6 sätt att öka barnens matlust

Vi frågade dietisten Latifa Lindberg. Här är hennes tips.

1. Ät tillsammans. För många är måltiderna den enda stunden på dagen som hela familjen samlas. Diskutera inte laddade och jobbiga saker när ni äter.

2. Låt barnet vara med i planeringen. Matglädjen växer om man får vara delaktig, det gäller allt från inköpslista till tillagning. Det tar längre tid att laga mat med en ettåring, men det är också ett sätt att umgås.

3. Låt barnet ta sin mat själv. Det hjälper barnet att så småningom själv uppskatta hur mycket han eller hon orkar äta. Men var med och styr portionens storlek till en början.

4. Tvinga inte barnet att prova nyheter. Så länge barnet äter något på tallriken är det ingen bra idé att tvinga barnet att testa nya rätter. Men laga inte ytterligare en rätt bara för att barnet ska äta. Förr eller senare kommer barnet att testa.

5. Gör snabbmaten nyttigare. Försök att alltid ha grönsaker i frysen. Wokgrönsaker kan till exempel piffa upp det mesta och snabbt göra måltiden nyttig, god och färgglad.

6. Det viktiga är inte när barnet äter, utan att barnet äter. En skål med morotsstavar som barnet äter i soffan före middagen är precis lika nyttigt som rivna morötter på tallriken tillsammans med den övriga maten. Två köttbullar framför Bolibompa är lika nyttigt som två skurna köttbullar vid middagsbordet. I perioder när barnet inte vill äta kan det avdramatisera ätandet och göra det naturligt och roligt igen.

7. Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel från två års ålder.


Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 12/2006

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler