Annons

Föräldraskap

Moder

Saknar ett bra föräldraforum!

Hej! Har letat efter ett bra diskussionsforum för föräldrar. Hoppas på att det här ska vara bra. Har varit endel på Anna Wahlgrens forum, men inte fått ut så mycket. Har alltid tyckt att hon har förnuftiga åsikter om barnafostran, men i diskusionsforumet får man bara hjälp om man hyllar Anna W som en gud och kan citera hennes bok Det finns inget utrymme för nytänkande åsikter, och tyckerman inte på ett speciellt sätt får man heller inga svar. Man får heller inte tycka att det är jobbigt att vara småbarnsförälder, någotsom jag vägrar sticka under stol med attdet faktiskt är.Någon annan som har erfarenget av det forumet?
Här hoppas jag att man kan föra lite diskussion.
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. 3-barnsmor

Hej!

Jo, jag brukar också vara inne och kika på hennes forum ibland. Jag har inte reggat mig av precis den anledningen som du beskriver ovan. Det känns lite som att om man inte tycker precis som alla andra så har man inte där att göra. Har faktiskt läst inlägg där hon bett en mamma att lämna forumet för att hon har kritiserat henne. Dock finns det ju många bra trådar där att ta lärdom av, även om jag inte skriver själv... Men jag tycker att hon har grymt bra syn på barnuppfostran och hur man hanterar konflikter. Bra tankar kring mat, utevistelse, matriella ting, rutiner och hon tycker precis som jag gällande små barns dagisvistelse. Det är väl SHN och lite andra små detaljer som inte känns bra för mig. Jag är helt övertygad om att SHN fungerar, men alla barn och kanske framförallt vuxna är ju olika och allt passar inte alla. Jag tror att det kan vara mycket stressande för många nyblivna föräldrar att hålla på och standardmodella och SHN-kura och absolut inte ha barnet i samma säng. Det är så många måsten och om det krånglar känner man sig som en misslyckad förälder, för svaret lyder ju entydigt att man har gjort FEL! Detta tror jag kan störa hur man knyter an till barnet och hindrar en från att kunna njuta till 100% av den korta småbarnstiden. Fast i andra familjer passar det säkert jättebra! Det kan man ju se när man är på forumet.. Vi har väl själva kört lite standardmodell med rutiner så tidigt som möjligt fast vi har samsovit med våra barn. Jag tror att genom att läsa mycket om olika teorier och känna sig noga för vad som känns rätt kan man nog pussla ihop lite egna metoder som man själv trivs med och som får vardagen att fungera som den ska...

Och så måste bara få bekänna; jag brukar diskutera barnuppfostran mycket med min mamma, och när jag gick in på AWs forum (tips från sexbarnsmamma, tack!) kände jag igen en hel del råd som mamma givit mig. Berättade detta för mamma och då kom det fram, jag är ett "barnaboks-barn!". Jag är född -83, samma år som barnaboken kom ut i Sverige och den var tydligen väldigt populär hos mamma och hennes väninnor... Inte konstigt att mamma suckar så över vår samsovning och sjalbärande...:)
    Skrivet: dec 11 2007
    0 röst(er)
  2. solmamma

då är jag inte ensam då

Skönt att höra fler. Jag såg en mamma som blev anklagad för att inte älska sitt barn tillräckligt och inte viljabarnets bästa, för att hon lämnade på dagis, och det oönskade prblemet som barnet hade skylldes på mamman för att barnet var på dagis.Hutlöst oförskämt mot alla kämpande föräldrar.
    Skrivet: dec 12 2007
    0 röst(er)
  3. sexbarnsmamma

Hej ni alla:)

Känns lite trist för mig som tillbringar jättemycket tid på AW:s forum att ni känner som ni gör, att man inte får tycka och fråga vad man vill:( Men just AW:s forum är ju av förklarliga själ till för de som gillar hennes tänk och filosofi - gör man inte det finns ju andra föräldraforum (bl a själbarn, föräldraliv osv...) och tänk också på att AW-forumet är uppbyggt av henne själv, helt utan reklamintäkter, ungefär som en egen hemsida, och då har hon också rätt i att bestämma tonen och visionen där, tycker jag;)

Men att någon skulle ha blivit anklagad för att ha varit en dålig mamma eller inte älska sitt barn har jag jättesvårt att förstå och riktigt tro på, förlåt mig!!! Jag läser så gott som varenda tråd därinne, och jag kan inte påminna mig om att jag läst nåt sånt nån gång! Ge mig gärna en länk till den tråden, om den finns! Jag hoppas att du missförstått det som skrevs i den...

Jag hoppas ni hittar tillbaka, och plocka gärna russinen ur kakan!

Kram!!!
    0 röst(er)
  4. sexbarnsmamma

det ska stå SKÄL såklart, inte själ...

har lite brått ibland när jag skriver...
    0 röst(er)
  5. linnea

måste fråga

blev lite nyfiken på anna W forum och gick dit och tittade, var väldigt rörigt och svårläst, någon mer som tänkt på det?Sen kändes det väl lite "övertrevligt",folk hyllade varandra fram och tillbaka, känns väl inte riktigt som min grej.
    Har inte heller hittat något jättebra forum. Måste säga att detta forumet var bättre när jag var gravid med min 2åring. Det var lite mer folk som rörde sig för ibland kommer det inga nya inlägg på länge, vilket är synd.
    Anna w syn på amning. Hur är den?

Skrivet: dec 13 2007
    0 röst(er)
  6. linnea

måste fråga

blev lite nyfiken på anna W forum och gick dit och tittade, var väldigt rörigt och svårläst, någon mer som tänkt på det?Sen kändes det väl lite "övertrevligt",folk hyllade varandra fram och tillbaka, känns väl inte riktigt som min grej.
    Har inte heller hittat något jättebra forum. Måste säga att detta forumet var bättre när jag var gravid med min 2åring. Det var lite mer folk som rörde sig för ibland kommer det inga nya inlägg på länge, vilket är synd.
    Anna w syn på amning. Hur är den?

0 röst(er)
  7. Lina

vad skönt

att höra! Då är jag inte ensam om att tycka att man absolut måste avguda Anna W och acceptera alla hennes åsikter med hull och hår för att vara på hennes forum! Det finns som sagt inte plats där för andra åsikter och man kanske inte kan hålla med om allt även om hon har mycket sunt förnuft. Hoppas du trivs bättre här :)
    0 röst(er)
  8. Hoppas du trivs...annars får du hitta nåt annat.:)

hej

Gick också dit av ren nyfikenhet o visst sidan var fin men som sagt väldigt rörig i början. Man fattar bergis om man är där ett tag (som alla sidor). Fattade inte riktig hur man gikc in på trådarna och hur många som svarat, tittat m.m
    Men visst hon har jättebra åsikter, en del har jag tagit till mig men en del har jag bara kastat iväg, men så är det ju med allt....
    0 röst(er)
  9. Majsan

Hej!

Även jag tycker som flera andra här att AW's forum är rörigt och klubben-för-inbördes-beundran. Reklamvärdet i det består väl av att odla myten om AW's klokhet så att alla nyblivna föräldrar skall köpa boken...

Har inte läst boken. Ingen annan bok heller som gör anspråk på att kunna guida föräldrar genom varje minut av ett barns uppväxt (Dr Spock, Jesper Juul m.fl). Eftersom varje barn och varje förälder och varje uppväxtmiljö är unika skapar de unika kombinationer. Därför måste uppfostran anpassas till den egna situationen. Man kan naturligtvis plocka delar från den ena eller andra gurun och från mamma och mormor.

Tycker att detta forum är bra, då det är uppdelat i olika ämnen. Här finns både folk som inte tänker längre än näsan räcker och folk som går sin egen väg. I vissa frågor blir det ganska livliga disskussioner. Kul när det kommer inlägg tätt/ofta, men det verkar vara lite säsongsbetonat.
    Skrivet: dec 14 2007
    0 röst(er)
  10. sexbarnsmamma

hmmm...

personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan kritisera någon/något om man inte ens läst vad personen i fråga skrivit:/

en annan sak som gör mig väldigt fundersam, är hur man kan säga att man inte VILL läsa och lära om barn och fostran när man har egna barn! Tror man att man är en dålig förälder om man vill lära sig, be om råd, göra sitt bästa för att bli en bra förälder? Tvärtom, vill jag påstå, om man engagerar sig och läser på om barn och föräldraskap, ser man hur mycket man kan utvecklas som förälder, hur mycket hjälp man kan ge sitt barn!

Det handlar inte om medfödda instinkter här, utan om att lära sig och rusta sig för att ge sin barn det bästa man vill, en trygg och bra uppväxt och ett gott självförtroende med massro med självtillit och skinn på näsan!

Allt annat läser vi på och lär oss om; våra husdjur, renovera huset, rensa i röran, självförverkligande men när det gäller det bästa vi har, våra barn, då ska vi minsann klara oss på egen hand och då är det DUMT att läsa och lära... Jag fattar inte logiken i detta alls!!!

F ö är AW:s forum uppbyggt precis som detta, med olika forum för olika funderingar, det handlar nog mer om att vilja läsa;)!!! Och som sagt, det är ju inget tvång att hålla till där, men det är ju trevligt om det som skrivs om forumet ifråga är sant, i alla fall!

Kram!
    0 röst(er)
  11. Majsan

Lägg inte ord i min mun!

Sexbarnsmamma kommer ofta med jättebra råd här på forumet och många har haft stor hjälp av det du skriver och din erfarenhet. Men idag tycker jag att du lägger ord i mun på några av oss. Vi (jag) har inte sagt att det som står på AW's forum är felaktigt, jag har däremot sagt (menat) att jag vill ha en mer nyanserad bild av barnuppfostran. Jag har heller inte påstått att jag läser om fengshui eller snickeri hellre än barnuppfostran.

Att jag inte läst boken betyder inte att jag är helt obekant med innehållet. Jag har ända sedan jag själv var barn stött på AWs teorier på många håll: bekanta, lärare, föräldrar, TV, tidningar, internetforum, och ännu fler bekanta som läst hennes bok. Många teorier har jag först flera år senare upptäkt kom från henne.

Hoppas att du inte tar illa upp, Sexbarnsmamma, utan att du - precis som Moder överst efterfrågar - kan respektera att alla inte tycker likadant.

Det är just variationen som gör att jag besöker detta forum.
    0 röst(er)
  12. sexbarnsmamma

Majsan -

nu syftade jag inte bara på ditt inlägg, utan jag tänkte på den som skrev längre upp om att någon på AW;s forum sagt att nån var olämplig som mamma för att hon hade barnet på dagis! Det inlägget är jag 100% säker på inte existerar, utan är ren lögn!

Visst har du rätt i att vi ska stötta och hjälpa varandra, och jag gillar också detta forum, annars skulle jag inte vara här;) och jag är mycket glad om jag kunnat hjälpa nån här ibland, och ber också själv om råd då och då! MEN jag förstår inte vitsen av att skriva illa om ANDRA forum här, och skriva lögner - vill man inte vaa på AW:s forum behöver man helt enkelt inte gå in där, det är inte svårare än så! Precis som att ingen är tvingad att vara härinne!

Men jag tycker i alla fall att man ska bilda sin egen uppfattning, inte lyssan i andra led, och jag skulle akta mig för att tycka till om någon utan att själv ha träffat personen ifråga, eller åtminstone läst det hon skrivit, innan jag bestämmer mig för hur hon ska vara! Men det är min åsikt, det;)

Kram!
    0 röst(er)
  13. solmamma

Visst kan man tro att det är osant...

Nej, det är INTE lögn. Hör och häpna, den som skrev det var Anna W själv! Personen ifråga gick ju i försvar och blev jättesårad. Det tar för lång tid att leta upp det nu, men det var i höstas, september?, och det slutade med att Anna W bad om ursäkt. Tack och lov.
    0 röst(er)
  14. sexbarnsmamma

jag har kollat

och letat men jag hittar inget liknande du beskriver! Så jag tror dig först när du visar mig tråden!
    0 röst(er)
  15. Miffo

hej?!

Tänkte bara en tanke? hur stor risk är det att hon/dom tagit bort tråden? Man vill ju inte skylta med dålig reklam så att säga. bara en tanke...eller så finns den inte....
    0 röst(er)
  16. sexbarnsmamma

nej

tråden tas inte bort utan att det isåfall sker på initiativ av den som startat den, och då annonseras det ut ett dygn i förväg... så, nej, det har inte skett!
    Skrivet: dec 15 2007
    0 röst(er)
  17. Förvånad

Ämnet?

Of the Topic, verkligen. Ingen som kan ge förslag på bra forum?
    Skrivet: feb 10 2008
    0 röst(er)
  18. eva

bra forum

jag tycker att det är bra forum AW lite för mycket tjat och SHL kuren men annas bra , det finsn mycket att läsa och syla såklart.Det känns bara bra att få bekräftelse på sina egna ideer.

Man ska läsa alla böcker och ta för sig det man tycker är bra.
    Jag har köpt AW bok vårabarn, den borde finnas på alla BB och MVC mycket tips, men lite tjat också....boken rekomederas varmt
    Skrivet: feb 12 2008
    0 röst(er)
  19. ärlig

Familjelycka!

på www.familjelycka.se är det underbar stämning och supertrevliga människor! Kanske inte så jäääättestor fart på det forumet men det är väldigt trevligt och respekt för varandra och andras åsikter är A och O där.
    Kan VARMT rekommenderas!

Ang AW's forum så ger jag inte ett skit för det tyvärr. Så mycket KFIB har jag då aldrig stött på ute på nätet under alla år jag varit i forumsvängen. Man blir verkligen lynchad om man råkar ifrågasätta nån av hennes metoder!
    Försöka hitta gamla inlägg som går emot metoderna är inte lätt då de oftast raderas så det "förskönade" bara är kvar. I mina ögon ser det ut som att admins inte kan ta kritik utan raderar sånt som inte faller de i smaken.
    Skrivet: feb 14 2008
    0 röst(er)
  20. sexbarnsmamma

En kommentar till ärlig!

Eftersom forumet klart och tydligt heter Anna Wahlgrens föräldraforum, så anser jag att det är självklart att det är likasinnade som finns där - för de som inte delar AW:s filosofi finns andra forum; sjalbarn, FL och det forum du själv nämnde!

Som sagt, ingen är tvingad att vistas på något bestämt forum, och om man känner att den filosofi ett specifikt forum inte stämmer överens med ens egen, då är vitsen inte så stor att vara där heller;-)

Kram!
    Skrivet: feb 14 2008
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons