Thinkstock

Minska barnens sockerintag - 10 tips

Hur ska man som förälder förhålla sig till allt det söta? Är hälsosamt lika med sockerfritt? Nej, det räcker med att bli sockersmart, tipsar Vi Föräldrars dietist Sara Ask. Här får du, på allmän begäran, ett förhållningssätt till socker som faktiskt funkar.

1. Ät en smart frukost.
Smaksatt yoghurt och sötade flingor kan göra vilken oskyldig frukost som helst till en riktig sockerfest. Prova att ge naturell yoghurt och dutta i prickar av den smaksatta yoghurten istället. Eller servera den naturella med ett hjärta av ringlad flytande honung (till barn över 1 år). Eller varför inte med ”bananpengar”, bär eller en klick sylt? Chokladflingorna kan gärna sparas till speciella tillfällen – de är perfekta att göra påskgodis på!

2. Satsa på lördagsgodis.
Godis en gång i veckan är en lysande uppfinning när barnen blivit så stora att de upptäckt godishyllan. De allra flesta barn behöver tydliga ramar runt godis och annat gott, annars tjatar de sig blå. Självklart går det att göra avsteg från en-gång-i-veckan-principen; tricket är att initiativet måste komma från dig och inte som ett resultat av ett långdraget tjat.

3. Njut av maten.

Ät med alla sinnen – att äta den där goda middagen fullt närvarande är så mycket mer av en njutning än att sitta vid tv:n eller datorn och kanske inte ens märka när sista biten slinker ner. Prata om hur god tisdagskorven är, hur mumsigt moset smakar och hur söta de där knapriga morötterna är. Då ökar chanserna att det finns annat gott man kan längta efter än godis.

4. Roligare fiskdamm.
Apropå kalas, fyll gärna ut fiskdammspåsarna med lite annat än bara godsaker. Roliga reflexer, färgglada fingerdockor, klistermärken, tatueringar eller serpentiner är också kul och uppskattat. Prata gärna ihop er med andra föräldrar, vuxna kan behöva lite sockersmart pepp från andra vuxna inför kalassäsongen.

5. Mättande mellis.
Nyponsoppa, kräm, torkad frukt och söta rismellanmål ger en hel del socker utan att man tänker på det. Smörgås och mjölk, frukt, avokado, ägg eller yoghurt är bättre mellisalternativ, så kan sockret sparas till något festligare tillfälle.

6. Drick vatten till maten.

Vänj ditt barn vid vatten och mjölk som vardagsdryck – saft och läsk bjuds vid särskilda tillfällen. Även juice innehåller en hel del socker, om än naturligt. Smartast är det att servera apelsinen hel istället för pressad – då följer en massa annat nyttigt med på köpet.

7. Gör en snaskbudget.

Hur många kakor kan jag ta? Hur mycket sylt på pannkakan? Hur många godisbitar är lagom? Hjälp ditt barn att lära sig vad som är rimligt genom att sätta tydliga gränser. Kanske inte så lätt, men värt att försöka.

Livsmedelsverket ger ett exempel på vad som ryms under en vecka i form av godsaker för ett barn i 2–6-års­åldern som äter nyttigt i övrigt. Deras ”snaskbudget” för en vecka ser ut så här:

  •  ½ bulle
  • 0 2 småkakor
  • ¾ dl glass
  • ⅓ dl smågodis
  • 4 små rutor choklad
  • ½ minipåse snacks
  • 1 glas läsk eller saft


8. Minifika.
Barnkalaset behöver inte gå i frosseriets tecken, det är så mycket annat roligt som händer. Om du bakar själv, gör minifika med pyttesmå chokladbollar, dammsugare, bullar eller vad du tänkt göra. Eller köp färdiga minivarianter i affären. Efter trenden med supersize finns det nuförtiden en hel del smått också. Ofta räcker det gott med en munsbit, särskilt om man är liten och har mycket spring i benen.

9. Trösta med kramar.

En bra vana är att inte trösta med godis, glass eller annat ätbart. En vyssjande famn och mjuka ord är så mycket bättre än att anlägga grunden för tröstätande.

10. Sockra middagen.
Socker i ketchup, sushi och blodpudding – måste man lusläsa innehållsdeklarationen? Nej, lite socker i en väl sammansatt måltid är ingen fara, på samma sätt som en nypa socker gärna kan få förhöja smaken på köttfärssåsen utan att den blir sämre för det – tvärtom, lite socker som smakförhöjare på rätt ställe kan göra nyttig mat så god att barnen äter mer av den.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 3, 2012.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler