Flicka och ett glas mjölk.
Thinkstock

Mjölkallergi - tips för en enklare vardag

Matallergi och små barn kan kännas svårt, speciellt om barnet inte tål något så vanligt som mjölkprotein. Vi Föräldrars dietist Sara Ask får många frågor om just det och ger här sina bästa tips och råd för att fortsätta äta gott och samtidigt förenkla vardagen.

1. Födelsedagstårta – javisst!
I vanliga kokböcker finns recept på tårtbotten utan mjölk – se bara till att välja mjölkfritt margarin och mjölkfritt ströbröd. Sylt eller mosad banan är gott som fyllning. Dessutom är de flesta kokmarsanpulver mjölkfria (läs på förpackningen), och med havre- eller risdryck som bas går det lätt att få till en god mjölkfri marsankräm. Numera finns även bra alternativ till grädde, till exempel kokosgrädde eller havregrädde (välj en vispbar), att ha ovanpå tårtan. Toppa med jordgubbar eller andra goda bär och frukter – och så ljusen förstås.

2. Smart okej-tejp
.
Vore det inte smart med en grön ”fri från”-etikett att sätta på förpackningar du lusläst för säkerhets skull femtielva gånger – eller, för den delen, en röd stopp-etikett på det som innehåller mjölk? Det finns! På talatejpen.se kan du läsa mer om den här fiffiga hjälpredan. Perfekt, inte minst när barnvakten ska fixa maten. Men viktigt förstås att läsa noga innan okej-tejpen åker på.

3. Bästa resetipsen.
Att resa med ett allergiskt barn innebär lite extra planering. Här några tips:
- Specialkost för flyg beställs samtidigt som resan beställs, men om resan är lång kan det vara smart att ta med egen mat för att vara på den säkra sidan.
- På transportstyrelsen.se finns information om regler och eventuella intyg för egen mat på flyget.
- Det kan vara skönt att boka boende med eget kök om restaurangmaten känns osäker.
- En mattermos är bra att ta med för utflykter med egen mat.
- På alltomallergi.se (Astma- och allergiförbundet) finns möjlighet att ”skräddarsy” allergikort på 27 olika språk för att öka chansen att det går att göra sig förstådd på resan.
    
4. Gå i mjölkskola.
Barn som inte tål mjölk kan ha svårt att få i sig tillräckligt med fett, energi och näringsämnen. Därför bör alla små mjölkallergiker få en egen dietistkontakt, för individanpassade råd och för att garantera att näringsintaget blir bra. På vissa ställen i landet ordnar dietisten en så kallad mjölkskola, där föräldrar träffas i grupp och får lära sig mer om barnets allergi. Fråga om det finns på er ort, eller om det kanske är något som går att ordna. Att få träffa andra föräldrar i samma situation är guld värt.

5. Goodbye, halvfabrikat?
Nej, faktiskt inte. Det finns gott om halvfabrikat som inte innehåller mjölk. Ta en titt i frysdisken, läs innehållsdeklarationerna och upptäck att det finns både fiskpinnar, korv, köttbullar, kakor och bullar utan mjölk. Däremot: Har man ett barn med en mycket kraftig allergi kan det räcka med att maten tillagats i samma lokaler som mjölk hanteras. För att vara på den säkra sidan bör man då välja mat som tydligt deklareras som ”mjölkfri”. Stora producenter har ofta bra hemsidor där alla produkter deklareras från allergisynpunkt.

6. Se upp!
Produkter som buljongpulver, kryddblandningar, ströbröd, sorbet, isglass, chips, smaksatta riskakor, köpta maränger, godis, hel- och halvfabrikat kan innehålla mjölk. Det är också lätt hänt att välja mjölkfria råvaror men sedan av misstag steka dem i smör. Du är inte den första i så fall!

7. Mjölkfri risifrutti.
Även de barn som inte tål mjölk kan få njuta sin risifrutti. Koka risgrynsgröt enligt recept i en vanlig kokbok, men byt mjölken mot havredryck. Låt svalna och blanda ”havreyoghurt” med risgröten i en portionsskål. Toppa med bär eller fruktpuré och servera. Frys in överbliven risgröt och ta upp och blanda ny risifrutti när andan faller på.

8. Snabbyoghurt.
Rör ner 1–2 mått mjölkhydrolysat (mjölkfri modersmjölksersättning) i en liten burk fruktpuré. Gott och näringsrikt mellis. Mjölkhydrolysatet kan gärna användas i matlagningen, till exempel till pannkakor, soppor och stuvningar. Ett enkelt sätt att öka näringsintaget.

9. Goda röror och glassig ­fantasi.
Rapsy Frutty heter ett mjölkfritt pulver, som rörs ut i vatten och tjocknar till en yoghurtlik konsistens. Perfekt till exempel till röror som guacamole och dipp. I sortimentet finns även mjölkfri chokladmousse och mjölkfritt glasspulver att göra läckerheter som hallonsorbet eller polkaglass av. Läs gärna mer på allergimat.com.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 1, 2012.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler