5 steg mot mer lust

5 steg mot mer lust

5 steg mot mer lust

De föräldralediga kompisarna konstaterar att det inte var någon fart

5 steg mot mer lust

Inventera: Gör en haveriutredning. Försök att gemensamt komma fram till varför lusten har försvunnit. Vad skulle hjälpa den tillbaka? Sova, få avlastning, städat hemma, tid för mig själv, med mera.

Sensitivitetsträna: Vik 20–30 minuter, två gånger i veckan, åt en stunds intimitet: fysisk kontakt som inte leder till sex. Kroppsstrykningar à taktil beröring (lugna, jämna strykningar längs med hela kroppen), massage efter partnerns önskemål, fotmassage med mera. Undvik att beröra erogena zoner. Steg för steg flyttar man fram gränserna. Den som länge har haft svårt att njuta i sexuella situationer får träna på att ”pausa” vid tillfällen där hon känner obehag för att kunna identifiera vad och varför känslan uppstår.

Fördela sexansvaret: Om bara en av parterna tar på sig initiativet blir följden ofta att den andre känner sig jagad. Prova ”varannan damernas” och gör upp om vems tur det är att ta initiativet.

Fake it until you make it: Även om du initialt inte har så stor lust: Våga testa! Om känslan efteråt är ”Det var ju rätt så trevligt, det här borde vi göra oftare!” är ni på rätt väg. Men se upp för att helt begå våld på känslorna, dyker det upp starka obehagskänslor är det bättre att vänta, annars kan effekten bli den rakt motsatta.

Gör en tio i sex-lista:
Vad önskar du dig av din partner? Vilken situation får dig att känna lust? Vilken typ av beröring? Var specifik. Exempelvis: Jag tycker om att bli smekt längs hela ryggen och i nacken. Att du använder varm olja. Undvik helst brösten. Oralsex är härligt men jag vill känna mig ren om jag ska kunna njuta helt.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 14, 2009.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler