Omega 3 kan skydda mot allergi

Omega 3 kan skydda mot allergi

Omega 3 kan skydda mot allergi

Kan brist på Omega-3 vara orsaken till att en del barn blir allergiska? En pågående studie vid Universitetssjukhuset i Lin­köping visar att om blivande mammor äter Omega-3 i form av fiskoljekapslar minskar risken för allergi hos deras barn med 50 procent.

Alma är en av huvudpersonerna i en studie som ska ta reda på om Omega-3 fettsyror i fisk kan förhindra allergi.

Hon är en lagom livlig fyraåring som är hemma med pappa, Fredrik, och lillasyster Märta. Alma ingår i den studie av 145 barn som immunologen Malin Fagerås Böttcher och allergiläkaren Karel Duchen leder.

Liksom de övriga barnen är Alma ett så kallat allergiskt riskbarn. Med det menas att barnet antingen har ett syskon eller någon förälder som är allergisk. I Almas fall är det pappa Fredrik som har astma och pollenallergi.

– Vi blev tillfrågade på mödravårdscentralen om vi ville delta berättar mamma Anna, och fortsätter:

– Det var ganska jobbigt att svälja nio stora kapslar fiskolja varje dag när jag var gravid med Alma, eftersom jag mådde illa, men man vill ju förstås det bästa för sitt barn.

Och eftersom familjen är positiv till forskning om allergins orsaker valde man att fullfölja, trots illamående och en hel del tidskrävande frågor, tester och prover.

Från och med 25:e graviditetsveckan och till och med 3:e amningsmånaden åt Anna kapslarna. De nio kapslarna bestod av totalt 2,7 gram fiskolja i form av de långkedjiga fiskfettsyrorna EPA och DHA. En dagsdos motsvarar en portion lax.

I dag, efter regelbundna läkarkontroller av dottern Alma, analyser av hennes blod och olika pricktester på huden för att se om hon är allergisk mot till exempel ägg, katt och mjölk kan man nog säga att hon sluppit allergin. Det blir även en uppföljning när hon är 7 år, men risken för henne att få astma är minimal.

För att studien ska vara vetenskapligt korrekt har bara hälften av de 145 barnens mödrar fått fiskolja och den andra hälften sojaolja. Varken föräldrar eller forskare har vetat vilka barn vars mödrar som fått fiskolja och vilka som fått sojaolja. Att det verkligen är fiskoljan som är det avgörande styrks också av att mödrarna vars barn inte blivit allergiska har haft högre halter av Omega-3 i blodet än de vars barn som blivit allergiska. Man har också sett att de har mindre prostaglandin E2 som triggar allergiska reaktioner.

De fullständiga orsakerna till varför allergi uppstår har man förstås inte kommit på. Allergi är ju en folksjukdom som följer med välstånd och västerländskt levnadssätt. Eller hur ska man annars förklara att vi är betydligt fler allergiker i Sverige i dag än på 1940–50-talet? Att vi är mer allergiska än i Polen trots att de har sämre luft och mer miljöförstöring. Och att kenyanerna blir allergiska när det flyttar från landsbygden in till stan och i än högre grad när de bosätter sig i Europa?

Bra källor till Omega 3

• Fet fisk som lax, makrill, sardiner, ansjovis, sill men även strömming. Tänk på att man en gång i månaden kan äta strömming utan risk att få för höga halter av miljögifter enligt Livsmedelsverket.
• Även mager fisk och skaldjur bidrar med Omega-3. Fisk och skaldjur är överhuvudtaget nyttigt och innehåller mycket näring.
• Bra oljor att använda är rapsolja. Även olivolja är bra eftersom den inte innehåller Omega-6. Linfröolja innehåller mycket Omega-3 men smakar oftast illa. (Nyhet är Zeta Raps&Linolja!)
• En liten källa som kan ha betydelse eftersom man dricker mycket av den är kravmärkt mjölk. Även viltkött och kött från kravuppfödda djur. Så kallade Omega-3 ägg innehåller en del Omega-3 av samma typ som finns i fisk.


Inga entydiga svar
Teorierna om vad det är i den förändrade miljön som gör att allergierna ökar är många och något entydigt svar finns inte. Att maten har betydelse för allergiexplosionen är alltfler forskare överens om. Mat som innehåller mycket mjölksyrebakterier (laktobaciller) som surkål och andra mjölksyrejästa grönsaker, yoghurt och surdegsjäst bröd, tycks ge en viss skyddande effekt. Det är inte frågan om ett heltäckande skydd och långt i från alla barn slipper allergi trots att de fått mycket laktobaciller.

Men varför kom då Malin Fagerås Böttcher och Karel Duchen att intressera sig för fiskolja och misstänka att det är brist på långkedjiga Omega-3 fettsyror som är den okända faktorn bakom allergiutvecklingen? En av orsakerna är Karel Duchens tidigare intresse och vetskap om betydelsen av Omega-3. Han har medverkat i en studie där man sett att högre halt Omega-3 i blodet hos gravida ger högre IQ hos barnet.

– Dessutom finns epidemiologiska studier (studier i efterhand av stora befolkningsgrupper) som visar att äter människor mycket fet fisk så har de mindre allergier, berättar Karel Duchen.

– Det är något i vårt moderna sätt att äta och leva som triggar allergiutvecklingen. Och vad skiljer dagens svenskar mot förra seklets svenskar och befolkningen i Estland, där allergiförekomsten är mycket lägre? säger Malin Fagerås.

– Jo, konsumtionen av fet fisk som sill och strömming är mycket mindre hos oss. Vår hypotes är att fet fisk och Omega-3 är faktorer som skyddar mot allergi.

Troligtvis kan alla människor utveckla allergi. Förmågan att bli allergisk har möjligen varit positiv för evolutionen och det finns data som antyder att kvinnor med allergisk benägenhet får fler barn och lättare förlossningar. Skiftande friskfaktorer som arv, miljö, lång amning, lactobaciller och andra komponenter i mat skyddar oss mot att utveckla allergi.

Hämmar upptaget
Karel och Malin tror att inte bara mängden fet fisk har betydelse för skyddet utan också att förhållandet mellan de olika fettsyregrupperna Omega-3 och Omega-6 har spelat stor roll. I människans forntid beräknar man att förhållandet i kosten mellan de fleromättade fettsyrorna Omega-3 och Omega-6 var ett till ett. Omega-6 fettsyror finns i stor mängd i frön från solros, majs, vete och andra spannmål men också i bönor och de flesta nötter.

– Innan mammorna gick in i studien mätte vi kvoten mellan Omega 3 och Omega 6 i deras blod. De flesta låg runt ett till åtta. Det här var alltså innan de började äta fiskoljekapslar, säger Malin Fagerås.    
När mammorna själva fick uppskatta hur de åt blev kvoten ett till fem. Att kvoten i blodet blev annorlunda beror på att enbart en mycket liten del av Omega-3 från vegetabilier omvandlas till den typ av långkedjiga Omega-3 fettsyror som finns i fiskolja.

Omega-6 hämmar upptaget av Omega-3 från vegetabilier men inte från fisk. Därför är det inte bara viktigt att välja livsmedel rika på Omega-3, som rapsolja och fisk, utan också begränsa intaget av olja och matfett med mycket Omega-6 såsom solros, majs-, soja-, tistel- och druvkärnsolja.

Inte skadligt
Det återstår en hel del forskning för att förklara närmare varför och i hur hög grad fiskolja skyddar mot allergi och än kan inte Malin Fagerås Böttcher och Karel Duchen ge någon allmän rekommendation om att man ska äta nio fiskoljekapslar om dagen.

– Vi vet ju till exempel inte hur mycket Omega-3 som behövs för att skydda mot allergi. Räcker det med färre än nio kapslar eller är det så att äter man fler så slipper alla barnen allergi?

– Däremot kan vi ju säga att nio kapslar fiskolja, motsvarande en portion lax om dagen, inte är skadligt vare sig för mamman eller för barnet.

Hur har man då gjort hos familjen Lennartsson-Widgren? Åt Anna Lennartsson fiskoljekapslar när hon väntade lillasyster Märta?

– Nej, konstigt nog inte, bekänner Anna Lennartsson. Eftersom Alma är frisk så föll det bort på något vis,

– Men numera är vi noga med att äta fisk regelbundet. Vikten av äta mycket fisk har vi tagit med oss, säger Anna.


Så väljer du rätt Omega-3-kapslar

• Välj fiskoljekapslar. Kapslar med linfröolja eller kapslar som bara kallas Omega-3 ger ett mycket litet tillskott av de nyttiga långkedjiga fiskfettsyrorna. Se till att en dagsdos av kapslarna ger 2,5–3 g fiskolja (gäller vuxna). De ska innehålla både EPA och DHA.

• Välj ”färska” fiskoljekapslar. Kolla att de har sista förbrukningsdag. Om inte: ta reda på att de är färska genom att bryta sönder en. Doften ska vara neutral. De ska inte lukta fisk eller för mycket av ”målarfärg”. Gamla kapslar är härskna och inte alls lika verksamma.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar Gravid 1/2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler