När barn är kräsna med maten beror det till så mycket som 78 procent på generna, enligt en brittisk studie som har publicerats i American Journal of Clinical Nutrition.


De ärftliga anlagen har sedan urminnes tider skyddat barn från att äta mat som skulle kunna vara farlig. Anlagen finns kvar än i dag, men har enligt studien olika stor betydelse för olika sorters mat – mest för proteinrik mat som fisk och bönor, minst för efterrätter.


Men trots det genetiska arvet går det att påverka barns matvanor, menar forskarna.

Eva-May Ohlander, nutritionist på Livsmedelsverket, anser att det bästa är att ge små smakportioner redan när barnet är sex månader.

– I den åldern väljer inte barnet aktivt bort. Men med en envis 3-åring som bara äter makaroner och ketcup krävs det mer jobb för att föra in nya smaker, säger hon till Svenska Dagbladet.

Källa: Svenska Dagbladets nätupplaga