Eko-smart mat

Eko-smart mat

Eko-smart mat


Med ganska enkla medel, och framförallt med kunskap, kan man välja mat som inte belastar miljön och klimatet så hårt. Här är några tips för en miljövänligare vardag:

Laga bara så mycket mat som går åt
Ungefär 25 procent av all mat som köps till svenska hem slängs. Därmed inte sagt att vi måste äta upp all mat, trots att vi är mätta. Laga bara så mycket som går åt och ha i stället alltid bröd och bordsmargarin att fylla på med om du inte blir tillräckligt mätt.
Blir det rester över, gör matlåda till nästa dags lunch. Frys in överblivet tillagat kött, kyckling, korv och fisk, skär i bitar, lägg i portionsburkar och ta fram när du behöver förstärka en grönsakssoppa eller gryta. Samma sak kan man göra med kokt pasta, rotfrukter, ris och gryn av olika slag. Kall kokt potatis är gott och nyttigt pålägg med lite kaviar eller örtsalt.

Kolla vad som finns hemma innan du handlar
Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att köpa nytt bara för man inte vet vad man har hemma eller tröttnat på det. Det kanske låter trist och präktigt, men tänk på de sköna slantar du sparar som du i stället kan gå på krogen för eller använda till mat som är dyrare men av högre kvalitet.

Spara på köttet
Ät mer torkade baljväxter i form av bönor, ärter och linser. Idisslande djur släpper ut stora mängder metangas som är en växthusgas mångdubbelt kraftigare än koldioxid. Nötkött och då särskilt från djur som ätit foder som importeras långt ifrån är en av de största enskilda klimatbovarna.

Ta inte bilen till affären
Kanske viktigaste sättet att spara på transportenergin är att undvika att ta bilen till stormarknaden utanför stan. Mesta energin till matens transporter står faktiskt turen från butik till hemmet för! Handla nära hemmet och minimera antalet turer till butiken om du kör bil dit.

Bra att tänka på i mat-affären:

• Djupfrysta grönsaker som gröna ärter (som i nio fall av tio odlas i Sverige), spenat, haricots verts, broccoli liksom tomater och majs på burk är bra alternativ när det frilandsodlade är svårt att få tag på.
• Välj kravmärkt potatis, lök och morötter. Det är bara några kronor dyrare och kräver mindre energi i form av konstgödsel och besprutas inte med kemiska bekämpningsmedel.
• Musslor, sill och strömming, miljömärkt lax, hoki och Alaska pollok är de bästa marina valen. Som gravid kan du utan risk äta strömming en gång per månad. Kust- och sötvattens fisk är också att föredra framför fisk som fiskats långt ut till havs. Men som gravid ska du hoppa över abborre, gädda, lake och gös.
• Välj svenskt viltkött, ren och lamm. Kött från djur som betat natur- och hagmark och ekologiskt uppfödda djur är bättre än konventionellt uppfödda djur. Det är faktiskt bättre ur energisynvinkel att äta brasilianskt naturkött än kött från svenska djur som fått äta soja från Brasilien. För 1 kilo kött krävs 10 kilo soja.
• Kallt kranvatten är bra alternativ till mineralvatten och annan dryck på flaska.
• Välj svensk frukt så långt som det går. I andra hand kravmärkt importfrukt. Undvik vakuumpackat bröd som ska värmas/gräddas i hemma ugnen. Det är mycket energikrävande.
• Välj bort ris och ersätt med inhemska gryn som matkorn, matvete och kornris. Vid ris­odling produceras stora mängder av växthusgasen metan som är en 24 gånger så kraftig växthusgas som koldioxid.

13 miljösmarta matval

• Välj efter säsong och välj närodlat. Morötter och andra rotfrukter, samt kål på vinter, vår och höst. Zucchini, tomater, sallad, färska ärter och bönor på sommaren.


• Välj frilandsodlat framför växthusodlat (från oljeuppvärmda växthus). Bättre med frilandsodlade grönsaker från Sydeuropa på vinter och vår än närodlat från Sverige, Danmark och Holland.
En flygtransporterad tomat från Kanarieöarna kräver faktiskt mindre energi än en växthusodlad svensk vintertomat.


• Ät mindre kött och mer torkade baljväxter som bönor, ärter och linser.


• Undvik att handla bara för att du inte riktigt vet vad som finns hemma – planera dina matinköp genom att först kolla vad som behövs.


• Handla mat så nära hemmet som möjligt.


• Köp kravmärkt mat så långt det är möjligt. Ta inte allt på en gång, börja enkelt, med basvarorna, alltså mjöl, flingor, socker, mejeriprodukter och ägg.
De varorna är lätta att hitta och kostar inte särskilt mycket mer än icke-ekologiska alternativ. Därefter kan ni stegvis gå över till ekologiska rotfrukter, som också är lätta att hitta i vanliga matvaruaffärer. Inte heller rotfrukterna är särskilt mycket dyrare när de är ekologiska. Därefter kan ni successivt gå över till ekologiskt kött och frukt.


• Sugen på fisk? Musslor, sej, makrill, sill, strömming och miljömärkt lax är miljövänliga alternativ. Hoki och Alaska pollok, som dock har transporterats långt, anses också vara miljövänliga.


• Skippa vatten på flaska. I Sverige har vi så bra kranvatten att det, åtminstone ur miljösynpunkt, är helt oförsvarbart att köpa mineralvatten.


• Ät mycket svenskt viltkött samt ren och lamm.


• Köp ekologiska ägg och mejerivaror.


• Försök äta svensk frukt så långt det går, köp annars kravmärkt frukt.


• Ät mindre ris och mer svenska gryn, till exempel matkorn, matvete och kornris.


• Använd hellre spisen än ugnen när du ska göra en grytstek. Ugnen drar mer energi än en spisplatta.


Artikeln publicerades i Vi Föräldrar Gravid 5/2007


Eko-smarta recept

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler