Barnen flyttar ut på nätet

Barnen flyttar ut på nätet

Barnen flyttar ut på nätet

Den digitala revolutionen har slagit igenom bland de yngsta. Var femte 3-åring och varannan 5-åring använder internet.

Internet föddes på 1960-talet för att USA:s militära styrkor, som var spridda över hela världen, skulle kunna kommunicera säkert. Och World Wide Web, det grafiska gränssnittet som gjorde nätet till en angelägenhet för alla, var ett projekt som partikelfysiker vid forskningscentret Cern i Schweiz utvecklade lite vid sidan om, för att de behövde kunna dela sina upptäckter med sina internationella kolleger.

Militärerna och fysikerna kunde knappast föreställa sig att det nät de etablerade och förädlade en dag skulle bli en angelägenhet för alla människor, inklusive barn i förskoleåldern.

Men så är det. På några få år har även de yngsta blivit flitiga surfare, visar den senaste upplagan av World Internet Institutes (WII) årliga undersökning av svenska folkets nätvanor. När kartläggningen gjordes första gången 2002 var det fortfarande studenter på högskolor och universitet som dominerade tillsammans med 30–40-åringarna.

Nu, sju år senare, använder var femte 3-åring och varannan 5-åring internet. Och ytterligare några kliv upp i åldrarna börjar andelen närma sig en total täckning: 90 procent av 9-åringarna och i princip 100 procent av 16-åringarna.

VILL BLI ÖVERRASKADE
Olle Findahl, forskare vid WII, är inte särskilt förvånad över att andelen nätsurfande småbarn är så stor. Däremot är han lite undrande över hur det kommer sig att forskarsamhället än så länge fäst så lite intresse vid vad barnen egentligen ägnar sig åt på nätet.
– Forskningen har intresserat sig för ”webbcommunities” och sådant, och vad ungdomar gör där. Men när det gäller de yngre barnens nätvanor är kunskapen rätt liten, konstaterar han.

Om inte kunskapen finns i den akademiska världen, så finns den snarare bland dem som skapar de minsta barnens webbutbud.
– De minsta barnen är mer utforskande när de navigerar på nätet, de har andra mål än vuxna som ju ofta vill uträtta något konkret eller få tag på viss information. Barnen vill däremot bli överraskade och ha kul, säger Jens Peter de Pedro som var projektledare för utvecklingen av den nya Bolibompa-sajten som lanserades på Sveriges Televisions webbplats i vintras.

För att förstå hur de minsta barnen resonerar när de använder internet gör SVT regelbundna besök på förskolor där de ber barnen gå in på sajten och berätta hur de använder den. Barn, påpekar Jens Peter de Pedro, förhåller sig gärna till nätet som om det vore en fysisk plats där de kan ta sig fram.
– Därför är Bolibompasajten gjord som en stad. Vi hade kunnat använda symboler också, men det har visat sig att barn tycker att det är roligare och mer konkret när de får röra sig i en ”värld”. En vuxen kanske letar efter ett ord på en sida medan ett barn vet att bredvid den här soptunnan finns det ett hål där man kan gå vidare till stället dit jag vill komma.

BARNVÄRLD PÅ NÄTET
Fler sådana världar kommer att byggas på nätet för de yngsta. Dataspelstillverkaren Bajoum Interactive, som sedan 1990-talet framgångsrikt skapat en lång rad dataspel kring figurer som Pettson och Findus, Anki och Pytte, Mulle Meck och Mamma Mu och Kråkan, planerar till exempel att helt överge cd-skivan och flytta ut på internet. I samarbete med bland andra Sven Nordqvist, Pettson och Findus skapare, utvecklar företaget en barnvärld på nätet, som både ska bli en social mötesplats och ett äventyrsland med spel och knep och knåp.

Varje eventuell ny aktör kommer att få tampas med en dominant: SVT:s Bolibompasajt. I WII:s undersökning framkom det att den är de minsta barnens absoluta förstahandsval. Runt 90 procent av dem svarade att det är den hemsida de brukar besöka. Från SVT:s sida är ambitionen att behålla greppet.
– Vi kommer att fortsätta att göra en allt bättre Bolibompasajt, för vi vill gärna vara stora mot den målgruppen även i fortsättningen, säger Sara Ohlsson, som är projektledare och konceptutvecklare för barnutbudet på SVT:s webbplats.

Enligt Olle Findahl på WII är det ingen slump att SVT blivit så dominerande. Det är ett mönster som går igen i de nordiska länderna och inte minst i Storbritannien där BBC alltid varit en ledstjärna för andra public service-bolag. De har alltid varit bäst på barnprogram. Nu blir de bäst på webb-baserat barnutbud.
– Public service-bolagen har ett arv att förvalta, konstaterar Olle Findahl.

Publicerad i Vi Föräldrar nr 10, 2009.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler