Annons
Annons

Barn 6-12 år

Wowmorsa

World of Warcraft

har en 12 årig pojke/kille som spelar wow.
Spelet har tagit överhand och han vill inte göra något annat än spela.
Fejkar sjukdom, säger nej till kompisar, aggresiv hemma... Någon med liknande erfarenheter???
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Lotta

Alla män lika!

Du har ett bekymmer som inte bara gäller killar. Min man är likadan och han är 30...
    Jag vet inte varför det ska vara så beroendeframkallande med det där WOW:andet..
    Du kan försöka med att komma överens om vissa dagar eller vissa tider som han får spela..
    Om han är hemma och är "sjuk" så är inte datorn tillgänglig.. Då får tv:n duga eller sängen..
    Läxor först, och allt annat som man måste göra, sedn kanske man kan få en timme eller två..
    Det kommer förmodligen bli mycket ljudliga protester, men du bestämmer, inte din 12 åring..
    Försök förklara varför... Säg inte bara att han inte får.. Förklara anledningen och få honom att säga vad han känner...
    Förstår ni varandra så blir det lite lättare..
    Men jag vet inte, bara ett förslag... Kanske kan hjälpa lite..
    Skrivet: 9 februari 2009
    0 röst(er)
  2. WoWmorsa

World of Warcraft

Hej Lotta....

det du föreslår har vi gjort, mååånga gånger.....
    Nu vid sk. sjukdom tar jag med datakabeln till jobbet.
    tillfrisknandet går väldigt fort då.. :)
    Antar att du som jag tycker att detta är vädigt frustrerande, och då är din man 30.... men min son är bara 12.... hmmm...
    Finns ju en föräldrakontroll ..men spelar man spelet och är 12 så är inte lösenordet svårt att få tag på.....
    Skrivet: 9 februari 2009
    0 röst(er)
  3. linda

Var stenhård!!!

Hej wowmorsa!
    Har jobbat på högstadiet i många år och sett riktigt allvarliga exempel på elever med spelberoende. Det brukar inte vara några lättlösta fall och det är inte ovanligt att varken skola, föräldrar eller bup kunnat hjälpa eleven att bryta detta mönster, med följd av att närvaron i skolan blivit alltmer sporadisk och inga betyg i nian. Skolan är ju bara en del av ditt barns vardag. Det finns ju så mycket mer i livet som också blir lidande och det här är enligt min lilla erfarenhet inga lätta grejer. Var stenhård nu, det kommer inte att bli lättare. Hjälp ditt barn att bryta detta. Snart kommer tonåren och det kan bli etter värre. Kolla upp vilken hjälp du kan få för spelberoende där du bor. Förlåt om jag skrämmer upp dig, men jag tycker det är så tragiskt med detta spelande och är själv livrädd att mina barn också ska sitta där en dag.
    Lycka till!
    Skrivet: 10 februari 2009
    0 röst(er)
  4. F-Nog

Tidsbegränsning

Det finns bra datorprogram som låter en förälder (administratör) ställa in hur mycket varje användare på datorn får använda den. Dom kan ställa in många detaljer som t.ex. tider per dag/vecka/månad, tider för olika program och kan också låsa olika program och/eller hemsidor.
    Jag har använt ett som heter ChildControl (hemskt namn) som fungerar jättebra för oss. Mina tre barn har t.ex. olika tider beroende på ålder och pauser för läxläsning inställt.
    Fast det går ju inte att undvika att barnen ibland går hem till kompisar när tiden är slut för dagen/veckan. Men begränsningarna skickar ändå en tydlig signal om vad vi som föräldrar tycker och budskapet verkar faktiskt gå in ganska hyfsat.
    Bäst av allt är ändå att vi slipper allt tjat.
    Skrivet: 11 februari 2009
    0 röst(er)
  5. WoWmorsa

World of Warcraft

Låter som ett bra alternativ, tittade lite snabbt efter programvaran du nämnde men hittade den inte. Just nu när sladden är borta fungerar allt bättre. Detta är inget nytt problem, men att vara konsekvent är ett måste!!
    Annars blir det ju tjat emellan.... tackar för ditt tips och ska kolla lite mer.

Skrivet: 13 februari 2009
    0 röst(er)
  6. Det var bättre förr pappan.

