Bra halvfabrikat som räddar middagen

Bra halvfabrikat som räddar middagen

Bra halvfabrikat som räddar middagen

Ordet halvfabrikat har fått en dålig klang på sista tiden, men rätt komponerat går det att få till många bra rätter med hjälp av halvfabrikat. Här delar Sara Ask med sig av några förslag.

Blodpudding: Det ultimata sättet att tanka på järnförråden. Finns både med och utan socker, men sockerinnehållet är inga problem så länge barnen borstar tänderna och äter måttligt med socker i övrigt. Det funkar utmärkt med mjölk eller vatten till – att det måste vara juice till är faktiskt bara en myt.

Köttbullar, makaroner och ärter:
En klassiker som inte behöver skämmas för sig. Läs på förpackningen om du vill ha högt köttinnehåll (det kan vara allt mellan 30 och 70 %) men kom ihåg att hemtrillade köttbullar inte heller består av 100 % kött. De blandas också ut, med potatis eller gryn, annars blir de för hårda.

Grönsaks- och bönbiffar: Ett knaprigt sätt att trolla in mer grönsaker i menyn.

Quornbitar: Är goda att steka och servera med bulgur eller ris och färgglada grönsaker.

Fiskpinnar: De panerade fiskbitarna må inte vara den bästa omega 3-källan men är ändå ett bra halvfabrikat. Paneringen suger upp en del fett, så välj ett D-vitaminberikat flytande margarin till stekningen för att optimera näringsinnehållet. Servera med grönsaker, potatis eller ris och gräddfil med lite pepparrot för de vuxna.

Fiskbullar: Är lena och lätta att äta. Prova gärna laxvarianterna också.


Artiklen publicerades i Vi Föräldrar nr 12, 2010

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler