Annons

Gravid

Anna-K

Du som har haft missfall...

Jag fick ett missfall i v.11 (fostret dog nog i vecka 8-9 trodde läkaren) och fick rådet av läkaren att låta kroppen ta hand om detta själv. Efter två veckor efter missfallet var jag på vaginalt ultraljud där man kunde konstatera att lite rester fanns kvar men att ett ägg var på gång. Läkaren ville då låta dessa rester blöda ut av sig själv (ingen skrapning) under nästa mens och att jag skulle avvakta att bli gravid förrän nästa ägglossning efter menstruation. Är det någon som varit med om detta MEN som blivit gravid direkt (innan första mens) och detta gått bra? Hoppas på svar, och ni som haft missfall i denna vecka dela gärna med er av era erfarenheter.
2 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. lillasyster

v11+5

Hej Anna-K!
    Jag fick missfall i v 11+5. Fick tabletter som skulle påskynda missfallet men jag blödde så mycket så jag blev tvungen att skrapas också. Vi försökte bli gravida direkt efter skrapningen men det gick inte. Däremot så blev det bebis efter det. Lycka till!
    Skrivet: maj 17 2006
    0 röst(er)
  2. Josefin

Haft 3 missfall

Hej Anna- Karin,
    Jag har haft 3 missfall inom ett år, men jag har aldrig blivit gravid första ägglossning efter ett missfall. Det har alltid tagit några månader. Har ej heller någon kompis som blivit grav på en gång efter ett missfall, men jag tror att möjligheten kan finnas ändå.
    Det är väl aldrig fel att försöka, tycker jag.
    /J
    Skrivet: maj 19 2006
    0 röst(er)
  3. Anna-K

Hej Josefin

Åh, vad tråkigt att höra att du haft 3 missfall. Jag tyckte det var skitjobbigt med 1 både psykiskt men främst fysiskt. Kroppen tog oerhört med stryk. Var hämtade du krafter till att fortsätta och hur går det idag?
    1 röst(er)
  4. Josefin

Svar igen..

Jag har haft tidiga missfall, så det har inte varit så jobbigt fysiskt för mig. Första gången fick jag åka in och skrapa för att det alrig "gav sig iväg" småblödde i ett par veckor och det kom inte ut av sig självt. De andra två ggr har kroppen tagit hand om det själv. Har slutat att blöda inom en vecka och blivit snabbt återställd. Beror kanske på att det var i ca vecka 6 det hände.
    Måste vara värre för de som har sena missfall.
    Och hur jag orkar gå vidare? Ja, jag har liksom inget val. Lägga sig ner och bara gråta och deppa ihop - det blir det ju inte bättre av. Det finns inga alternativ än att kämpa på, för mig. Jag hoppas innerligt att det snart tar sig.
    /Josefin
    1 röst(er)
  5. Anna-K

Josefin

Jag håller alla tummar och tår för dig Josefin. Hoppas verkligen att kommer gå bra snart. Är det första? Eller har du barn sen tidigare och du fick vara med om detta då också? Jag har kunnat släppa missfallet nu psykiskt och även tankarna "Allt blir bra bara jag blir gravid igen". Det får komma när det kommer men har fortfarande lust att gallskrika bara jag hör en till kommentar om "det var för det bästa, måste ha varit något fel" eller bättre lycka nästa gång" eller "du har ju redan ett barn, så var lycklig över det". Omgivningen har ett sådant behov att av trösta men oftast vore det bättre om de bara lyssnade. För hur mycket fel det än var på fostret så var det ju inte det man hade i åtanke när man gick och planerade för framtiden utan man sörjer ju det som kunde ha varit. Nästa gång kommer jag helt klart inte berätta för någon att jag är gravid, inte förrän det syns :-)
    3 röst(er)
  6. Josefin

Anna-K

Jag har ett barn sedan tidigare. Hon är 3,5 år. Men vi har försökt att få syskon till henne länge nu. Så det är jobbigt ändå. Sedan är jag 37 år så jag känner att åldern sätter lite käppar i hjulet också. Inte pur-ung direkt.
    Jag hoppas att det går bra för dig också. Har du barn sedan tidigare?
    MVH Josefin
    1 röst(er)
  7. Anna-K

Josefin

Förstår vad du menar med åldern. Jag är själv 33 och känner redan av oron. Jag har en alldeles underbar son på 1,5 och vill så gärna uppleva allt det där mysiga minst en gång till. Med det första barnet är det ju så mycket oro inblandat, ifall man gör rätt och ifall barnet är friskt osv. Tror att vid andra så kommer man ha mera ro i kroppen och kunna njuta. Om du vill och vågar så testa akupunktur. Har två vänninor som säger att det var det som hjälpte dem efter år av väntan och missfall och där sjukvården sa att det inte var några fysiska hinder för graviditet. Stor kram till dig och jag hoppas du får en liten inom snar framtid.
    0 röst(er)
  8. Erica

Tidigt missfall

Jag fick missfall i runt vecka 7. Vet inte riktigt när. Fick blödningar i 6 veckan... var på läkarundersökning, där de konstanterade att jag fått missfall eller utankvedshavandeskap... tog en massa blodprover fram och tillbaka. jag blev tvungen att bli skrapad och sövd. väldigt jobbigt!!! Men nu känns det ganska bra igen. Är över en månad sen. Vi ska försöka igen! Vi har en underbar kille på två och ett halvt år som tur är! Det har hjälpt mig MYCKET!! Hade jag inte haft honom så hade jag mått mycket sämre!
    Skrivet: aug 29 2006
    0 röst(er)
  9. viktoria

viktoria

jag har också haft tre missfall på nio månader. det första i v. 12, det andra i v. 7 och det tredje i v. 9. det har verkligen varit skit jobbigt. jag fick inget stöd från våran mvc, dom sa att det var normalt och att det bara var att gå vidare. jag sökte själv hjälp hos närmsta sjukhus och där fick jag stöd och någon att prata med framför allt. nu är jag gravid igen och känner en oro naturligtvis att det ska hända en gång till. men ska få komma in på ett tidigt ultraljud nu i slutet på okt.
    så jag hoppas att allt ser bra ut och att det går"vägen" den här gången.
    Skrivet: okt 10 2006
    0 röst(er)
  10. Christel

Oxå missfall

Jag fick också missfall i v.9. Allt kom inte ut så jag blev sövd och skrapad. Läkaren sa till mig att det måste gå en normal mens innan vi kan prova igen. Annars är risken stor att det blir missfall igen. Jag tänker lyda hennes råd och vänta en mens. Jag är så rädd för att få ett missfall till för det gjorde såå ont. Både fysiskt och psykiskt. Jag fick också höra kommentarer som att det var tur det som skedde för det var säkert fel på fostret. Jobbigt att höra just då. Det som också var jobbigt att höra var "du ska vara glad som redan har barn, det är mer synd om de som ej kan få några barn" Visst är det synd om de som inte kan få barn, men det är inte tröst just i den stunden. jag mår ju dåligt över att jag misst ett litet barn. Visst är jag glad över att jag har barn. Jag älskar ju dem över allt annat. Men jag kan väl få vara ledsen och sörja ändå, eller?
    Skrivet: okt 11 2006
    0 röst(er)
  11. Karin

Gravid efter missfall

Hej, har själv haft ett par tidiga missfall i v 7-8), efter första blev jag gravid direkt inom en månad, normal graviditet. Andra missfallet i mars i år, blev gravid igen i juli, misfall i augusti. Väntade på att mensen skulle återkomma, men det gjorde den inte, visade sig att jag var gravid igen, slutet på sep. Håller tummarna,
    Skrivet: okt 11 2007
    2 röst(er)
  12. Babygirl_85

Efter två stycken missfall...

Hej. Beklagar era förluster det är inte lätt att ha dessa MF och sen de satans blödningarna jag har haft ett så kallat MA då var jag i v12 men fostret vara bara i v7 och va dött,de va dock jobbigare än det tidiga MF jag har vart med om nydligen(1dec -07)
    Eftersom jag bara var i veck 6(v5+5)så är de inte lika farligt.Är inne på min 4:e blödningsdag och är rätt less på det vill att de skall sluta så man kan försöka igen,en hel del kvinnor på FL har provat bligravida efter MF (dvs efter blödningen) och blivit gravida efter det.Så jag och min fästman skall prova det också..sänder er alla en upplyftande tanke./Babygirl
    Skrivet: dec 04 2007
    0 röst(er)
  13. Malin1980

Svårt att bli gravid efter missfall

För 5 månader fick jag missfall i v. 6. Det var okomlicerat, ingen smärta, ingen stor blödning. Fick förklaringen att det var "normalt" med tidiga missfall och det fanns inga hinder för oss att försöka igen. Och försökt har vi verkligen gjort. Vi har tack å lov redan en son på drygt 2 år, men sorgen efter missfallet är stor. Och med tiden har det växt. Jag ser gravida överallt. Nu hör det till saken att tre väninnor ska ha barn under våren och sommaren. Naturligtvis gläds jag för deras skull, men min sorg växer och blir ständigt påmind då jag ser deras växande magar och hör deras planer. Att mensen kommer varje månad känns som ett hån. Nu är det snart maj då vi skulle ha fått vårt andra efterlängtade barn och jag vet att allt skulle kännas bättre om jag fick bli gravid innan dess. Men just nu känns det hopplöst. Vi har funderat på att vända oss till en fertilitetsklinik för att få lite råd och stöd, men jag vet inte om det är för tidigt ännu. Dessutom har vi ju redan fått ett barn på naturlig väg, vilket säkert inte gör oss prioriterade i sådana sammanhang. Min oro underlättar ju inte chanserna att bli gravid igen men det är svårt att släppa tankarna och bara låta det ske när det sker. Känns i alla fall skönt att skriva av sig.
    Skrivet: feb 25 2008
    2 röst(er)
  14. Mia

Missfall v 5+5

Jag fick missfall i helgen i v 5+5 blev så himla ledsen men skönt ändå att det va så pass tidigt för det blev bara som en vanlig mens för mig. Gången innan fick jag mensen 3 dagar för tidigt och mådde piss, har funderat på om även det kunde ha varit ett välldigt tidigt missfall!!?
    Det som är så jobbigt är ju att man hinner drömma iväg med planering om hur framtiden ska se ut mm och nu gick allt bara i kras, usch!
    Nu är det bara att hoppas att det ska funka bra nästa gång, jag är redan lyckligt lottat med två fina barn men det är ändå en sorg att få ett missfall, har aldrig tidigare haft missfall så jag va så säker på att även denna gång skulle det gå bra, det händer inte mig... Och man blir ju inte yngre så den stressen känner jag oxå helt klar av!
    Lycka till till oss alla
    Skrivet: mar 25 2008
    0 röst(er)
  15. Marie

Missfall

Hejsan! Det var tråkigt att höra om alla era missfall samtidigt som det var skönt att läsa om andra i samma situation. Jag fick ett tidigt missfall i början av månaden i vecka 6+5. Det tåg lång lång tid och gjorde fruktansvärt ont. Var på sjukhus när det började blöda men hemma när det satte igång på allvar.Gick till skolan på dagarna då jag inte hade någon möjlighet att vara hemma och hade fruktansvärda smärtor på kvällarna eller nätterna. Har inte läst om någon som haft så långdragen process som jag. Tog en hel vecka med smärtor och bitar som skulle ut. Kändes inte som varken min sambo eller mina kompisar förstod min sorg. Jag var så inställd på att vara gravid att det kändes hemskt att veta logiskt att jag inte var det så jag ville och vill bara bli gravid igen på nytt så snabbt som möjligt. Läkaren tyckte vi skulle vänta ut en menstruation men konstaterade på efterkontrollen även att jag hade endomentrios som i framtiden ev. kan sprida sig till äggstockarna så att man får svårt att bli med barn. Nu tänker jag att varje menstruation kan skada mina äggstockar. Vi har efter intensivt letande efter information om risker med att bli gravid omedelbart efter försökt igen. Hittade stöd för båda sidor. Nu känner jag mig gravid igen men vet inte är nog för tidigt att kolla. Vet någon hur länge man kan vara positiv efter ett missfall? Skulle bli jätteglad om jag var gravid samtidigt som jag kommer att vara ett nervvrak under graviditeten. Önskar det bästa för er alla.
    Skrivet: apr 28 2008
    0 röst(er)
  16. Mia

Gravid igen!

Hej Marie!
    Det är jag som skrev innan dig, va jobbigt missfall du fick gå igenom, för mig blev det bara som en vanlig menstruation. Efter missfallet fråga jag min barnmorska om det va ok att prova igen direkt eller om det fanns ngn anledning att vänta, bara att köra på va hennes svar så länge som jag mår bra! Blödde knappt en vecka och två veckor efter missfallet visade ägglossningstestet pos så vi "körde på" och nu är jag gravid i v 6! Så himla glad men usch så nervös jag är, känner efter för mkt, är jag verkligen gravid fortfarande eller kommer det börja blöda i morn... Men än så länge har det gått bra!
    Angående grav test så fick jag rådet att göra ett nytt grav test en vecka efter avslutat blödning och då visade det Neg för mig, men ju längre man gott i graviditeten så tar det kanske längre tid att göra sig av med HCG hormonet, vet inte riktigt!
    Hoppas du snart blir eller redan är gravid igen, lycka till
    Mia
    Skrivet: apr 29 2008
    0 röst(er)
  17. Marie

En stor kram till alla som fått missfall!

Tack Mia för ditt svar! Det var roligt att höra att du var gravid. Tror säkert att det ska gå bra den här gången för dig. Hoppas att du njuter av graviditeten också så att du inte bara oroar dig. Det går ju inte att påverka ändå säger dom ju. Det ända jag kan göra bättre nästa gång (hoppas nu) är att vila mer och göra mindre saker. Ska göra graviditetstest efter helgen och se.
    Skrivet: apr 29 2008
    0 röst(er)
  18. Frida

Missfall i v.9

Hej.
    Jag gick igenom ett missfall i helgen. Det vat så jobbit. Redan för två veckor sedan så tyckte jag att graviditetssymtomen nästan hade försvunnit. Jag ringde mödravårdscentralen och barnmorskan jag pratade med sa bara att jag skulle vara glad att jag inte hade några graviditetsbesvär. Nu i helgen fick jag en blödning. Fick rådet att avvakta i ett dygn. När vi gjort det så åkte vi in till sjukhuset och fick göra ett ultraljud. Jag var då i vecka 12 men fostret var inte större en i v9 och läkaren kunde inte se någon hjärtaktivitet. Jag fick en tid 3dagar senare för ett nytt ultraljud försäkerhets skull. Men redan dagen efter fick jag jätte ont i magen, riktiga kramper, och vi åkte in på nytt. Ett nytt ultraljud gjordes och ingen hjärtaktivitet syntes nu heller. Jag blev inlag och fick smärtlindring och tabletter som skulle hjälpa kroppen att stöta ut graviditeten. Jag fick dropp eftersom jag inte fick äta i fall man skulle behöva skrapa. Den natten var en av dom värsta i mitt liv! Jag låg ensam (min sambo fick inte stanna hoss mig p.g.a platsbrist) och hade fruktansvärt ont. Fick morfin engång i timmen för att lindra smärtorna. Vid 2 på natten började jag blöda.Och som det blödde. Det rann ut stora klumpar. Det var fruktansvärt obehagligt! Jag var så påverkad av morfinet och sömnbristen att jag nästan svimmade när jag behövde gå på toaletten. På förmiddagen gjordes ett ultraljud till som visade att jag inte behövda skrapas utan kunde åka hem.
    Skrivet: aug 27 2008
    0 röst(er)
  19. Jankan

hatar min mens!

Vi fick missfall i april, i vecka 10. Nu har vi sen i juni försökt bli gravida igen, men det lyckas inte. Jag har köpt ägglossningsstickor (som hjälpte oss i februari) men de visar inget alls. Har jag ingen ägglossning längre pga missfallet? Har ju hört att ägglossningen kan "hoppa" över nån månad per år. Men fyra månader? När mensen kommer gråter jag. Hatar min mens. Jag känner mig tom. Killen tröstar och säger: vi försöker igen. Men jag orkar snart inte mer. Alla förhoppningar suger krafterna ur mig. Kompisarna får barn direkt. Jag är den enda i "gänget" som har haft missfall. Känns så djävla orättvist. När ska det bli min tur, vår tur?
    Skrivet: sep 06 2008
    0 röst(er)
  20. 3 barns mamma

hej.....

för oss tog det 6 mån innan vi blev gravida igenn efter 2 miss fall(v7 och v 12) nu har vi 3 fantastiska ungar så kämpa på!och lycka till!
    Skrivet: sep 06 2008
    1 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons