20 tips för matglada barn

20 tips för matglada barn

20 tips för matglada barn

Petar ditt barn i maten? Blir stunden kring matbordet allt annat än mysig? Här är 20 tips som hjälper er att hitta matlusten hemma.

Middagen står på bordet. Hela familjen småpratar och äter med god aptit. Det här är bilden av hur vi alla skulle vilja ha det hemma, men verkligheten är ofta en annan: Du tittar uppgivet på ditt barn som kniper ihop munnen och skakar på huvudet. Du känner total frustration, precis som i går, och dagen före det … Känner du igen dig?

Men det går att bryta trenden och få mer matglädje hemma. Vi frågade kocken och kokboksförfattaren Karolina ­Sparring, som tillsammans med fotografen och författaren Karin Alfredsson har skrivit familjekokboken Kom in och ät! (Norstedts, 2010) och Andrea Mikkelsen, barndietist i Västra Götalandsregionen, om deras bästa tips att skapa glädje kring matbordet.

1. Var inte rädd för smak.

– Erbjud olika rätter, grönsaker och varierande konsistenser. Koncentrera dig på rätter med smak, säger Karolina Sparring och förklarar att små barn inte är så skeptiska till vitlök och kryddor som de lite äldre, så det gäller att passa på.

Anledningen till att ditt barn inte äter kan faktiskt vara att maten inte är smakrik nog.
– Vi utgår från att barn inte tycker om ädelostfisk, men barn gillar mer än vad vi tror! Barn utvecklar inte smakerna om de bara får korv och färdiga köttbullar, säger hon och poängterar att det inte finns barnmat och vuxenmat – bara god mat.

Andrea Mikkelsen stämmer in.
– Barn tycker ofta om mörk choklad, fefferoni eller oliver. En del barn blir även nyfikna på kaffe, som smakar mycket. Många upptäcker ketchup, som är både sött och syrligt. Det tror jag beror på att de har fått för mild mat, säger hon.

2. Samma mat till alla.
Matglädje handlar mycket om att göra barnet nyfiket, och det gör du enklast genom att från ett års ålder låta barnet äta samma mat som resten av familjen.

3. Lukta, smaka, känn …
I matupplevelsen är alla sinnen inblandade: att få klappa fisken, lukta på kryddor, smaka av, känna på olika konsistenser, titta på grönsaker i olika former och se hur de ser ut när man skär itu dem. Får ditt barn vara med och laga maten känner det sig delaktigt och stolt, och då är chansen större att hon eller han äter.

4. Visa din egen matglädje.
Karolina Sparring och Andrea Mikkelsen betonar att nyckeln till matglada barn är att laga mat som du själv vill äta.
– Var rädd om din egen matglädje. Om du älskar linssoppa, så ät det ofta. Barnet ser att du njuter, och till slut förstår det att soppan är god och att det är mysigt att äta den tillsammans med dig, förklarar Andrea Mikkelsen.

Om du istället ställer fram korv och makaroner och inte njuter av att vare sig laga eller äta det kommer ditt barn med stor sannolikhet inte att upptäcka matglädjen.

5. Ge ditt barn tid.
Barnet behöver tid på sig, så ha tålamod. Det kan ta mer än tio gånger innan det accepterar en ny smak. Det är en överlevnadsinstinkt att inte glatt sluka allt som kommer i vår väg, eftersom allt inte lämpar sig att äta, berättar Andrea Mikkelsen.

6. En smak i taget.
Introducera en ny smak i taget och gör inte så stor affär av det. Barnet måste känna sig tryggt. Alla barn är olika, och en del har svårare för nya smaker. Det är vanligt att barn bara vill äta korv eller köttbullar.
– Att bara äta korv i en vecka eller två tar vi ingen skada av. Blir det ihållande så träna på att äta annan mat. Det är inte farligt om barnet inte äter middag någon gång. Det lär sig av sina erfarenheter och vet snart att man blir hungrig om man inte äter, säger Andrea Mikkelsen.

7. Grönsaker före maten.
Ge barnet grönsaker före maten, till exempel ärter att pilla med, så är chansen större att det får i sig något annat än bara korven.

8. Locka vällingälskaren med annat.
Detsamma gäller om ditt barn bara vill ha välling. Då får du börja med att utesluta den flaska som känns minst viktig under dagen och försöka locka med annan mat.

9. Kicka igång smaklökarna.
– Erbjud gärna smakrik mat som kickar igång smaklökarna. Jag har inget emot pommes frites eller majonnäs, bara barnet äter. Var nöjd med det lilla som det får i sig, säger Andrea Mikkelsen.

Både hon och Karolina Sparring är noga med att poängtera att om ditt barn inte går upp i vikt så ska barnet få den mat som det vill äta. Då är kalorierna allra viktigast.

10. Våga lita på dig själv.
Tänk inte så mycket på vad som är ”rätt” eller ”fel” mat.
– Småbarnsföräldrar har så mycket tankar kring hur saker och ting bör vara och blir stressade om det inte är så. Våga lita på att du vet vad som är bäst för ditt barn, avslutar hon.
 

Fler tips som ger matlust

11. Låt ditt barn vara delaktigt i matlagningen.

12. Ha trevligt runt matbordet.

13. Se barnet och acceptera lite kladd.

14. Ät i lugn och ro utan att jäkta vidare till nästa aktivitet.

15. Låt matlagningen ta lite tid och lägg upp maten fint.

16. Tjata inte på att barnet ska äta.

17. Prata positivt om maten.

18. Erbjud inte annan mat än den som står på bordet.

19. Muta inte med efterrätt. Det är samma sak som att säga att maten är äcklig.

20. Avdramatisera måltiden. Att äta är något naturligt, liksom att andas.

Källa: Karin Alfredsson.

Artikeln är publicerad i Vi Föräldrar nr 4, 2011.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler