Annons

Barn över ett år

Theresa

Kawasaki syndrom

Hej! Är det någon som har ett barn som fått sjukdomen Kawasaki syndrom?
Våran dotter fick det för 3 veckor sedan. Och fått behandling för det. Men man vet ju inte så mycket om Kawasaki. Så om det är någon annan som har erfarenhet av det?
Skulle vilja veta lite hur länge det/dom barnen var sjuka mm.
Våran dotter känns som hon är frisk men hon får inte gå på dagis ännu för att andra kan smitta henne med alla höst sjukdomar.

En mamma som vill veta mer!
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Lotta

Sonen har haft Kawasaki Syndrome

Hej, min son hade kawasaki strax innan han skulle fylla 4 år (är idag 11). Medicin sattes in ganska sent för läkarna på Östra i Gbg famlade under ca 2 veckor. Resultatet av detta blev att han fick för höga levervärden och hade vatten mellan hjärtklaffarna. Vi var på många efterkontroller och ung 2 månader efter insjuknandet konstaterades att hjärtat inte hade tagit stryk men han åt ändå Trombyl i 3-4 månader p g a risk för blodpropp. Ytterligare några månader efteråt hade hans levervärden sjunkit till normal nivå. Sonen insjuknade i april och var sedan ofta trött och kunde inte riktigt hänga med de övriga barnen hos dagmamman i leken förrän november samma år. Lycka till!
    Skrivet: sep 18 2006
    0 röst(er)
  2. emelie

Kawasaki syndrom

hej jag hade Kawasaki syndrom när jag var minde jag kommer inte i håg men

jag gick nog 3: an då.

jag är glad att jag inte har haft det igen.

Skrivet: sep 22 2006
    0 röst(er)
  3. Amanda från Fbg

Kawasaki syndrom

hejsan när jag var 12 år hade jag Kawasaki syndrom och min lilla syster också. Vi låg på sjukhus i halmstad 3 nätter. Det var jätte jobbigt, fick ligga med dropp och massa grejer, stackars barn som får det.
    Skrivet: nov 29 2006
    0 röst(er)
  4. Björn Nylander

Kawasaki syndrom

Hej
    Jag har haft kawasaki snyndrom när jag gick i 6:e klass. Det började med att jag hade ont i ena stortån. så ont att jag inte fick ner foten i skon. morsan trodde jag var skoltrött och sa endera går du till vc eller skolan. jag gick till vc. på vc tog dom prover och jag gick hem. senare den dagen ringde dom hem och ville prata med min mor. dom sa att jag måste åka in till sjukhuset då jag hade väldigt hög CRP. Jag vart inlaggd och dom tog massor med prover, jag hade en massa symtom så som "smultrontunga ledverk, högt CRP. ena dagen hade jag feber andra var jag feberfri. jag fick albyl för att tunna ut blodet. utöver det så visste dom inte vad för sjukdom jag hade. faktum är att det var ca ett halvår efter jag kom hem från sjukhuset som dom ringde och berättade vad jag hade haft. jag låg innen på sjukhuset 2 månader. en tid efter sjukdomen fick jag utslag i ljumskarna samt armecken. jag behandlades för det under en 2 veckorsperiod. utslagen fick jag om jag inte missminner mig några månader efter första symtomen. jag fick gamagloduin mot detta.

Kawasaki är en virusjukdom som bla göra att blodet klumpar ihop sig till småa blodproppar. därav att jag fick albyl som blodförtunnande. det kan vara farligt och dödligt men det är endast det för några få procent.

Jag hade denna sjukdom när jag gick i 6:an det var 1986

Har du/ni några ytterligare frågor till mej går det bra att maila mig på bjorn_nylander@yahoo.se
    Skrivet: apr 11 2007
    0 röst(er)
  5. Björn Nylander

Kawasaki Syndrom (KD)

Här finns några länkar till amerikanska publikationer om kawasaki syndrom

http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/9339/23825.html

http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=162

http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_syndrome

http://www.aafp.org/afp/20061001/1141.html

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/common/standard/transform.jsp?requestURI=/healthatoz/Atoz/ency/kawasaki_syndrome.jsp

http://www.health.state.ny.us/diseases/communicable/kawasaki/fact_sheet.htm
    Skrivet: apr 11 2007
    0 röst(er)
  6. Theresa

Tack!

Maya då 2år, som fick kawasaki aug 2006 blev friskförklarad i oktober 2006. Hennes hjärta blev som tur var aldrig påverkat. Hon var inlagd på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i en vecka plus flera efterkontroller med bla 4st hjärtultraljud.

Maya blev behandlad med gamma globulin intravinöst och med blodförtunnande. Hennes symtom var hög feber (över 40gr), blodsprängda ögon, spruckna läppar och ett CTG på 196. Efter att behandlingen var klar började hennes fingertoppar att fjälla.

Man är oerhört tacksam att läkarna upptäckte kawasaki på vår lilla Maya när jag idag i punkt.se läste om en flicka som gått bort på grund av att läkarna missat kawasaki och trott det var scharlakansfeber. Läs här:
    http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1104626,00.html

Tack för alla inlägg och hoppas detta forum finns kvar för de som kanske söker efter information om Kawasaki i panik. Precis som jag gjorde.

Mamman som nu vet mer!
    Skrivet: jun 27 2007
    0 röst(er)
  7. Theresa

Rättning

CRP ska det vara och inte CTG.
    Skrivet: jun 27 2007
    0 röst(er)
  8. Malin

Till Björn

Till Björn

Min son har också Kawasaki för tillfället, ville bara tala om att det INTE är ett virus, det är immunförsvaret som stegrar iväg, varför vet ingen i nuläget.

MVH
    Malin
    Skrivet: sep 10 2007
    0 röst(er)
  9. Malin

Till Björn

Till Björn

Min son har också Kawasaki för tillfället, ville bara tala om att det INTE är ett virus, det är immunförsvaret som stegrar iväg, varför vet ingen i nuläget.

MVH
    Malin
    Skrivet: sep 10 2007
    0 röst(er)
  10. Eva mor till Annika

Kawasaki syndrom

Min dotter, som i år har fyllt 29 år, fick konstaterat Kawasaki syndrom då hon var 2 år. Det började med en halsflussliknande och körtelsvullnande bakteriellt insjuknande och därför fick hon penicillin för detta. Detta hade ingen verkan - kom till infektionen på MAS / Malmö - hela bålen var rödsvullen och antihistamin injicerades - febern var 40 grader, vilket varade i 14 dagar, den lilla var uppsvullen och mycket öm vid all beröring. I 14 dagar var vi isolerade på barnkliniken i Lund för hennes insjuknande blev så dramatiskt att jag sökte dit! Hon lever idag ett liv som hon, med den starka viljan hon har, som jag då inte trodde skulle vara möjligt. Jag fick vetskap, senare i livet, att hjärtat skulle ev. ha tagit skada av detta. Men hon är idag en pigg och alert person med stor energi och djäklaranamma!
    Skrivet: dec 26 2008
    0 röst(er)
  11. ÖJ - led ssk.

Liten notis kring Albyl!

Några har skrivit om Albyl som ett farligt läkemedel. Nästan alla läkemedel är farliga om de tas i för stor dos, tas på fel indikation, om man är överkänslig för substansen eller tas i fel kombination med andra läkemedel osv osv.

Albyl, som ett Acetylsalisyl-preparat, är det samma som t.ex Trombyl. Detta läkemedel är ett av de vanligaste i hjärt/kärl-medicinering där risken för tromber (blodpropp) önskas minimeras. Den vanligaste dosen för denna indikation är 75-160mg och är receptbelagd.

Dock känner allmänheten nog bättre till denna substans som Magnecyl, som får receptfritt i dosen 500mg(!) för huvudvärk, febernedsättande osv. Ett alternativ till Ipren/Alvedon mao.

Beakta med detta läkemedel är risken för spontana blödningar, alternativt större blödningar vid skada, skärsår dyl. Magsår är också en biverkning som ska uppmärksammas, och personer som har problem med halsbränna eller sura uppstötningar ska vara försiktig.

Men att säga att läkemedlet är farligt är dock en överdrift! Alvedon är lika farligt om det tas i för stor dos. Ta enbart de läkemedel som ordineras, håll dosen som är bestämt av läkaren och beakta ev biverkningar så går det nog bra!

PS: Ang Kawasaki-syndrom har jag dock inga erfarenheter…DS
    Skrivet: jan 04 2009
    0 röst(er)
  12. skrållan

Kawasaki syndrom

Hej!!! För 20 år sedan misste vi en dotter på 9 mån i kawasaki syndrom. Det börja med en öron inflamtion och sen blev hon snabbt sämre och lucia kvällen 88 fick vi beskedet vad det var för något(tack vare en äldre barnläkare som varit i asien under många år)Det blev många undersökningar och prov tagningar,röntgen,kardiologen,men den 28 dec så fick hon en stor hjärtinfarkt och hon dog.Idag vet man att blodförtunnande medel och bra uppföljning blir barnen frisk men det finns ännu barn/vuxna som dör idenna oförklarliga sjukdom/virus för det finns ingen antibeotika som biter på vad jag vet...Man glömera aldrig men man lär sig leva med det ivardagen,därför säger jag alltid var rädda om varandra
    Skrivet: jan 11 2009
    0 röst(er)
  13. Alex

Kawasaki syndrom

Jag har också haft det här kawasaki syndromet.
    Jag vet inte riktigt vad det är som smittar, om det ljudet, farten, accelerationen eller bara något med känslan.
    Efter en sommar med några vänner så bara blev man tvungen hosta upp nån hundra lax, det var period 1, vilket ledde till min son nummer 1 kawasaki zx6r, sjukan var givetvis inte över för nästföljande sommar fick jag återfall och blev tvungen hosta upp nästan lika mycket, och fick min andra son nämligen kawasaki ultra 260x (kallas av andra också för herr Jet Ski). Hursomhelst ville bara dela med mig av vad som hänt mig och mitt sjukdomsförlopp såhär långt. Eventuellt är jag halvt botad för ett tag nu.
    Skrivet: jan 07 2010
    0 röst(er)
  14. Mamma

Här är en till

Min son ligger på sjukhus just nu, och har blivit bhandlat för kawasaki. Vi kom till akuten i fredagsmorse, han hade 39,5 i feber och utslag över ansiktet och hela kroppen. Röd runt ögonen, vilket han själv påpekade tillläkaren och det var väl tur. Han hade sk smultrontunga också.De började medicineringen på kvällen och på morgonen hade hans feber helt gått bort.Han fick en till dos på lördagen, igår. Imorgon måndag ska han göra ett hjärtultraljud. Han har samtidigt en pågående halsfluss.
    Skrivet: feb 20 2011
    0 röst(er)
  15. Sarah

Sv: Kawasaki syndrom

Hej,
    Jag fick diagnosen Kawasakis syndrom november 1983, då jag var ca 6 månader gammal. Det visade sig genom illröda fotsulor, röda ögonvitor, slemhinnor och hög ihållande feber. Jag hade turen att få träffa en otroligt duktig barnläkare som läst en del om Kawasakis och därför kunde ställa diagnosen. Medicinerade fram till '87 då jag var fyra år och friskförklarades då. Har därefter gått på kontroller vart fjärde år, sista kontrollen var när jag var 18. Då skrevs jag ut från Barnsjukhuset som fullt frisk och möjlighet till att bli brandman pga min goda kondition. Härligt tyckte jag! Jag är nu 28 år gammal och fick i fjol en son, i och med graviditeten så började allt om på nytt. Helt plötsligt var jag inte frisk längre, blev satt på trombyl som jag vägrade äta eftersom jag är frisk.
    Var igår hos kardiologen igen, då jag gjort thorax rtg och tagit blodprover för uppföljning för att kunna göra en totalbedömning av hjärtat. Jag trodde att detta skulle vara sista kontrollen nånsin, döm om min förvåning när doktorn talar om att han tycker att jag skall medicinera med trombyl och cevastatin(blodfettssänkande) livet ut!! Det kom som en chock. Eftersom jag tillhör första generationen som har diagnosen så vet de fortfarande inte hur mitt liv kommer se ut, om jag kommer ha lättare att få hjärt/kärlsjukdomar eller inte. Så för att vara på den säkra sidan vill de att jag skall äta tabletter. Tydligen så kan man ha kvar lite kalk där kärlen varit tilltäppta, därav ordinationen. Kan tillägga att jag lever ett väldigt sunt liv och har alltid gjort, tränat minst 3 gånger i veckan och äter nyttigt. Det är min berättelse!
    Skrivet: jan 25 2012
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Hur mycket pengar lägger du/ni på barnkläder varje månad?

Rösta
Mindre än 100 kr/barn.
 18%
100-500 kr/barn.
 62%
500-1000 kr/barn.
 15%
1 000 kr eller mer per barn.
 6%
Tack för din röst!
Annons
Annons