Thinkstock

Vindruvor - kan det vara något om du vill bli gravid?

Mat för dig som vill bli gravid

Om du planerar att skaffa barn, försöker bli gravid eller precis blivit gravid, så är det bra att tänka på vilken mat du ska äta. Här är våra tips på bra mat för dig.

Järn-listan

Så här mycket järn innehåller maten per 100 g

  • Kött, fisk och blodpudding 18,0 mg
  • Lever 10,0 mg
  • Nöt- och fläskkött 1,5-5 mg
  • Kycklingkött 0,9 mg
  • Räkor 3,1 mg
  • Musslor 7,4 mg
  • Fisk 0,2-1,0 mg  

Källa: Alltommat.se

Du skapar bra förutsättningar för din kropp och din bebis genom att äta rätt.

Här är tips på vad du kan äta för att äta rätt:

  1. Du bör satsa på att äta så mycket folsyra du kan. Folsyra är en slags vitamin B som är nödvändig för cellernas delning. Under början av graviditeten går fostrets celldelning som snabbast, och då är behovet av folsyra och folater som störst. Stor brist ökar risken för ryggmärgsbråck hos barnet. Ät gärna 400 mikrogram om dagen och fortsätt äta mat som är rik på folat under hela graviditeten. Här hittar du folsyra och folat: apelsiner, bär, rotfrukter, linser och andra baljväxter, mörkgröna bladgrönsaker.
  2. Det är bra att ha bra blodvärden under graviditeten. För att få det ska du äta järn. Och järn finns i kött, blodpudding, baljväxter bla. annat. För att hjälpa kroppen att ta upp så mycket järn som möjligt från födan handlar det om att kombinera den järnrika maten med c-vitamin eller skaldjur. Kalcium och ämnen som finns i kaffe och te minskar upptaget av järn. Till exempel ska du alltså inte dricka mjölk till blodpudding utan apelsinjuice.

 

Tre bra recept på mat som passar hittar du här:

Blodpuddingspytt med äppelslush

Indiska lammjärpar med linser

Musslor med grönt

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler