Trötta barn - så gör du

Sover ditt skolbarn för lite?

Trötta barn - så gör du

Sover ditt skolbarn tillräckligt? Läs våra tips.

”Jag är inte trött”, ”Jag kan inte sova…” Det kan ta tid att få sitt skolbarn i säng.

Nya vanor med bland annat tv och datorer, ibland i barnens rum, har medfört att många barn kommer i säng för sent och sover kortare tid än barn i tidigare generationer. – Att bli medveten om problemet – att barn kommer i säng för sent – är ett första steg för att förebygga sömnbrist, konstaterar Hans Smedje, överläkare och sömnforskare vid barn- och ungdomspsykiatritriska kliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Ett barn i åldern 6–12 år sover som regel 10–11 timmar per natt, enligt Hans Smedje. Men med stigande ålder ökar tendensen att vara uppe senare på helgen och sova längre på morgonen.

Hans Smedje menar att det finns två saker att tänka på:

• En 6-åring som får vara uppe länge på fredag och lördag kväll vaknar ”för tidigt” eftersom de flesta barn i den åldern av naturen är morgonpigga. Barnet kan alltså få för lite sömn. Men individuella skillnader finns förstås.

• När puberteten närmar sig kan en 12-åring förskjuta dygnet och sova länge på lördag och söndag morgon och därmed få svårt att somna söndag kväll. När barnet ska återgå till vanliga skoltider blir det då kanske inte tillräckligt med sömn.

Det finns undersökningar som tyder på att våra barn sover för lite.

– Min undersökning av 6-åringar 1995 talade för att genomsnittstiden för sömn hade minskat med cirka 30 minuter jämfört med på 1960-talet, säger Hans Smedje.

Vad denna minskning innebär försöker forskare få grepp om.

– I vissa länder ökar andelen barn med övervikt. Australiska studier ser en koppling mellan kortare sömn och övervikt. Det betyder nog någonting, säger Hans Smedje, och tillägger att ingen tror att minskad sömn hos barn är bra.  

Viktig återhämtning
När barnet sover återhämtar sig kroppen och hjärnan. Tillväxthormon utsöndras och immunsystemet aktiveras. Hjärnan återställer sin förmåga till koncentration, laddar om arbetsminnet, lagrar och bearbetar minnen och intryck (sådant man lärt sig, till exempel).

Något som brukar lyftas fram är att för lite sömn kan innebära att det blir svårare för barnet att lära sig saker, enligt Hans Smedje. Men även andra funktioner påverkas.

– Sömnbrist försämrar arbetsminnet, barnet blir mer lättirriterat och mår sämre när det inte har sovit ordentligt. Man har också uppgifter som pekar på att sömnbrist ökar risken för olyckor, kanske beroende på nedsatt koncentrationsförmåga. I mycket extrema fall av sömnbrist kan barn till och med drabbas av tillväxthämning. Men det är mycket ovanligt i vår typ av samhälle, säger Hans Smedje.

Som förälder vet man hur barnet är när det har sovit tillräckligt. Man har även märkt vad som händer om barnet inte gör det… Det kan då vara mera lättsårat än vanligt, bråkigare eller gnälligare.

En del barn är morgonpigga och andra är det definitivt inte. Man kan undra hur det kommer sig, om det går i arv?

– Ett barn som inte är sömnigt alls vid läggdags behöver kanske lite senare läggtid. Inte alla barn behöver 10–11 timmars sömn per natt – en del behöver mindre, andra mera. Man får justera sovtiderna efter hur barnet somnar. Det kan vara stor skillnad mellan vad som är läggdags för en 6-åring och en 12-åring, säger Hans Smedje.

– Sedan behöver man ha med familjers behov av att få vara tillsammans på helgkvällar i beräkningen.
Påståenden av typen ”Jag kan inte sova” handlar ofta om att barnet vill få vara uppe lite till. Här behövs balans. Om man bara går på vad barnet vill får det kanske lida för det om det vänder på dygnet, enligt Hans Smedje.

5 tips om skolbarns sömn

1. Stäng av dator och tv i tid på kvällen.
2. Se till att ha kul aktiviteter utomhus i dagsljus.
3. Släck ner och ha ett nedvarvat tempo på kvällen.
4. Ha så regelbundna läggtider som möjligt.
5. Tveka inte att ta upp saken med en läkare om ditt barn har sömnsvårigheter som oroar dig eller om barnet snarkar kraftigt.
Källa: Hans Smedje, överläkare och sömnforskare
Vanligt med mardrömmar
Lov och helger kan rubba sömnschemat avsevärt, särskilt om barnet har egen dator och egen tv i sitt sovrum, något man brukar avråda ifrån eftersom barnet gärna är vaket längre än det borde.
Hans Smedjes tips är att sätta rimlig gräns även under loven. Att som förälder ha mod att stänga av dator och tv.

– Men jag kan inte ange specifika tider, säger han. Sunt förnuft och hänsyn till den individuella familjen och barnet måste finnas med. Om man känner att man har problem med denna typ av gränssättning och känner sig osäker kan man prata med vänner och släkt om det.

Vid stora problem är Hans Smedjes råd att försöka få diskutera saken med någon professionell, till exempel någon inom skolhälsovården eller på vårdcentralen.

– Om barnet verkar sova för lite eller har problem med att somna in kan man höra med barnsjukvården eller barnpsykiatrin, säger han.

Ett vanligt sömnproblem hos barn i den här åldern är att ha svårt att somna. En del barn är lagda åt det lite ängsliga hållet, andra kan vara ängsliga som en del i utvecklingen. I 7–9-årsåldern kan en del till exempel vara mörkrädda, vara rädda för att somna eller ha mardrömmer. Dessa barn behöver förståelse och stöd från sina föräldrar. Enstaka mardrömmar är helt normalt. Kommer de ofta, så tänk igenom situationen och försök ta reda på om barnet har varit med om en svår händelse.

– Försök sätta gränser när barnet säger ”Jag kan inte sova”, men var samtidigt uppmärksam på om barnet inte kan sova för att det är något som oroar. I åldern 8–10 år kan tillvarons svårigheter uppenbaras för barnet och det kan behöva stöd och tröst.

Man får försöka hitta en lämplig avvägning mellan att stödja och trösta och att tona ner problemet. Undvik att förstärka problemet genom att ge det för stor uppmärksamhet, men lyssna på barnet och visa att det är bra att beskriva sin rädsla.

Och är du förälder till en liten snarkare vet du förstås att även barn kan snarka mycket.

– Om barnet verkar ansträngt under natten ska man ta upp detta med en barnläkare eller halsläkare, tycker Hans Smedje. 1–3 procent av barnen snarkar så mycket att de störs av det, och de kan ha nytta av hjälp. Uttalad snarkning leder till att barnet har svårt att få luft när det sover, vilket kan bero på stora halsmandlar, något som är relativt lätt att åtgärda.

Packa på kvällen innan
Kroppens tillverkning av melatonin, som underlättar sömn, stimuleras av mörker och motverkas av ljus. En bra sovmiljö är ett lugnt och svalt sovrum, vanligen cirka 20 grader, mörkt – men inte om barnet lider av mörkrädsla, då kan en svag nattlampa eller öppen dörr kanske lugna barnet.

– Att varva ner före sängdags och ha det lugnt och mörkt i rummet befrämjar god sömn, liksom att allmänt sett ha det bra, sammanfattar Hans Smedje.

Lika svårt som det kan vara att få barnet i säng, kan det vara att få barnet att kliva upp på morgonen. För att underlätta kan man, enligt Hans Smedje, försöka att få barnet i säng i tid på kvällen och göra klart packning, kläder och annat kvällen innan. Man kan även gärna ge barnet ett glas juice på sängen på morgonen så att det får förbereda sig på att möta en ny dag.

Att ha lugn och ro både vid insomnandet och uppvaknandet är nämligen bra. Att en stressad förälder skriker”Gå upp nu!” åt barnet är kanske ingen bra början på dagen.


Artikeln publicerades i Vi Föräldrar Junior september-oktober 2008. Där kan du också läsa mer om skolbarn och sömn.


Läs mer

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler