”LCHF-kost är inget för barn”

Debatten om LCHF-dieten, alltså att man äter minimalt med kolhydrater
en desto mer fett och protein (se ruta här intill) har varit intensiv. De som hyllar den är vuxna som har gått ner i vikt. Kritikerna pekar på det faktum att man inte vet vad som händer i kroppen på lång sikt om man äter LCHF-kost.
– Kraftig övervikt eller så kallad fetma hos vuxna innebär så allvarliga hälsorisker att alla sätt att banta på är bra, även LCHF, säger Andrea Friedl, nutritionist på Centrum för Epidemiologi och Samhällsmedicin, Stockholms Läns Landsting.
Men hon poängterar att det är viktigt att inte blanda ihop begreppen:
– En bra bantningsmetod är en metod som man går ner i vikt av. Men det är sällan samma sak som en hälsosam kost för normalviktiga. Snarare tvärtom. Har man fetma och får en påtaglig viktnedgång med LCHF så minskar det risken för hjärt- och kärlsjukdom, men för en normalviktig person kan den kosten istället öka risken för samma sjukdomar.
Det är därför viktigt att inte blanda ihop det faktum att LCHF kan vara en bra bantningskost för vuxna men inte en långsiktigt hälsosam kost för barn.
I år har det kommit åtminstone två LCHF-kokböcker som riktar sig till hela familjen, alltså även till barnen. Men barn behöver kolhydratrika livsmedel för att utvecklas normalt. Däremot, understryker Andrea Friedl, ska det vara kolhydrater av rätt sort, som fullkornspasta, fullkornsris, rotfrukter, baljväxter (bönor/linser) och grönsaker.
– Kolhydratrika livsmedel ger bränsle till hjärnan och musklerna och rätt sorts kolhydrater skyddar mot framtida sjukdomar, till exempel cancer och hjärtkärlsjukdom.
Snabba kolhydrater i form av till exempel tillsatt socker har däremot inga hälsofördelar, tvärtom.
– Så på just den punkten är jag överens med LCHF-förespråkare, konstaterar hon.

Som på stenåldern

Som argument för LCHF-kosten förs ofta fram att det rör sig om mat vi är gjorda för sedan stenåldern. Andrea Friedl håller med om att det är bra att äta stenålderslikt ur vissa aspekter.
– På stenåldern fanns inget godis, chips och rent socker. Men frön och sädeskorn har vi alltid ätit och då är det förstås enklare att idag äta fullkornsprodukter istället för att gå och gnaga på knoppar, säger hon.
Andrea Friedl betonar också det som forskning har visat; hur viktigt det är att som för- älder vara en bra förebild vid matbordet.
– Föräldrars beteende i måltidssituationen har stor betydelse för barnens framtida matvanor och risk för att utveckla både över- och undervikt senare i livet, säger Andrea Friedl.
Vad ska man tänka på som förälder?
– Det viktigaste föräldrar kan göra för att deras barn ska få en hälsosam viktutveckling och goda matvanor är att så ofta som möjligt äta gemensamma måltider, själva äta av all mat på bordet och inte prata om bantning eller nedlåtande om vikt eller kroppen. Det kanske inte märks under de första åren, men barnen kopierar på sikt både vad föräldrarna själva lägger på tallriken och deras förhållningsätt till kroppen.

Hela artikeln är publicerad i Vi Föräldrar, nr 9, 2012.

NUVARANDE ”LCHF-kost är inget för barn”
NÄSTA ”Kan hetsätningen skada mitt barn?”