Våga laga egen barnmat!

Trött på burkar?

Våga laga egen barnmat!

Många föräldrar har dåligt självförtroende när det gäller att laga egen barnmat. Men kan man laga mat till sig själv kan man laga till barnet också, menar Latifa Lindberg, dietist och hälsoansvarig på Coop.

Att ställa sig vid spisen och göra egen barnmat från grunden kan verka svårt och tidskrävande. Den färdiga burkmaten är bekväm och lätthanterlig, och man känner sig säker på att barnet får sitt näringsbehov tillgodosett.  
– Många föräldrar har dåligt självförtroende när det gäller att laga mat till småbarn, men det är helt obefogat. Kan du göra balanserade och kompletta måltider till dig själv så är du kvalificerad. Svårare är det inte, menar Latifa Lindberg, dietist och hälsoansvarig vid Coop.

Fördelarna är flera:
– Det blir billigare, även om man väljer ekologiska råvaror, något jag alltid förespråkar. Men du leder också in barnet på familjens etablerade matvanor, vilket gör måltiderna till en gemensam upplevelse. Att kunna tillfredsställa barnets matbehov på egen hand stärker också din föräldraidentitet.

Tallriksmodell för barn 1–2 år (kompletteras med en klick matfett på smörgåsen)

Vad är då viktigt att tänka på för den som vill komma igång?
– Den som börjar med puréer behöver inte tänka på något särskilt. Det är bara att ta fram mixerstaven och sätta igång. Men när barnet lämnat puréstadiet och har slutat amma måste du skapa kompletta och balanserade måltider. Du behöver inte bli expert i näringslära för att klara av det, men det är viktigt för att barnet ska få näringsbehovet tillfredsställt.

Lösningen heter tallriksmodellen, som finns i två modeller. Den ena modellen gäller barn från ett till två år och den andra för barn från tre år och vuxna. Komplettera den minstas tallrik med en liten klick matfett. Salta inte mat för barn under ett år.

Tallriksmodell för barn från 3 år och vuxna.

Anledningen till att det lilla barnets tallriksmodell ser ut som den gör beror på att små barn har ett större järnbehov i förhållande till sin vikt än vuxna. Deras mat behöver också ge  mycket energi, eftersom de inte orkar äta så mycket åt gången.

Krydda också barnens mat

Tallriksmodellen visar tydligt vilka proportioner olika livsmedel bör ha på tallriken för att måltiden ska vara komplett och balanserad. Du ser direkt hur du ska fördela potatisen, fisken och grönsakerna, exempelvis.
Tallriksmodellen gäller inte bara den som gör barnmaten själv, utan också den som använder köpt barnmat.
– Inget fel på burkmat, men den ska ses som ett komplement, som när man reser eller har barnvakt. Även den köpta barnmaten måste kompletteras med exempelvis bröd eller grönsaker. Den har sina fördelar, men är inte ouppnåelig när det gäller att täcka barnets näringsbehov, säger Latifa Lindberg.

Ska små barn ha mindre kryddor i maten?

– Nej, det där är en gammal myt. Krydda på bara. Alla örtkryddor går hur bra som helst. Svartpeppar är heller inget problem. Det finns inga skadliga mängder när det gäller kryddor. Det enda du ska se upp med är saltet, eftersom barnens njurar inte är fullt utvecklade, förklarar Latifa Lindberg.

Att göra separata barnportioner med mindre kryddor är alltså ingen bra idé.
– Nej, då särbehandlar du barnet som får svårare att ta till sig den kryddade maten senare. Presentera familjens matlagning hela vägen med kryddor och allt. Ju tidigare desto bättre. Gärna redan på puréstadiet. De är bara att använda fantasin och göra morotspuré med vitlök, palsternackpuré med timjan eller vad som helst.

Illustrationerna av tallriksmodellen är hämtade ur Latifa Lindbergs bok Mat för barn och deras föräldrar (Prisma).

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 12/2006

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!