Varning för gåstolar

Varning för gåstolar

Varning för gåstolar

Har ni en gåstol hemma? Se upp i så fall. Av 13 testade gåstolar är det bara en som uppfyller säkerhetskraven.

Text: Maria Zamore

Varje år sker omkring 300 olyckor med gåstolar inblandade i Sverige.

– Vanligast är att barn kanar ned för en trappa med gåstolen. Det kan resultera i väldigt allvarliga skador, bland annat hjärnskakningar, säger Kerstin Csiffary på Konsumentverket.

För att minska risken för olyckor infördes förra året en ny Europastandard för gåstolar. Enligt den ska gåstolarna bland annat ha en automatisk stoppfunktion som gör att de inte kan kana ned för en trappa, utan i stället fastnar på det översta trappsteget.

För att försäkra sig om att de nya säkerhetskraven följs har Konsumentverket gjort en marknadskontroll. Sveriges provnings- och forskningsinstitut, SP, fick i uppdrag att testa 13 gåstolar, inköpta i september 2005. Bara en enda, Pozy Rulle Master från Libro Kids, klarade kravet på att inte tippa på översta trappsteget.

Flera av de testade gåstolarna var försedda med en gummilist på undersidan, något som man kan anta ska fungera som ett automatiskt stopp, berättar Kerstin Csiffary. Ändå underkändes nästan alla.

– Många barnfackhandlare lever säkert i tron att de har köpt in produkter som uppfyller säkerhetskraven, men så är det alltså inte, säger hon.

Varnade kunderna
För några år sedan informerade Konsumentverket branschen om skadestatistiken för gåstolar.

– De blev ganska chockade, minns Kerstin Csiffary. De tog själva initiativ till att dels ta fram affischer som skulle varna kunderna för att använda gåstolar på övervåningar, dels ta bort farliga gåstolar.

– När jag besökte en barnfackhandel en tid senare hade de faktiskt affischen uppe, och de hade plockat bort alla farliga gåstolar – men ett år senare var affischen borta, och gåstolarna var framtagna igen.

I Kanada har gåstolar förbjudits helt och hållet.

I USA har antalet olyckor med gåstolar halverats sedan det 1996 infördes krav på automatisk stoppfunktion.

Vad ska man göra om man har en gåstol hemma?

– Man ska inte låta barnet använda den på övervåningen om man har en bostad i två plan, för det är en risk även om man har en trappgrind, säger Kerstin Csiffary.

– I de olyckor som har hänt har man ofta haft trappgrind, men den kan ha varit öppen – kanske för att ett större syskon inte har stängt den, eller för att en vuxen under ett obevakat ögonblick lämnar grinden öppen för att man bara ska hämta en sak.

"Barn utvecklas inte snabbare av gåstolar"

Tre frågor till Hans Forssberg, överläkare i barnneurologi vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna och en av landets främsta experter på barns motoriska utveckling:

Är gåstolar bra för barns utveckling?
– Det beror på vad man är ute efter. Jag kan tänka mig att det kan vara stimulerande och kul för barnet – i en gåstol kommer barnet upp och kan förflytta sig samtidigt som det kan se världen ur ett lite annat perspektiv. Däremot finns det inga vetenskapliga studier som kunnat visa att gåstolar har en positiv effekt på den psykomotoriska utvecklingen.

Kan det, som vissa hävdar, vara tvärtom; att barn som använder gåstol riskerar att hämmas i sin motoriska utveckling?
– För ett par år sedan publicerades en irländsk studie som jämförde den motoriska utvecklingen i en grupp barn som använde gåstol med en grupp barn som inte gjorde det. Studien visade att de som använde gåstol var ett par veckor senare med att uppnå vissa så kallade motoriska milstenar, som att gå utan stöd – men det fanns också en hel del kritik mot hur studien var upplagd, och det finns samtidigt andra studier som inte har visat någon skillnad.
– Sammanfattningsvis finns det inget stöd för en positiv utvecklingseffekt av gåstol, utan i stället misstankar om att vissa motoriska funktioner utvecklas lite senare.

Så – är det bra eller dåligt att använda gåstol?
– Man kan inte bortse från att det finns en skaderisk med gåstolar. Innan den är eliminerad så får man anse att det är negativt med gåstolar, eftersom det inte finns några klarlagda positiva effekter på den motoriska utvecklingen.

Uderkända och godkända gåstolar

Dessa gåstolar klarade inte kravet på att inte tippa på översta trappsteget:
Baby Seat ”Walking Trainer” från Babyproffsen AB
Baby Seat 2 in 1 Walker från Babyproffsen AB
Baby Walker, B-402 från Babytrold/Exine
Basson Modell 022 från Basson
Basson Boyai Baby (gunga) från Basson
Carena Baby Walker från ENG
Baby Steps Safety 1st från ENG
Chicco ”Ufo” från Going Nordic AB (tidigare Arnewid)
Graco ”Deluxe Walker” från Graco
Graco ”Discovery Walker” från Graco
Pozy Rulle från Libro Kids
Baby Zone ”Painter Bear” från Toyman

Denna stol klarade kravet:
Pozy Rulle Master från Libro Kids

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!