Studsa säkert

Risken att barn skadas är flera gånger högre när de hoppar på studsmatta än när de färdas i trafiken. Men det går att göra studsmattehoppningen säkrare – och roligare.

Studsmattorna är ett nytt, men säkert, vårtecken. Som stora, blå blommor står de i de svenska trädgårdarna, och ofta lockar de grannskapets alla barn att komma och hoppa.
En studie som publicerades i Läkartidningen i februari visar att barn och tonåringar löper 2,2 gånger högre risk att skadas när de hoppas på studsmatta än när de färdas i trafiken. Men det finns sätt att minska risken för skador.

Tänk till exempel på att:
• studsmattan ska stå på ett stadigt underlag med minst tre meters fri yta runt omkring och minst sex meters fritt utrymme ovanför
• underlaget ska vara så mjukt som möjligt, gärna gräs
• det inte får finnas hinder som till exempel väggar, trädgrenar, hobbyredskap eller elledningar vare sig under, bredvid eller ovanför studsmattan
• ett skyddsnät som monteras kring studsmattan kan förhindra att barnet faller ned
• det bör finnas kantskydd på trampolinens fjädrar, krokar och ram

Tips för ett säkrare hoppande
• Träna först på att stanna och starta på ett säkert sätt, och på att hoppa lågt i mitten av studsmattan.
• Om du (eller barnet) kommer för nära kanten: stanna och börja om.
• Hoppa aldrig av studsmattan. Stanna först, och gå sedan av.
• Se till att det bara är en i taget på studsmattan. En av de farligaste situationerna uppstår när flera hoppar samtidigt, då riskerar de att studsa mot varandra.
• Låt inte barn hoppa utan att en vuxen har uppsikt över hoppandet.
• Landa aldrig på bara knän (att landa på händer och knän går däremot bra)
• Landa inte med haka mot mattan, det är farligt för nacken.
• Tänk på att kullerbyttor och volter kan leda till allvarliga skador om man landar på huvudet eller nacken.
• Se till att det inte finns några barn eller husdjur under trampolinen.

Några enkla övningar att börja med

Raka hopp. Börja med det allra enklaste, raka hopp upp och ner, och lär dig att stanna på en enda studs.
Gruppering. Hoppa upp och dra knäna mot magen och håll händerna om knäna. Sträck ut och landa på fötterna.
Grek. Hoppa upp, sträck benen framåt/uppåt. Sträck armarna mot tårna (som i Fame). Landa på fötter med benen ihop.
Sittstuds. Hoppa upp med raka ben och landa på rumpan med benen i 90 grader. Ta stöd med handflatorna när du landar för att inte falla bakåt. Upp igen: tryck ifrån med händerna, räta ut kroppen och landa på fötterna.
Fyrfota–mage. Stå på alla fyra med vågrät överkropp. Gunga försiktigt och börja studsa. Sträck ut benen (kasta dig inte framåt!) och fall ned på mage. Håll armarna plant med händerna under hakan. Studsa upp på fyrfota igen.

Källa: Svenska gymnastikförbundet

Skador vid studsmattehoppning

Antalet hoppskadade har under perioden 2001 till 2005 ökat från 8 till 93 fall per år.
De flesta skadade var under 20 år, flertalet i tolvårsåldern.
De flesta skador inträffade när barnen föll eller trampade snett när de skulle landa på studsmattan, när de hoppade fel när de skulle ta sig ner från studsmattan eller när de krockade med en annan som också hoppade på studsmattan.
De vanligaste skadorna var stukning, oftast av fotleden och frakturer, oftast armbrott. Mellan tre och sju procent fick hjärnskakning eller så kallad whiplash-skada när de studsade, gjorde en volt och sedan landade på nacken eller huvudet.

Källa: Svenska Dagbladets internetupplaga

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler