Risk för astma

Alvedon ökar astmarisk

Risk för astma

Alvedon kan öka risken för astma, enligt studie.

Barn som får mycket Alvedon eller liknande läkemedel löper större risk att få astma, hösnuva och eksem, visar en ny studie.

Föräldrar till mer än 200 000 barn i 31 länder har angett hur ofta de ger sina barn paracetamol, ett vanligt läkemedel mot feber och värk som bland annat finns i Alvedon och Panodil.

Studien, som har publicerats i medicintidskriften The Lancet, visar att barn som har fått paracetamol under sitt första år eller tidigt i barndomen oftare har astma, hösnuva eller eksem i 6–7-årsåldern än andra barn (läs en sammanfattning av studien här).

Forskarna rekommenderar inte föräldrar att sluta ge sina barn paracetamol, men det bör inte ges rutinmässigt utan bara när barnet har hög feber, säger Erika von Mutius, professor på Dr von Haunersches barnsjukhus i München, till Dagens Nyheter. Hon konstaterar också att det behövs fler studier för att man ska kunna se om paracetamol verkligen har den effekt på barn som den nu publicerade studien tyder på.

Malin Rinder, barnläkare på barnakuten på Södersjukhuset i Stockholm, poängterar att feber i sig inte är något sjukdomstillstånd utan fyller en funktion – den höga kroppstemperaturen gör det svårare för virus och bakterier att överleva.

Källa: Dagens Nyheter och thelancet.com

Läs mer

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler