Schemalagd väckning mot nattskräck

Även om nattskräck varken är farligt eller skadligt är det något man som förälder helst vill slippa.

Återkommande nattskräck beror ofta på kronisk sömnbrist, ibland till följd av dålig syretillförsel, och är något man kan få hjälp med inom sjukvården. Men det går att undvika attackerna med hjälp av schemalagd väckning – en metod som rekommenderas av barnläkaren och sömnforskaren Berndt Eckerberg.


Vecka 1: Anteckna hur dags barnet lägger sig och vilken tid attackerna kommer. Gör det varje kväll hela veckan.


Vecka 2: Väck barnet tio till femton minuter innan attacken brukar komma och upprepa proceduren varje kväll. Utgå från den kortaste tiden från insomnande till attack som noterades föregående vecka. Räkna med att barnet är mycket svårväckt eftersom det befinner sig i djupsömn. När det vaknar till och undrar vad som pågår säger du bara god natt och låter det somna om. Någon attack senare på natten kommer inte.


Vecka 3: Låt barnet sova ostört hela natten. I 80 procent av fallen uteblir nu attackerna utan väckning. Ibland kommer återfall men det brukar försvinna om metoden upprepas. Tillfälliga återfall i samband med infektioner är vanliga.


Källa: Berndt Eckerberg

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 7/2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler