Lite profylaxhistoria

Som i så mycket annat går det trender även i mödravård, förlossning och smärtlindring. 


Text: Anna Gardberg


På 1970-talet gick blivande föräldrar långa kurser i psykoprofylaxandning. De flesta av oss förknippar det med hyperventilerande kvinnor – och män. Tanken var god, men kanske fungerade den inte så väl som man hade hoppats. Metoden försvann.
– Delvis för att psykoprofylaxandningen var en trend. Men också för att trycket på mödravårdscentralerna hade ökat och man inte klarade av att hålla kurserna, menar Anna Nordfjell, ordförande i Svenska Barnmorskeförbundet.
Att barnmorskorna i den förberedande mödravården inte pratade ihop sig med dem som arbetade med förlossningen kan också ha bidragit.
Den nya profylaxkursen är uppkallad efter barnmorskan Signe Jansson som på 1970-talet introducerade andnings- och avslappnings- övningar inför och under förlossningen.
Materialet i den så kallade Signe-kursen är inspirerat av Signes tankar, men också av Anna Wilsbys kurs samt samlade erfarenheter från barnmorskorna Janette Brant, Sabine Blix-Lindström och Kajsa Westlund.

Känn tillit till din kropp

En text som barnmorskan Signe Jansson har skrivit säger en del om tankarna med Signekursen, och kan vara till hjälp när du föder:
 
”Låt dig fascineras av det faktum att din kropp kan skapa en ny människa som växer inom dig, får vad den behöver genom dig, väl skyddad av din kropp.
Känn barnets närhet.
Känn tillit till din kropp och lita på dess förmåga att föda fram detta barn till världen.
Kroppen utvecklar en enorm kraft, som är ny för dig, under förlossningen.
Det är livskraften, urkraften som ofta upplevs som smärta. Det är en mycket speciell smärta som inte liknar någon annan och som du klarar av.
Arbeta tillsammans med smärtan. Hitta ditt kraftcentrum och bejaka livskraften.
Var medveten om att varje värk alltid följs av en paus. Utnyttja den till vila och avslappning så att du kan samla nya krafter.
Kroppen arbetar sig upp till en klimax, då du föder fram ditt barn.
Om du känner för att sätta ljud på kraften så gör det, så utnyttjar du den bättre.
Våga tala om dina känslor och behov, det gör det lättare för din omgivning att stödja dig.
Se till att hela tiden ha kontakt med underlaget. Känn efter hur det känns i kroppen, ändra ställning eller var i rörelse. Kroppen kommer att tala om för dig vilken ställning som är bäst att möta värken i.
Du kommer sannolikt att välja en upprätt, framåtlutad ställning. Stående, sittande eller knästående underlättar barnets passage genom din kropp.
Det är du som föder ditt barn, våga samarbeta med din kropp. Känn hur du öppnar dig för ditt barn och tar det till dig.”

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar Gravid 1/2006

Läs mer:
>> Den nya profylaxen

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler