Vad gör de egentligen på fritids?

Vad gör de på fritids?

Vad gör de egentligen på fritids?

Vad gör de egentligen på fritids? Junior vet.

Klockan är 07.10 en vanlig tisdagsmorgon på Håkantorps-
skolans fritidshem strax utanför Västerås. Två morgonpigga tjejer, Stella och Nora, båda 8 år, sitter redan vid datorn och fnissar. Deras fritidspedagog Emily Gikanga visar en komediserie från sitt hemland Kenya.

Datortid tillhör undantagen. Här finns endast en dator och inga spel.

– När det är så få barn här brukar jag låta dem använda datorn en stund, förklarar Emily. Men om en stund, när många fler barn har kommit hit, stänger vi av den.

Mer i Junior

Elitsatsningar – för vem? Charlie, 8 år, var inte tillräckligt bra för att platsa i fotbollslaget. Vi har pratat med  föräldrar, forskare och med idrottsministern om elitsatsningen inom barnidrotten.
Kompisar. Är det viktigt att barnen har en massa kompisar? Och hur gör man om ens barn inte får vara med i gänget?
"En rikig pojke." Snabb, stark och modig, så ska en pojke vara för att passa in i mallen.
Huvudvärk & migrän. Allt fler barn har ont i huvudet. Vi berättar om huvudvärk och migrän.
Barn & utveckling. "Jag känner inte igen min sexåring!"

Miljöångest. Många barn är oroliga för vad som händer med klimatet. Så här kan du hantera barnens oro.

Sommarpusslet. Tio veckors sommarlov men bara fem veckors semester… Så här få tre familjer ihop sommaren.

Fredagsmys. Äntligen fredag, och runt om i landet laddar vi för mys. Vi har fredagsmyst med två familjer.

Utelek. Jakobs och Axels koja är 300 kvadratmeter stor.

Föräldraliv. Allt fler lediga under terminen.

"Hjälp, jag är med tweenies!" Föräldrakrönika av Magnus Falkehed.

Dataspel. Guide till Sims, ett av världens största dataspel.
Matlust. Undersökning om skolmaten.
Fattiga barn. Har du köpt en majblomma? Då har du hjälpt ett barn i en fattig familj att få ett bättre liv.
Klädd för sommarlov: På tivoli med brorsan!
Resor: Tips på sommarkul för familjen.

Till England. Läs om en mamma-son-resa till Warhammer land.
Fråga experten. Linda Ulfsdotter svarar på läsarnas frågor.
Barn & utveckling. Snart tonåring.

Torget: sköna sommarprylar.
Test: mellispizzor och piroger. Vi har näringsberäknat och provsmakat 14 mellispizzor och -piroger.

Mellan halv åtta och kvart i åtta droppar de flesta av barnen in. Några av dem vill äta frukost, andra har redan gjort det. Den här morgonen serveras mannagrynsgröt med äppelmos, smörgås och mjölk i skolans matsal mellan klockan 7.45 och 8.05.

– Ta mjölk till gröten, tjejer, och ta en macka till, Sharan, uppmanar Eva Nyström, som är barnskötare, och förklarar att maten är bensinen för deras kroppar.

Barnen gör sitt bästa för att balansera sina tallrikar fram till bordet så att inte mjölken skvätter över.

– Jag tog för mycket, konstaterar Irma, 8 år, som försett sig med en andra portion.

Det är ingen fara.

– Du får känna efter själv, lugnar Eva Nyström. Det är lätt hänt att ta för mycket när det är så gott!

Möter alla i hallen
42 barn i åldern 7–9 år går på fritidshemmet Björken och tre ”fröknar” tar hand om barnen. Men en av fröknarna arbetar bara halvtid.

Eva och Emily lägger märke till varje barn som kommer in på fritidshemmet och hälsar glatt. Även barnets föräldrar ”fångas in”.

– Vi pratar rätt mycket med barnens föräldrar, säger Eva Nyström. Vi möter alla i hallen och prioriterar att ha tid att prata.

Just den här morgonen undrar en orolig förälder om personalen märkt något annorlunda med hennes barn, eftersom hon själv upplever att barnet verkar annorlunda och är lite dämpat.

Eva tar sig tid att lugna och småprata en stund medan Emily hjälper Sandy, 8 år, att tvinna ett band till en väska som hon vävt.

– Den ska mamma få, säger Sandy.

Barnen på fritidshemmet Björken är indelade i smågrupper, som börjar och slutar skolan vid lite olika tider. En del börjar vid åtta, några vid nio och några först vid tio.

Detta gör att det inte är så lång stund som alla barn vistas samtidigt på fritidshemmet. Detta ger en lugn miljö stora delar av dagen, där barnen inte behöver köa för olika aktiviteter.

Pyssel och biljard
Ett pojkgäng har samlats i ena soffan för att leka med sina digitala husdjur. Det gäller att ta väl hand om sin Tamagotchi – leka, mata, vårda – annars dör den…  Tamagotchin kan även kommunicera med andra Tamagotchikompisar.

– Jag fick ett hjärta skickat till mig, utbrister en av killarna. Vem skickade det?

 Efter frukosten pysslar många barn som ännu inte börjat sina lektioner.

– Medan barnen pysslar brukar de ha en jättehärlig konversation Ibland sitter jag strax utanför rummet och lyssnar, säger Eva.

Pratet kan handla om kompisar, skolan och annat.

Invid pysselrummet finns ett litet rum kallat Hålan, där man kan sitta och spela olika bordsspel. Att spela schack verkar populärt bland barnen.

Att spela biljard är också poppis. Ettorna får nöja sig med ett golvspel. De större barnen får spela vid det stora bordet – vilket blir något för de yngre barnen att se fram emot.
 
Vid halvtio är det fruktstund där barnen äter egen, medhavd frukt. Därefter är det rast.

Utanför fritidshemmet finns stora grönområden, en pulkabacke, skog ­– och hästhage.

Eva Nyström håller koll på sina barn genom rutan, även om det på gården redan finns två rastvakter.

– Nu är pinngänget ute, konstaterar hon. Det är kul att leka med pinnar, men pinnfajter tillåter vi inte.

Även om det kan verka som om pojkar håller ihop för sig och flickor för sig, tycker vare sig Emily eller Eva att det finns någon tydlig skiljelinje. Pojkar och flickor kan leka med varandra. Däremot är killar bästisar med andra killar och flickor med andra flickor.

– Barnkullar kan se så otroligt olika ut, konstaterar Eva. Just nu har vi inte så många idrottskillar i gruppen, medan flickorna kräver rätt mycket utrymme. Några tydliga ideal finns inte. Men pojkar mäter kraft med varandra mer än vad flickor gör, de brottas och ser vem som kan kasta en pinne längst.

Kompismassage
Efter rasten är det dags för lektion. Eva är med i en andraklassare och Emily i en trea.

Det är livskunskap på schemat. I sin hand har Eva en bunt gula kort där barnen har skrivit vad som gör dem glada. Tanken är att barnen ska lära sig utantill vad som kan glädja de andra och kunna använda sig av den kunskapen.

– Kommer ni ihåg vad kompisarna blir glada av, frågar Eva barnen. Hon har satt sig mitt i gruppen framför svarta tavlan.

– Jag kommer inte ens ihåg vad jag själv blir glad av, konstaterar Johannes.

Eva börjar läsa:

– ”Jag blir glad när man är snäll.” ”Jag blir glad när någon frågar om jag vill vara med.” ”Jag blir glad om någon leker med mig.”

Barnens uppgift är att para ihop de olika ”glädjekorten” med rätt barn.

Det går så där, men nästa gång går det nog bättre, peppar Eva. Därefter är det dags för kompismassage.

– Vad är viktigt när man ger kompismassage? frågar Eva.

– Att man är tyst och inte stör andra, svarar barnen.

Vem som ska massera vem avgörs av slumpen. Eva drar namnen ur bunten med kort. Barnens fröken Marie sätter på lite klassisk musik och barnen får massera varandras ryggar. Och massagen verkar uppskattas. Motvilligt byter barnen plats med varandra, när det är dags för den som masserats att knåda sin kompis.

Innan de går i väg för att äta lunch tvättar alla sina händer.

– Vi började med det efter alla kräksjukor, säger Eva Nyström.

Lite rörigt efter lunch
Barnen är mycket nöjda med det matsedeln visar: mexikosoppa och smörgås med pålägg. Många hämtar mer av den goda soppan som är en riktig favorit i lunchmatsalen.

Klockan är 11.20. Därefter är det lektion – alltså inte rast direkt.

Efter lunchrasten kommer barnen tillbaka till fritids i omgångar, efter att ha avslutat sin skoldag. Det är fler barn på Björken på eftermiddagen än före lunch.

– Det kan bli lite rörigt när alla kommer tillbaka från lektioner och mellis, men det lägger sig när barnen hittat sin plats och något att göra, enligt Eva Nyström.

I pysselrummet finns en bygghörna med klossar, Kaplastavar och lego där ett gäng killar parkerat sig – men de leker var för sig med olika saker.

Plötsligt rasar en av byggnaderna och kompisen intill konstaterar: ”Jordbävning!”.

Under tiden barnen bygger och pysslar diskuterar de den svenska uttagningen till Melodifestivalen.

– Fel låt vann, tycker någon.

– Det tycker inte jag. Hon som vann var asbra, säger en annan.

I ett annat rum berättar några barn historier för varandra. Ett par pojkar dealar om vilka regler som ska gälla vid biljardbordet.

Eva Nyström är med och fångar in där det behövs.

– Det är inte klokt vad duktiga ni har blivit på biljard, berömmer Eva Nyström de killar som spelar, och avleder därmed en möjlig konflikt.

”Hårt drillade”
Vid tvåtiden går det första barnet hem tillsammans med sin lillebror, som också går på skolan, och sin mamma.

I pyssel- och byggrummet börjar barnen så smått att plocka undan efter sig.

– De är hårt drillande, skojar Eva.

Vad händer om de inte plockar undan?
– Då blir Eva arg, konstaterar Nora med glimten i ögat.

– Då skäller jag, påstår Eva.

Men ingen blir rädd, eftersom ingen tror på det hon säger.

Två av flickorna i gruppen har planer på att gå hem tillsammans. Dock verkar inte föräldrarna vara informerade, så Eva ringer för att kolla läget.

– Barnen får gärna bestämma dagen innan, hemma, om de ska till en kompis efter fritids. Samtidigt tycker jag att jag kan hjälpa till ibland och ringa föräldrarna, säger Eva.

Tredjeklassare, som är äldst, anses stora nog att själva ringa.

Klockan halv tre är det samling på stora mattan i det största rummet på fritidshemmet. 33 barn ska äta mellanmål. De får korv med bröd eftersom de ”bara” åt soppa till lunch.

– Vad ska man tänka på när man är så många på melliset? frågar Eva barnen.

Johannes svarar:

– Att sitta på en bra plats där man vet att man inte håller på med kompisar.

– Åh vad bra det blir på melliset nu när alla har hört detta, konstaterar Eva, som berättar att fotografen och journalisten som följt hela deras dag vill veta hur man gör på ett fritids.

– Vet de inte hur man gör på fritids? undrar Robin, 7 år, med stor misstro.

Kvart i tre är det mellis och därefter går många barn hem för dagen.

– Det är föräldrarnas sysselsättning som styr, tror Eva. Just nu har vi många föräldrar som jobbar skift och barnen är hos oss på morgnar eller sen eftermiddag beroende på vilket skift föräldrarna jobbar.  

Eva håller koll på att barnen får med sig vad de behöver hem, vilka som blir hämtade och vilka som går själva. Emily, som började tidigt, har gått hem efter att ha sagt hej då till barnen. Vid fem halvsex brukar det vara tomt.

Som förälder kan man ibland ha dåligt samvete över att hämta sent, men det behöver man inte alls ha, menar Eva:

Förtydligande

Betygen i tabellen för testet av pizza och piroger i maj-juni-numret av Junior 2008 är barnens smakbetyg.

– Ju senare på dagen desto lugnare och mysigare är det här på fritids, eftersom det inte är så många barn här då, säger hon.

I maj-juni-numret av Junior 2008 kan du läsa mer om fritidshem, bland annat:
• "Ofta för många barn i fritidsgrupperna"
• "Fritids – en social skola"
• Personaltätheten fortsätter att minska
• "Skolan har högre status än fritids"

Vi Föräldrar Junior finns i butik från och med den 15 maj.

Hittar du den inte i din butik kan du beställa den här.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

"Älskar min familj, men känner mig fast i familjelivet" Psykologen kommer med råd

Hjälp, jag längtar bort!

"Jag älskar min fru och våra två barn, 2 och 6 år. Men ändå – senaste året har jag börjat känna mig inlåst. Inte med dem, men i familjelivet med allt vad det innebär av pusslande med hämtningar och lämningar, föris och skola, veckomatsedlar, papper att fylla i – ja, allt. Samtidigt har jag ett heltidsjobb som är både stimulerande och krävande.
Min fru gör nästan mer än jag, så jag kan inte skylla på henne. Vi har städhjälp en gång i veckan för att avlasta. Ibland har vi barnvakt och går ut och äter själva. Någon gång i veckan träffar jag kompisar från förr och tar en öl. Jag försöker träna regelbundet och äta bra.
Jag älskar min familj högt, ändå längtar jag bort. Till resor och till att få vara i fred ibland. Vad ska jag göra?"
/Melvin
 

Malin: ”Vad är viktigt för dig i ditt liv?”

Jag tror att många känner igen sig i ditt brev. Allt det yttre är bra och rätt. Och så känns det ändå tomt. Inuti.
Jag tror att det är symtomatiskt – vi fixar allt det yttre som ska känneteckna det goda livet, men på kuppen slukar det all vår vakna tid och det blir inget utrymme kvar till det vi har inuti oss. Vi borde vara lyckliga och nöjda, men istället för att känna att vi har alla rätt kan det yttre livet bli till ett fängelse. Och sådana basala behov som att få vara i fred någon gång ibland kan tyckas ouppnåeliga.
Jag ske ge dig två konkreta tips nu när du har valt att dela med dig. Det första handlar just om den här borde-känslan. När det vi känner inte går ihop med hur vi tycker att vi borde känna mår vi människor dåligt. Men att trycka bort sådana här känslor är ingen framkomlig väg. Jag tycker därför att du ska prata med din fru. Tillsammans kan ni pröva en teknik som har visat sig vara effektiv för att skapa större tillfredställelse och närvaro i livet. Den går ut på att identifiera vilka värderingar man har om vad som verkligen är viktigt, och att sedan skapa beteenden eller handlingar som utgår från dem.
Vad är viktigt för dig i ditt liv – som förälder, som man och som Melvin? Vad kan du göra i din vardag för att leva i enlighet med de värderingarna? Att konkret göra sådant som bekräftar ens värderingar skapar tillfredställelse.
Mitt andra tips handlar om att dela upp er i familjen ibland. Min erfarenhet är att man kan fastna i familjen-ska-vara-tillsammans-fällan. Det är så lätt att tycka att den lilla tid man har med sin familj ska tillbringas tillsammans, allihop. Annars blir det ju liksom ingenting kvar av just familjen. Men ibland kan den där tillsammans-tanken bli lite krampaktig. Det kan lätta upp om man tillåter sig att göra saker med bara ett barn eller på egen hand. Det behöver inte vara svart eller vitt. En kärleksfull familj kan mycket väl bestå av människor som gör saker i olika konstellationer.

/Malin Bergström, barnpsykolog.

Mejla din egen fråga till Malin på fragamalin@vf.bonnier.se