World of Warcraft

Är själv en WoW spelande pappa, skillnaden ligger i att barn och även vuxna glömmer tiden. Men jag har ett jobb och ett hem att sköta också. Det är lätt att fastna i en fantasivärld. Parantelcontrol i World of Warcraft ställer bara in under vilken tid dom kan spela. Det jag efterlyser till min styvson och min egen son som inte bor hos mig ett program där man kan se hur mycket dom har varit inloggade. När man frågar dom hur länge så säger dom 1 timme. Men vad vet föräldrarna kommer hem kl 17.00 och dom slutat skolan kl 14.00. Blizzard skulle lagt in något program så att ma enkelt kan se hur länge dom spelat totalt den dagen. Så man slipper lögnerna om tiderna. Det finns även program som man kan köpa över nätet där man kan ange speltiden i timmar och minuter. Så programmet varnar att nu är det 10 min kvar på speltiden. så har man sagt 2 timmar om dagen så låser sig spelet totalt och dom kan inte spela förrän nästa dag. Det innebär också att dom får lära sig att planera sin tid. Inte göra någon instance när dom har 20 min kvar, och sedan blir utloggade.
    Skrivet: 28 augusti 2009
    0 röst(er)
  7. Emma

begränsa internettrafiken

Om inget annat funkar, och man själv kan leva utan internet under kvällen och natten kan man stänga av internetporten på routern. Nemas problemas.

Vi har för övrigt routern i badrummet och när min bror vägrar lämna datorn låser jag in mig och drar ut sladden... Hahaha.
    Skrivet: 22 januari 2010
    0 röst(er)
  8. DinTvillingsyster

Spelmissbruk

Min kille är fjorton snart femton år. Samma mönster har även han. Alla säger att man skall vara bestämd osv men det var inte förrän vi fick kontakt med Stegen som arbetar med missbrukare, som vi förstod vidden av problemet. Med erfarenhet av hur andra missbrukare utnyttjar, ljuger och har siktet inställt på ett enda, hur skrik och hot och våld blir vardag och hur han vidgar sitt teritorium så att hela familjen blir lidande, då kunde vi se att det rörde sig om ett missbruk. En bra kontakt som vet vad det handlar om, enighet mellan vårdnadshavare och kunskap om hur avgiftningens abstinenser tar sig uttryck tror jag är förutsättningen för att kunna bryta beroendet. Vår kille skulle få spela en timma om dagen när vi var hemma om han skötte sig. Det gjorde han inte (olydnad, våldsam). Nu väntar vi på att han skall sköta sig. Viktigt är att han blir medveten om sina problem och som Linnébygdens behandlingshem skriver, att han får en annan stimulans än den som dataspelen gett honom. Lycka till!
    Skrivet: 22 januari 2010
    0 röst(er)
  9. En numera mindre orolig Pappa

Bra artiklar om spelberoende tonåringar

Hej,

jag har upplevt samma sak som du. När jag letade information hittade jag dessa artiklar om spelberoende tonåringar.

http://dreamspray.com/internetsecurity/2008/11/ar-din-tonaring-spelmissbrukare/

Hoppas att du fått ordning på din son // Hälsningar från en numera mindre orolig Pappa
    Skrivet: 3 februari 2010
    0 röst(er)
  10. jonte

Worl of warcraft

jag e också databeroende av world of warcraft det e bara spela spela spela jag e också 12 jag har försökt sluta men man börjar direkt igen:( jag behöver hjälp
    Skrivet: 11 februari 2010
    0 röst(er)
  11. sadad

Tror inte ni förstår

För folk som inte spelat wow, så tycker jag eran uråldriga inställning att "1 timme per dag" är löjlig. Vad finns det för skäl till varför man skulle vilja skära ner ett stort intresse för någon till "max 1 timme per dag" bara för det gäller ett datorspel, som ni äldre inte är bekanta eller uppvuxna med.
    Wow är extremt socialt, kan absolut förstå att man vill att sitt barn ska träffa sina vänner osv, det är väl där man får dra gränsen.. att så länge barnet i fråga träffar vänner och inte skolkar från skolan för att spela WoW. Så tycker jag inte att man ska tidsbegränsa speladet. Kan ju säga av egen erfarenhet att blir man tvingad att max spela säg 1 timme per dag, så blir man bara mer spelgalen, och det skapar många onödiga konflikter. Saker man inte har någon aning om ska man inte utala sig om.
    Skrivet: 12 maj 2010
    0 röst(er)
  12. asdad

asdasd

Vill även tillägga att man INTE är spel beroende bara för att man spelar 5 timmar per dag. Man kanske tycker det är roligt helt enkelt. Ett spelberoende utvecklas när du MÅSTE spela och inte tycker det är roligt, utan gör det av ren vana eller dylikt.
    Jag tror även att WoW är ett extremt bra sett för de som inte har så mycket vänner i riktiga livet, är lite blyga eller annorlunda att skaffa vänner och känna sig uppskattade. I wow ser ingen hur man ser ut.
    Försök förstå ditt barn, i stället för att skälla och gorma.
    Skrivet: 12 maj 2010
    0 röst(er)
  13. Maria

Problem

Att begränsa till en timme per dag är nog att ta i, men däremot kan man ju ha ett antal timmar/vecka som man får spela.

Självklart är det roligt att spela - det vet man ju själv med intressen hur uppslukad man kan bli, men man ska inte heller glömma bort andra problem spelandet kan ge. Många unga har redan rygg och nackproblem pga för mycket data och tv-sittande. Barn (och vuxna) ska röra på sig - hur ska de orka med ett yrkesliv om de har ryggproblem vid femton års ålder?

Att spelande kan ge kompisar som någon tyckte är väl i viss mån sant, men vad är det för kompisar?Hur vet man att dom är de utger sig för att vara? När mötet enbart sker på nätet, kan man inte vara säker. För ett barn som är blygt, blir det ju inte lättare att träffa vänner om man ständigt sitter framför datorn.

Själv har jag resignerat när det gäller min styvson. Att han sitter upp till 10 timmar/dag på helgen får hans pappa helt enkelt ta ansvar för. Jag har lagt fram mina synpunkter och förslag, mer kan jag inte göra. Vi får se i framtiden vad det blir av det hela - jag är bara så trött på att ständigt se honom framför datorn!

Skrivet: 10 juni 2010
    0 röst(er)
  14. wowförälder

WOW Parental control

Hej.
    Blizzard enterntainment som har Wow har en utmärkt "parental control". Det finns en sida inne i systemet där föräldern kan ställa in vilka tider barnet ska få tillgång till spelet. Här kan man läsa om den https://eu.battle.net/account/parental-controls/index.html
    Vi använder den hemma. Den styrs från en länk som kommer till en mailadress som föräldern anger. Sonen kommer inte åt schema och andra inställningar som vi gjort. Har i övrigt haft mycket problem med "raidande" på nätterna, utbrott och allmänt försök att ta över kontrollen i hemmet totalt. Ungarna får hybris när dom spelar. Det är vårt ansvar som föräldrar att sätta gränser.
    Numera, med wow´s egen parental control, vet han vad som gäller. Bråken är slut.
    Skrivet: 30 januari 2011
    0 röst(er)
  15. Ann Onym

...

Vi har en kille med autism och ADHD som bara har haft ett intresse: LEGO!!!! Nu har detta intresse utökats med WoW som även jag som mamma spelar när tid finns (1-2 timmar efter att barnen somnat, väljer hellre det än att se på tv). Jag är jätteglad för att vill spela WoW istället för tv-spel. I WoW tränar han sig på sociala kontakter och samtidigt lär han sig engelska. Motoriken blir bättre och han lär sig göra val. Det finns mycket som är bra med WoW men trots detta är jag medveten om de problem ni beskriver. För oss gäller regeln att bara spela på lördag och söndag. Då får han spela länge (ca 4 timmar) istället så att han hinner göra det han vill, instanser eller uppdrag, prata med kompisar eller bara fiska.
    Skrivet: 12 mars 2011
    0 röst(er)
  16. Hanna<3

jag...

jag har spelat många spel som man blir beronde av (inte world of warcraft) vet precis hur det är..... är 12 årig tjej...men det finns somsagt många spel man blir beronde av ex: sims, tuggumin.se, stallet.se, osv..
    Skrivet: 14 april 2011
    0 röst(er)
  17. Nej tack till TV spel och små barn

TV-spel och barn

hör inte ihop. Om inte en vuxen sätter gränser. På vår dotters dagis får flera barn spela spel - och det finns en skillnad på dem och de andra barnen. De pratar jättemycket om döden och att få döda de "onda" - ändå är de som dödar "goda". Dagisfröknarna har börjat reagera. Men föräldrarna tycker ändå inte att de behöver plocka spelen från sina fem och sexåringar. Jag tycker det är konstigt. Andra barn får ju också samma tendenser på dagis - och leker gör de ju alla tillsammans så det är ju inte konstigt. Jag är rätt så emot tv-spel men förstår att min dotter kommer att spela så småningom, men hon måste bli större för andra spel än de spel som Bolibompa erbjuder. Hon spelade lego star wars en gång med kusinen för ett tag sedan och hon älskade det - samtidigt blev hon galen och förbytt, hoppade och skrek döda, döda! Nej, jag gillar det inte.
    Skrivet: 5 maj 2011
    0 röst(er)
  18. Maria

Sv: World of Warcraft

Hej!
    vi är i samma situation med vår son som är 16 år. Vi vet inte var vi ska vända oss med detta. Kommunen har ju bara mottagning för drogmissbruk, inte spelmissbruk för barn/tonåringar. Jag tror att vi måste förbjuda våra barn att spela, lätt att säga och jättesvårt att genomföra. Men det är nog ända sättet. Vår son misskötte skolan så nu går han två dagar i skolan och praktiserar tre dagar, Men även det vill han nu sluta med. Men det är inte ok. därför måste vi nu sätta in hårdare tag mot detta. WoW är skit helt enkelt!! skulle idag aldrig tillåta min son att börja med det. lätt att vara klok i efterhand! :)
    Hoppas att vi kan fortsätta ha kontakt. skönt med någon i samma situtation.
    Med vänlig hälsning
    Maria
    Skrivet: 3 februari 2012
    1 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Om du ammar - ger du också ersättning?

Rösta