Vad kan jag äta?

Vad kan jag äta?

Vad kan jag äta?

Det finns mat som du helt eller delvis ska försöka undvika medan bebisen ligger i magen eller när du ammar.

Fostret är känsligt för vissa skadliga mikroorganismer, även sådana som du själv klarar av att bryta ner, som till exempel bakterien Listeria monocytogenes och parasiten Toxoplasma gondii. En annan risk är miljögifter i maten som kan skada bebisen i magen.

Att någon gång råka få i sig lite ”förbjuden” mat är inte hela världen. Livsmedelsverket ger rekommendationer och riktlinjer, och trots att de kan kännas omöjliga att komma ihåg ska man ändå försöka ta hänsyn till att det finns bra och dålig mat för dig och din bebis.

– När man är gravid är maten väldigt viktig och jag tycker att det är bra att följa råden så bra man kan. Dessutom har vi fått många nya livsmedel från andra matkulturer som man ska vara uppmärksam på, säger Anna Ottosson.

Kött: inga blodiga biffar

Kött innehåller viktiga B-vitaminer, järn, nyttiga mineraler och proteiner. Viktigast för gravida är att köttet är ordentligt genomstekt. Bakterier och parasiter försvinner om köttet upphettas till 70 grader.

Däremot överlever bakterier djupfrysning. Hoppa därför över rått eller gravat kött och kallrökta produkter, som till exempel parmaskinka och vissa salamikorvar.

Ta det lite lugnt med vakuumförpackad korv och skinka. Välj hellre hela eller nyskivade produkter och ta förpackningar som är i början av en bäst-före-period.

DU KAN ÄTA:
• Kokt skinka och saltrulle
• Korv
• Leverpastej,
men helst inte lösviktspastejer och patéer
• Varmrökt kött

ÄT INTE:
• Gravad fågel  
• Gravat kött
• Kallrökt kött, parmaskinka och liknande torkat kött
• Lever
• Rå köttfärs

I mjölkglaset

Undvik opastöriserad mjölk. Vanlig mjölk i svenska mataffärer är pastöriserad. Mjölk som kommer direkt från kossan är opastöriserad och kan innehålla skadliga mikroorganismer.

På mackan

Ost ger dig massor av bra näringsämnen, som kalk, folsyra, kalium och magnesium. Men välj vanliga hårdostar och smältost med lägre pH, gjorda på pastöriserad mjölk. Grevé, herrgårdsost, parmesan, fetaost och mozzarella finns både som pastöriserad och opastöriserad.

Livsmedelsverket rekommenderar att gravida undviker mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar som mögelostar och kittostar – till exempel brie, camembert, gorgonzola och getost av camemberttyp (mögelostar), vacherol och livaro (kittostar). Rekommendationen gäller även om dessa ostar är tillverkade av pastöriserad mjölk. Tänk på att de högsta halterna av skadliga bakterier finns på ostens kanter ifall du någon gång inte kan motstå suget efter favoritosten.

Bra hygien och kall förvaring är speciellt viktig när det gäller mozarella, ricotta, halloumi och andra get- och fårostar.

All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Kaffe till kakan

Max tre koppar kaffe per dag är okej för gravida (en kopp = 1,5 dl). Eller fyra till fem muggar te (en mugg = 2,5 dl).

– Var försiktig med för mycket koffein. Kaffe försämrar järnupptaget och därför är det inte så bra att ta en kopp precis efter maten, säger Anna Ottosson.

Ingen alkohol

Som alla säkert redan vet rekommenderas gravida och ammande att helt avstå från att dricka alkohol och att röka. Använd heller inte nikotinplåster eller nikotintuggumi.

Om du ändå vill ha lite vin eller öl till maten har Systembolaget alkoholfria alternativ, du hittar ett test här.

Smårätter i förpackningar

Kyldiskarna i affärerna är fulla av förpackade ätfärdiga rätter, som sallader och inplastade smörgåsar. Välj alltid nylagad och nyförpackad mat om den inte ska upphettas innan den äts. Och var försiktig med patéer, syltor och annat smått och gott från delikatessdisken.

Artikeln publicerades i i Föräldrar Gravid 4/2007

Tillbaka till förstasidan för artiklarna om bra mat för dig och barnet

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler