Vattengympa mot förlossningssmärta

Vattengympa mot förlossningssmärta

Vattengympa mot förlossningssmärta

Bra mot förlossningssmärta, visar studie.

Att träna vattengympa under graviditeten kan minska behovet av smärtlindring under förlossningen. Det visar en brasiliansk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Reproductive Health Journal, skriver Dagens Nyheter.

Testgruppen bestod av 70 gravida som inte tidigare hade tränat. Vissa av dem ordinerades vattengympa tre gånger i veckan, medan övriga inte skulle träna alls.

Resultatet visar en stor skillnad mellan de båda grupperna när det kommer till behovet av smärtlindring under förlossningen. Endast 27 procent av de kvinnor som gympat behövde smärtlindring jämfört med 65 procent av dem som inte hade tränat.

Det här resultatet är mer pålitligt än tidigare forskning om motion och graviditet, eftersom man i studien har låtit lotten avgöra vilka som som ska träna istället för att bara följa dem som har gjort det. Det menar Pelle Lindqvist som är docent och forskare vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

– Den som tränar ändrar sin smärttröskel, så det är naturligt att de minskar behovet av smärtlindring. Det här är ett starkt argument för att träna under graviditeten, säger han till DN.

Källa: Reproductive Health Journal, dn.se

Läs mer

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler