Nio sömntips - rutiner som hjälper bebisen att sova

Sex sömntips för dig med bebis

Nio sömntips - rutiner som hjälper bebisen att sova

Det nyfödda barnet gör ingen skillnad på dag och natt, men vid 6 månaders ålder kan man börja lägga ner lite mer krut på rutiner som passar familjen.

1. Bra sömn har tre pusselbitar: återkommande sömnrutiner, så småningom ingen mat på natten och utevistelse för att reglera sömnhormonet melatonin.

2. Promenader kan vara ett sätt att lära barnet sova längre stunder, eftersom barn gärna slumrar till när man är ute och går med vagnen.

3. Utevistelse när det är ljust och barnet är vaket är också bra: Barnet lär sig att man är vaken på dagen.

4.
Lägg barnet i sin säng när det är mätt, nöjt och trött, men fortfarande vaket. Då kan barnet lära sig att komma till ro på egen hand.

5. Sova middag är ingen fara, det kan till och med ge bättre nattsömn – så länge tuppluren inte kommer för sent på dagen, helst inte senare än kring 15-tiden.

6. Om barnet verkar hyperaktivt vid läggdags kan det vara övertrött och behöva föräldrarnas hjälp att varva ner med något rofyllt.

7. Börja varva ner när barnet har blivit lite trött men inte övertrött. Inga bus- eller springlekar.

8.
Om barnet vaknar på natten, gör det inte till en mysig stund. Tänd inte lampan och var riktigt ”tråkig”. Försök att få barnet att somna om utan att ta upp det. Signalera ”nu är det natt”, hyssja och säg ”sov nu”. Stryk barnet över huvudet eller håll en hand på blöjbaken.

9. Tänk på att alla måste hitta sina egna rutiner och sätt att lösa sömnen på. Tänk också på att mycket som just nu är jobbigt med sömnen idag kommer att lösa sig.
 

Källa: Veronica Vikström, psykolog, och Elisabet Hagelin, barnsjuksköterska vid Special-bvc i Uppsala län.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler