Comp utskrivet och det tar faktiskt udden av dte allra värsta illamåendet, och ska vara helt ofarligt! Jag blev också sjukskriven i 4,5 veckor och det behövdes för att hämta kraft! Så mitt råd är att se till att få en läkartid! Hoppas vi mår bättre snart!
    Skrivet: 24 april 2009
    0 röst(er)
Annons

Gravid - för dig som väntar barn

Gravid

Gravid? Här hittar du allt om utvecklingen i magen, vad du ska äta, hur du ska träna, din graviditet vecka för vecka, vad bebisen ska heta och hur du gör med föräldrapenningen och försäkringen.

Vill du träffa andra gravida? Gå in på vårt forum.

Här hittar du våra expertsvar på allt som rör graviditeten - "Fråga oss"

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons