iStockphoto

LCHF-mat består av mycket kött och lite bröd, pasta och socker.

"LCHF-kost är inget för barn"

Det är LCHF

LCHF startade som en bantningsdiet för vuxna. Förkortningen står för Low-Carbohydrate–High-Fat och innebär att man så långt det går undviker kolhydratrika livsmedel som pasta, ris, potatis, sädesslag och socker. Idén är att försöka kontrollera blodsockernivån och öka fettförbränningen. Maten består bland annat av kött, fisk, smör, grädde, grönsaker, nötter och olja, ofta kokosolja.

Vad säger Livsmedelsverket?

  • Livsmedelsverket anser att LCHF är olämpligt för barn. Barn behöver äta varierad mat eftersom olika sorters mat ger olika näringsämnen.
  • Fullkornsbröd, gröt och rotfrukter innehåller, förutom kolhydrater, många vitaminer och mineraler som barn behöver. Däremot är det viktigt att hålla igen på sockerrika livsmedel som läsk, glass och godis, men det kan man göra utan att gå över till LCHF.
  • Det är viktigt att veta att det inte finns någon forskning vare sig på barn eller vuxna om vilka de långsiktiga konsekvenserna av att undvika kolhydrater är och därför bör man inte prova detta på växande barn.

Debatten om LCHF-dieten, alltså att man äter minimalt med kolhydrater
en desto mer fett och protein (se ruta här intill) har varit intensiv. De som hyllar den är vuxna som har gått ner i vikt. Kritikerna pekar på det faktum att man inte vet vad som händer i kroppen på lång sikt om man äter LCHF-kost.
– Kraftig övervikt eller så kallad fetma hos vuxna innebär så allvarliga hälsorisker att alla sätt att banta på är bra, även LCHF, säger Andrea Friedl, nutritionist på Centrum för Epidemiologi och Samhällsmedicin, Stockholms Läns Landsting.
Men hon poängterar att det är viktigt att inte blanda ihop begreppen:
– En bra bantningsmetod är en metod som man går ner i vikt av. Men det är sällan samma sak som en hälsosam kost för normalviktiga. Snarare tvärtom. Har man fetma och får en påtaglig viktnedgång med LCHF så minskar det risken för hjärt- och kärlsjukdom, men för en normalviktig person kan den kosten istället öka risken för samma sjukdomar.
Det är därför viktigt att inte blanda ihop det faktum att LCHF kan vara en bra bantningskost för vuxna men inte en långsiktigt hälsosam kost för barn.
I år har det kommit åtminstone två LCHF-kokböcker som riktar sig till hela familjen, alltså även till barnen. Men barn behöver kolhydratrika livsmedel för att utvecklas normalt. Däremot, understryker Andrea Friedl, ska det vara kolhydrater av rätt sort, som fullkornspasta, fullkornsris, rotfrukter, baljväxter (bönor/linser) och grönsaker.
– Kolhydratrika livsmedel ger bränsle till hjärnan och musklerna och rätt sorts kolhydrater skyddar mot framtida sjukdomar, till exempel cancer och hjärtkärlsjukdom.
Snabba kolhydrater i form av till exempel tillsatt socker har däremot inga hälsofördelar, tvärtom.
– Så på just den punkten är jag överens med LCHF-förespråkare, konstaterar hon.

Som på stenåldern

Som argument för LCHF-kosten förs ofta fram att det rör sig om mat vi är gjorda för sedan stenåldern. Andrea Friedl håller med om att det är bra att äta stenålderslikt ur vissa aspekter.
– På stenåldern fanns inget godis, chips och rent socker. Men frön och sädeskorn har vi alltid ätit och då är det förstås enklare att idag äta fullkornsprodukter istället för att gå och gnaga på knoppar, säger hon.
Andrea Friedl betonar också det som forskning har visat; hur viktigt det är att som för- älder vara en bra förebild vid matbordet.
– Föräldrars beteende i måltidssituationen har stor betydelse för barnens framtida matvanor och risk för att utveckla både över- och undervikt senare i livet, säger Andrea Friedl.
Vad ska man tänka på som förälder?
– Det viktigaste föräldrar kan göra för att deras barn ska få en hälsosam viktutveckling och goda matvanor är att så ofta som möjligt äta gemensamma måltider, själva äta av all mat på bordet och inte prata om bantning eller nedlåtande om vikt eller kroppen. Det kanske inte märks under de första åren, men barnen kopierar på sikt både vad föräldrarna själva lägger på tallriken och deras förhållningsätt till kroppen.

Hela artikeln är publicerad i Vi Föräldrar, nr 9, 2012.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler