Thinkstock

10 tips på snacks till bebisen

10 tips på picknick-snacks till bebisen

Sommar, sol, på språng - och småhungrig! Men vilka snacks funkar att ge bebisen? Vi Föräldrars dietist Sara Ask ger 10 tips på vad det lilla barnet kan äta och tar reda på vid vilken ålder man kan börja ge småmat.

Hej Ann Malmenholt, logoped vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Huddinge. Vad ska man tänka på när man börjar sticka till sin bebis snacks av typen grönsaksstavar och minismörgåsar?
– Ditt barn ska sitta stadigt och fokusera på ätandet. Åker han eller hon vagn och det är mycket annat som händer runt omkring kan det vara svårt att klara av det nya.
– Även smak och konsistens är avgörande för hur snacksstunden blir. Tänk att få ett helt nytt livsmedel presenterat för sig – bebisen vet inte om det är salt, sött, surt eller beskt, eller om det är fast eller hårt. Och känslan i handen och munnen är kanske också ny.
– Så småningom skaffar sig barnet erfarenhet, men tills dess – smaka gärna själv samtidigt med barnet för att visa att det du ger är gott och att man ska äta det. Välj gärna också smaker som påminner om varandra. Äpple liknar till exempel päron, kex med mjukost påminner om smörgås med mjukost.

När är en bra ålder att introducera snacks av den här typen?

– När barnet är runt 8 månader och börjar smaka på mat med fastare konsistens är det här nästa steg i ätutvecklingen. Men tänk på att det är något helt nytt och att det inte är konstigt om barnet är tveksamt i början.

Är det inte farligt om barnet sätter i halsen?
– Att lära sig äta innebär att ibland ta för stora tuggor och att sätta i ­halsen, därför är det viktigt att ha barnet under uppsikt. Exemplen här är dock valda för att inte fastna så lätt i halsen och är därför bra att börja med. Men räkna med att det tar lite tid och erfarenhet att bli en kompetent ätare!

 

10 bra snacks

Kex. Barnkex har lägre saltinnehåll än vanliga kex, men vanliga neutrala smörgåsrån eller liknande kex funkar också bra.

Snacks på påse. Majskrokar eller Crisp’n light (vete eller majs) är bra räddare i nöden. Bara att grabba en påse och gå!

Äpple. Ett äpple är väl stort att sätta tänderna i, inte minst om man bara har några få. Skala och skiva det istället, det är saftigt och gott att gnaga eller suga på.

Riskakor.  Riskakor är enkla att hålla i handen och smälter bra på tungan. Välj naturella, för mindre salt. Servera även med ett gott pålägg.

Minisandwich. Skär kanterna av en brödskiva, bred på matfett och pålägg som mosad avokado, messmör eller hummus, lägg ihop och skär i trekanter. Perfekt för en bebishand.

Grönsaksstavar. Lägg skalad gurka, morot eller palsternacka i en plastpåse eller plastburk och ta med ut. Koka gärna morots- och palsternacksstavarna till de minsta barnen, rotsakerna ska vara mjuka men med lite tuggmotstånd.

Baby-smoothie. En smoothie släcker törst och mättar på samma gång, dessutom är den lättdrucken. Gör en smoothie på naturell yoghurt, fruktpuré och en skvätt mjölk. Skaka och ge i flaska eller pipmugg med stort hål.

Torkad frukt. Torkad frukt, som äppelringar eller aprikoser, är smaskigt. Men torkad frukt fastnar lätt i tänderna, så  servera vatten till och glöm inte tandborstningen.

Grön-gult plock. Lägg frysta ärter eller majs i en liten burk, låt dem tina och barnet kan börja plocka. Det här godiset är nyttigare och snällare mot tänderna än russin.

Bara pålägg. Skär ost i stavar eller hyvla den och rulla ihop. Gott och skyddar faktiskt mot karies. Eller skär leverpastej i stavar. Det här innehåller en del salt, men lite då och då gör ingen skada.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 8, 2011.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler