7 goda råd vid nätköp

1. Ta reda på fakta om företaget. Finns all information tydligt på webbplatsen? Annars bör du kanske gå någon annanstans.
2. Var misstänksam mot extremt generösa erbjudanden. Det kan vara för bra för att vara sant.
3. Kolla totalpriset, inklusive frakt, expeditionsavgift och eventuell moms och tullavgifter.
4. Hur lång är leveranstiden? Det är inte så kul om julklappen kommer den 27 december.
5. Klagomål? Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål.
6. Var noga med säkerheten vid betalning. Lämna inte ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp och aldrig via e-post!
7. Skriv ut och spara företagets marknadsföring, din beställning och all kontakt du har haft med företaget.


Här finns också goda råd om e-handel

• Konsumentverket, konsumentverket.se, ger råd och tips om e-handel både i Sverige och utomlands.
• Konsument Europa, konsumenteuropa.se är Konsumentverkets rådgivare på EU-marknaden. Här kan man också få personlig rådgivning per telefon, och faktiskt även bra information om e-handel utanför EU.
• På www.econsumer.gov kan du göra en anmälan om du har blivit lurad när du handlat på en utländsk webbplats.
• Konsumenternas Bank- och finansbyrå, konsumenternas.se, ger goda råd om hur man betalar säkrast via internet.
• Tullverket, tullverket.se, ger besked om hur mycket tull du ska betala för en viss vara från ett visst land.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 13/2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler