Gravid - med rätt att njuta

Under graviditeten är det viktigare än någonsin att du mår bra, både fysiskt och själsligt - så släpp alla måsten och njut. För din egen skull, och bebisens.


Text: Katarina Markiewicz


Det är inte fult att tänka på sig själv när man är gravid. Och du har all rätt i världen att vara egoistisk just nu.
Passa på att koncentrera dig på dig själv för snart kommer en liten varelse som kräver sina föräldrars totala uppmärksamhet. Med största sannolikhet kommer det som du i dag kallar för egentid snart bli ett minne blott, så passa på och njuuuut!

Simning

Simning är en träningsform som passar perfekt när man är gravid. I vattnet känner man sig inte lika tung och osmidig som på torra land. Simningen är, jämfört med många andra träningsformer, skonsam mot kroppen.
En fördel är också att du själv bestämmer hur ofta och när du vill gå till simhallen.
Bra för?
Simning är bra både för kropp och själ. Du tränar upp konditionen, smidigheten och styrkan. Särskilt bra för den som lider av ryggbesvär. Simningen är också bra mentalt. Man slappnar av och hinner tänka.
För vem?
För alla gravida. Från dag ett och så länge man orkar.
Kostnad?
Varierar beroende på simhallen.
Var?
På Sveriges alla simhallar. Gå in på din kommuns hemsida och leta under rubriken ”simhallar” eller leta på nätet.

Vattengympa för gravida

Vattengympa är ljuvligt när man känner sig tung och osmidig. Du kliver ner i en uppvärmd bassäng och repeterar de rörelser som ledaren visar. Självklart tränar alla i sin egen takt, och känner du att någon rörelse blir för jobbig är det bara att stanna upp och vila.
Passen brukar vara mellan 30–45 minuter. De avslutas oftast med några minuters total avslappning. Då ligger du bara och flyter och blundar med hjälp av en frigolitorm under nacken eller flytkuddar.
Bra för?
För att träna konditionen, styrkan, få igång blodcirkulationen och för att få stabilitet i bäckenet. Om du har bäckenbesvär ska du inte göra sido­rörelser med benen utan i stället pendla framåt–bakåt.
För vem?
Alla gravida, men de flesta brukar börja kring andra halvan av graviditeten, då ordinarie träning kan kännas för besvärlig. Om du har sammandragningar eller lätt att få urinvägsinfektion bör du rådfråga din barnmorska innan du börjar på vattengympa.
Kostnad?
Från ca 100 kr/gång
Var?
Vattengympa för gravida organiseras runt om i landet. Fråga på mvc, ring närmaste simhall eller sök på internet.

Meditationsbad

Du ingår i en grupp på ca fyra personer och en terapeut. Ni kliver ner i en varm bassäng. Rummet är nedsläckt med levande ljus och meditativ undervattensmusik. Med hjälp av flytkuddar och frigolitormar flyter du och tränar avslappningsandning medan terapeuten går från person till person och vaggar dig fram och tillbaka. Varje deltagare får också en hårbottenmassage. Meditationsbadet pågår i ca 35 minuter.
Bra för?

Meditationsbad är en effektiv antistressbehandling. I det varma vattnet fokuserar man på andningen och den mentala av­slappningen.
För vem? 

För alla gravida från dag ett och framåt. Det är bra om du talar om för terapeuten att du är gravid.
Kostnad?

350 kr inkl. entréavgift till ­vanliga badet
Var?

Centralbadet i Stockholm, www.centralbadet.se

Floating

Du ligger och flyter i en mörk tunna/kapsel med kroppsvarmt saltvatten. Under huvudet kan du lägga en uppblåsbar kudde som stöd för nacken. Antingen väljer du total tystnad eller så kan du lyssna till meditativ musik som harpa, fågelkvitter, havsbrus eller delfinljud. Du flyter i ca 45 minuter.
Bra för?
Floating är oerhört avslappnande. Förespråkarna påstår att man uppnår samma djupa avslappning som när man mediterar och att en timmes floating motsvarar sex timmars sömn. Floating sägs dessutom vara bra för musklerna och blodcirkulationen.
För vem?
För alla gravida och speciellt för dem som känner sig trötta eller stressade och oroliga inför förlossningen. De som lider av klaustrofobi bör dock undvika floating.
Kostnad?
Varierar, från ca 400 kr/gång
Var?
Det finns floatingbad över hela Sverige. För närmaste ställe se: http://hem.passagen.se/badarna/start.html

Gravidgympa

Gymnastik för gravida är en perfekt fortsättning när man känner att man inte längre klarar av ett vanligt gympapass. Gravidgympan brukar vara utan hopp och magövningar. Dessutom lägger man extra träning på rygg och bäcken. Avslappningen spelar också en stor roll.
Bra för?
För att träna upp eller bibehålla konditionen, stärka ryggen och bäckenet men även för att lära sig att slappna av.
För vem?
För alla gravida som är träningsintresserade och som känner att de inte längre klarar av ett vanligt pass.
Kostnad?
Varierar, men ca 80 kr/gång
Var?
Fråga mvc om närmaste gravidgympa, titta på internet. Friskis & Svettis har så kallad ”vänta barn gympa” med kurser runt om i Sverige se: www.friskissvettis.se

Gravidyoga

Du lär dig att slappna av och andas rätt samtidigt som du tränar kroppen att bli stark och smidig. Du tränar oftast i grupp. Vissa instruktörer väljer att ha musik, andra föredrar tystnad och dov belysning i träningslokalen. Träningen pågår mellan 60–90 minuter.
Bra för?
Bra för både kropp och själ. Syftet är att du ska bli så stark och smidig som möjligt och därmed förebygga olika graviditetsbesvär som till exempel rygg­ont. Men yogan passar även den som vill lära sig mental avslappning. Du lär känna din kropp och tränar på att andas rätt. Kunskaper som kan vara till nytta vid förlossningen.
För vem?
För alla gravida, du kan börja när som helst under graviditeten. På en del kurser kan även din partner vara med, då går ni igenom hur man kan använda kroppen och andningen på bästa sätt under förlossningen. Yogan är också en utmärkt träningsform för den som oroar sig mycket inför förlossningen. Du får lära dig att fokusera och att ”släppa” negativa tankar.
Kostnad?
Varierar, från ca 120 kr per gång. En del ställen har drop-in, andra erbjuder tränings- eller klippkort.
Var?
Runt om i Sverige anordnas kurser. Hör med mvc, titta på internet, till exempel:
www.yoga.se (kurser runt om i Sverige)
www.yogacentrum.com (Göteborg)
www.yogayama.se (Stockholm)

Pilates för gravida

Pilates för gravida är en relativ ny träningsform. Det är en lugn träningsform som inte tär på kroppen. Man tränar mycket med bollar och ringar.
Bra för?
Syftet är att bli smidig, träna upp ryggen och bålstabiliteten. Men du lär dig också rätt andningteknik och gör stretchövningar för att lösa upp eventuella spänningar. Träningen pågår i ca 60 minuter.
För vem?
För alla gravida, du kan börja när som helst under graviditeten.
Kostnad?
Cirka 160 kr per gång, men man kan också köpa kort, 1 200 kr för 8 gånger.
Var?
Se t ex:
www.centralbadet.se (Sthlm)
www.pilates.se (Sthlm)
www.ylab.com (Sthlm)
www.hagabadet.se (Gbg)

Afrikansk dans

En nybörjarkurs i afrikansk dans kan de flesta gravida delta i, enligt dansläraren Jenny Ajland. Höftrörelser bör göras en aning mjukare men annars gör gravida precis som alla andra. Klassen börjar med ett uppvärmningspass, där­efter kommer musiker in och spelar livemusik med trummor i 45 minuter, allt avslutas med stretching. Glöm inte att tala om att du är gravid.
Bra för?
Rörelserna i afrikansk dans kan för­bereda dig för förlossningen. Afrikansk dans är bra för hela kroppen och speciellt för bäckenbotten, korsrygg och magmuskler. Också för det mentala, eftersom dansen och musiken är frigörande för både kropp och själ.
För vem?
För alla gravida. De som vill vara extra försiktiga kan vänta till efter tredje månaden. Afrikansk dans passar inte dem som lider av bäckenbottenuppluckring.
Kostnad?
Varierar beroende på dansskola, t ex 14 ggr för 2 190 kr, eller prova på klasser för 100 kr/gång (dansskolan Urkraft).
Var?
Runt om i Sverige. Se t ex
www.kursguiden.se (hela Sverige)
www.urkraft.nu (Sthlm)

Koppla av på spa

Att åka iväg på ett spa i några dagar eller över en helg är den ultimata avstressningsmetoden.
Ja, det kostar mycket, ibland till och med väldigt mycket. Men å andra sidan är det kanske nu mer än någonsin som du behöver det. Ta med dig din partner, en väninna, din mamma eller åk själv.
Några dagars paus från det verkliga livet, stressen, jobbet och oron gör underverk. Du kommer att ha massor av tid att tänka, varva ner och prata om förlossningen och mycket annat.
Har du inte möjlighet att åka iväg på en spa-vistelse finns det en uppsjö av skönhetssalonger runt om i Sverige.
Fler och fler så kallade dagspa-anläggningar dyker också upp. På en dagspa-anläggning erbjuds oftast, förutom traditionella behandlingar, även olika träningsformer, t ex yoga, pilates, vattengympa mm
Tänk på att de flesta spa-anläggningar även tar emot dagsgäster.
Bra för?
För både kropp och själ. De flesta känner sig piggare och gladare av att bli ompysslade.
För vem?
För alla gravida från dag ett när det handlar om behandlingar som manikyr, pedikyr, ansiktsbehandlingar, hårbottenmassage, make-up kurs med mera. När det gäller olika massageformer vill de flesta terapeuter att man väntar till efter det att tre graviditetsmånader har passerat.  Upplys alltid terapeuten om att du är gravid, så kan hon/han upplysa dig om vilken massageform som är lämplig.
Kostnad?
Varierar beroende på anläggning och typ av behandling. Kostnaden beror också på om du bara väljer en behandling eller lyxar till det med ett helt paket.
Dagspa: Stockholm dayspa har t ex ett paket för gravida ”I väntans tider” för 2 200 kr medan en enskild behandling t ex hårbotten-ansikts och nackmassage kostar 450 kr. Sminkföretaget Make-up store erbjuder makekurser runt om i Sverige, 60 min 495 kr (då får du även välja produkter för detta belopp).
Övernattning: På t ex Varbergs kurort kostar två nätter med en massagebehandling och helpension i dubbelrum ca 3 290 kr.
Var?
Det bästa är att söka upp närmaste spaanläggning på nätet, se:
www.spa-sverige.se
Även de skönhetssalonger som är anslutna till Sveriges hud­terapeuters riksorganisation finns listade på nätet, se:
www.hudterapeuterna.a.se

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar Gravid 1/2007

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler