Vanliga sockerfällor i sommar

Vanliga sockerfällor i sommar

Så undviker du de vanligaste sockerfällorna i sommar

"Snälla baaaara..." och vips blir det en glass till på stranden, en näve godis för att det ösregnar och saft till lunchen. Sommaren är tuff för oss som vill dra ner på ungarnas sockerintag. Här får du smarta tips för att lyckas!

Kakor & bullar

Kakor och bullar innehåller ofta socker, vitt vetemjöl och fetter av varierande kvalitet.

Servera istället: Riskakor (naturella) med en klick kesella och skivad frukt blir ett festligt och nyttigt mellis som gott och väl kan kvala in istället för bullar och kakor. Kolla också in sortimentet av delikatessknäckebröd! Här finns massor av osötade små ”brödbitar” med spännande smaker och en dos fullkorn. Smörgåsrån istället för söta fyllda wafers håller sockernivåerna nere.

Njuta när: Hembakat sötebröd och kakor hör definitivt hemma på sommarkalasen. Inte varje dag men ibland och inte för stor portion. Det är gott med bullar i matsäcken, men tänk gärna storlek mindre. Hembakta små eller små köpebullar med så lite kletig fyllning som möjligt är bäst. Bullar ger trots allt inte bara en sockertopp utan även mättnad.

Tips: Mindre onyttiga blir bullarna med ett glas mjölk eller juice istället för söt saft. Köpekakor är sällan värda sina pengar, men vill du trots allt bjuda på dessa så tänk på att det är stor skillnad i sockerhalt mellan släta kex av typen Mariekex och fyllda kex som Singoalla, Oreo och wafers. Kex är bra att packa ner i matsäcken för oväntade strapatser, då det kan det vara läge att plocka fram ett ”katastrofkex”.

 

Torkad frukt

Russin, aprikoser, äppelringar och liknande innehåller ofta rejäla doser naturligt socker och kalorier men också nyttiga fibrer, mineraler, vitaminer och antioxidanter. Spara den torkade frukten till speciella tillfällen och låt den ersätta godiset! Bra nödkost för strapatsrika utflykter.

Servera istället: Färsk frukt, vid behov skalad och skuren i munsbitar.

Njuta när: Låt den torkade frukten bli till godis på kalas och lördagar. Använd i matlagningen och till efterrätter.

Tips:
Läs innehållsförteckningen. En del torkad frukt innehåller upp till 50 % tillsatt socker.

 

Isglass

Huvudingrediens är vatten, därefter kommer socker, fruktsafter, stabiliseringsmedel med mera, dock inget eller mycket lite fett.

Servera istället: Stick tandpetare i mindre melonbitar och låt snabbfrysta i 30 minuter. Eller gör en slush med halvtinad melon och halvtinade bär, mixa med osockrad saft och servera med sugrör. Eller trä kylskåpskall frukt eller bär på spett.

Njuta när: Riktigt varma dagar när man inte orkar äta så mycket annat. Toppen om barnet har feber.

Tips: Det finns såväl stora som riktigt små isglassar. Minst är GB:s nya glass Ninja star, som bara väger 22 gram/styck. Den säljs i 4-pack.

 

Glass

Mjukglass och glass på pinne görs av mjölk och skummjölkspulver, fett, konsistensgivare – och socker, förstås.

Servera istället: Färska bär eller bitar av frukt. Finns det något festligare än färska jordgubbar till efterrätt, gärna med en skvätt mjölk eller en klick matyoghurt. Mixa kalla eller frysta bär med yoghurt och kanske lite banan (för sötma) till en mjukglassliknande dessert eller ett festligt mellanmål.

Njuta när: Någon gång i veckan på utflykt och någon gång som efterrätt.

Tips: Glass i multiförpackning för hemmafrysen är oftast betydligt mindre än glassarna från kiosken.

 

Saft & söta drycker

Saft att späda och drycker med tillsatt socker, till exempel Festis, Mer och Smakis, innehåller ofta en hel del socker. Andelen bär eller frukt brukar vara liten.

Servera istället: Friskt, kallt och gott vatten. Låt barnet välja en speciell och fin flaska för sommarens alla vattenstunder! Tänk på att barnet oftast är törstigt och egentligen inte suget på sött.

Njuta när: När det är sommar- och födelsedagskalas.

Tips: Söta drycker är en getingfälla. Servera söta drycker i pipmugg eller med sugrör. Lär de lite större barnen att kolla i glaset så att det inte någon stickande insekt har smygit ner.

 

Smågodis

Smågodis förför med sina härliga färger och former, men innehållet är sällan lika roligt. Ofta ingår olika typer av socker, som glukossirap, majssirap och sackaros, men också gelatin, citronsyra, aromer, färgämnen samt vaxer.

Servera istället: Små barn tycker ofta om att pilla med halvtinade gröna söta ärter eller söta majskorn. Lägger man dem i en burk eller ask blir det extra roligt. Lite större barn gillar ofta fruktsallad, eller varför inte låta barnen dippa jordgubbar eller andra bär i kesella utrörd med lite vaniljsocker.

Njuta när: Vid speciella tillfällen, inget är ju förbjudet. Lördagsgodis är ingen tokig tanke, servera i lagom små portioner

Tips:
Ekogodis är inte nyttigare, men en del föredrar dessa eftersom de innehåller pektin från fruktskal istället för gelatin som utvinns ur kollagen, ett protein hos däggdjur. Ekogodis innehåller dessutom koncentrerad fruktjuice istället för aromer och färgämnen. Men socker finns det gott om även här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler