Gör som barnen: lev i nuet

Ta makten över tillvaron genom att se ljuspunkterna i stället för det som är jobbigt. Mindful parenting är en filosofi som vill hjälpa oss att se situationen som den är – inte hur den känns.

Text: Anna-Maria Stawreberg

Mindful parenting kallas ett förhållningssätt som bland annat hjälper oss att få perspektiv på tillvaron - något som kan behövas när man går runt och vaggar sin bebis för fjärde natten i rad, när man återigen lämnar sin treåring gråtande på dagis eller när du och din partner för sjätte gången samma månad bråkat om vem som har mest att göra på jobbet.
Då är det lätt att se allt i svart, tycka att livet är en mardröm och att man själv är föräldern från helvetet. Då kan Mindful parenting hjälpa oss att se situationen som den faktiskt är och inte som den känns.
– Begreppet mindfulness, eller medveten närvaro som det också kallas på svenska, handlar om nuet. Om att träna upp den medfödda förmågan vi har att vara närvarande i nuet, säger Heidi Andersen-Servall, mamma till Tua och Saga, 6 år och Freja, 1,5 månad, bildterapeut och meditationslärare.
– Att överföra mindfullness på föräldraskapet, i form av mindful parenting, är genialiskt. Föräldraskapet är både ett inre och yttre arbete där det inte går att låtsas. Barnen har fortfarande inte förlorat förmågan att leva i nuet och de hjälper oss föräldrar, om vi bara är öppna. Dessutom ger barnen oss hela tiden nya chanser, menar hon.
Mindful parenting går helt enkelt ut på att leva i nuet, att vara medvetet närvarande.
– Alltså att inte tänka på vad du ska laga till middag, samtidigt som din treåring berättar vad hon drömt om på natten. Att inte hela tiden tänka tre steg framåt, förklarar Sofia Paulsson, mamma till Isak, 5 och Sonja, 1 år, läkare och den som tillsammans med Heidi jobbar för att sprida Mindful parenting i Sverige.
Genom att se på situationen som den verkligen är, blir saker och ting lite lättare, det ger perspektiv på tillvaron. Det finns ju flera sätt att se på situationer. Kanske har barnen tjafsat med varandra hela dagen. Men kan det finnas ett annat sätt att se på dagen också? Kaffet du drack på förmiddagen, när barnen var lugna en stund, smakade kanske underbart. Vid tvåtiden hörde ni en fågel sjunga. Eller tänk dig att din fyraåring inte vill klä på sig. Genast tänker du ”Varför ska hon alltid trilskas?”
Du har fastnat i ett tankemönster. ”Alltid” stämmer inte. Och vad innebär att ”trilskas”? Kanske ber hon om något som hon inte kan uttrycka, kanske behöver hon bara sitta i din famn en liten stund, lite närhet.
– Eller om ni har en bebis som inte sover på nätterna. Ta en vaknatt i taget och hantera dem därefter. Då är det genast enklare att få perspektiv på det hela. Ser man 73 vaknätter på raken framför sig blir man tokig. Ser man däremot situationen som den faktiskt är, att bebisen inte sover bra just nu, då blir det enklara att hantera, förklarar Heidi.

Lär av barnen
Ibland är det nödvändigt att ha framförhållning, men samtidigt kan det göra att vi missar allt det fantastiska som händer omkring oss just nu. Där kan vi lära oss något av våra barn, eftersom barn har en förmåga att leva i nuet.
– Föräldraskapet är ett utmärkt tillfälle att utvecklas. Helt plötsligt funkar inte alla de referensramar och sätt att lösa problem som vi har lärt oss. Samtidigt ger föräldraskapet oss en känsla av meningsfullhet som blir en kraftkälla, säger Sofia.
– Jag rusar i väg sju steg framåt. Där lär jag mig ständigt av vår son Isak. Till exempel häromdagen när vi bestämt att vi skulle gå ner till havet och kasta stenar. När vi äntligen kom ut utanför dörren skuttade han i stället iväg till en stor sandhög, samtidigt som jag nästan stod och stampade på stället för att vi skulle hinna till havet. Nu försöker jag se Isak när han njuter, och numera kan vi i stället bli kvar i sandhögen, säger Sofia.
– Inom mindfullness finns ett begreppet ”this is it”. Det vi upplever just nu är livet. Nu är verkligheten och därför är det ingen idé att gå och vänta på att helgen ska komma eller något annat, säger Heidi.
Andra exempel kan vara när man stressar iväg till dagis med barnen. Genom att försöka se turen till dagis med barnens ögon, se det fantastiska i att någon slängt fem glittrande kapsyler på gångvägen, kan turen till dagis också bli ett sätt att umgås med barnen och en upplevelse i sig.
– För vi har faktiskt ett val. Vi som är föräldrar och vuxna människor kan välja hur vi ska hantera olika situationer. Det är vårt ansvar, inte våra barns, och genom att hantera situationen tar vi också tillbaka makten över tillvaron, säger Sofia.

Vi får nya chanser
Vi kan inte välja allt. Vi kan inte välja att bli friska om vi till exempel drabbas av sjukdom, vi kan inte heller välja att det ska regna in en massa pengar på bankkontot men mycket kan vi ändå påverka själva. Vi kan välja att inte svepas med av vårt tankeflöde.
– Genom att se på varje situation och leva så mycket som möjligt i nuet, får vi hela tiden nya chanser. Även om jag skrek förfärliga saker åt min tvååring för fem minuter sedan, bara för att jag var stressad, får jag en ny chans. Nu kan jag välja att inte skrika och be om förlåtelse för mitt beteende nyss, förklarar Heidi.
Inom Mindful parenting kallas det för ”nybörjarsinnet”: Nya chanser kommer hela tiden. Det är aldrig för sent att ändra sig och bli den ansvarstagande förälder man vill vara.
För Heidi och Sofia har intresset för Mindful parenting kommit successivt. Heidi har länge varit intresserad av yoga och meditation och när hennes första barn föddes fick hon Jon Kabat Zinns bok Everyday blessings av en väninna.
Det är också Jon och hans fru Myla som är förgrundsgestalterna i mindful parenting.
Jon och Mylas filosofi är att man genom att uppfostra sina barn själv växer som människa och de kallar barnen för live-in Zen masters. Jon och Myla menar alltså att man som barn har en förmåga att se på livet och tillvaron som vi vuxna tappar någonstans på vägen.

Medfödd förmåga

Mindfullness, medveten närvaro, används mer och mer inom den svenska sjukvården och inom den kognitiva beteendeterapin (KBT).
Själva begreppet kommer från buddhismen, men man behöver inte vara religiös för att lära sig vara medvetet närvarande, det är en medfödd förmåga som många har glömt.
– Det handlar om att lära sig att vara helt här och nu, och på det sättet göra sig fri från invanda tanke- och reaktionsmönster. När situationer och människor får vara vad de verkligen är, utan att förminskas av en mängd dömande/bedömande tankar, blir allting enklare och gladare, skriver Heidi Andersen-Cervall och Sofia Paulsson på sin hemsida.

Agera eller reagera?

Inom mindfullness jobbar man för att se saker och situationer som de faktiskt är, inte hur de känns och upplevs. Man agerar i stället för att reagera.
Föreställ dig att din treåriga dotter kommer hem från dagis en dag, ledsen för att hon inte fått vara med och leka. Själv känner du hur en avgrund öppnar sig inom dig, du går igång och vill genast ringa både personal och andra föräldrar för att reda upp situationen.
Att du reagerar på ett visst sätt kan bero på en händelse i din egen barndom. Kanske fick du själv inte vara med som barn, och då kan det vara den känslan du känner av, inte din dotters alldeles normala ledsenhet över att inte få vara med vid ett enstaka tillfälle.
Därför kan det vara värt att vänta en liten stund innan du gör något. Försök backa och observera vad det är som hänt. Fundera över varför du känner som du gör. Därefter kan du agera.
– Genom mindfullness är du hela tiden i stormens öga. I ditt djupaste jag är du lugn. Du ser en tanke som enbart en tanke, inte ett faktum(...) och istället för att bara reagera kan du agera, utifrån din egen visdoms källa, skriver Jon Kabat-Zinn i boken Full Catastrophe Living – using the Wisdom of your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness (Delta, 1990).

Här kan du läsa mer

Det finns flera böcker som tar upp mindfulness. Testa till exempel.
• Everday blessings. The inner work of mindful parenting (Hyperion, 1997, ISBN 0-7868-6176-2) av Jon och Myla Kabat-Zinn.
• Vart du än går är du där (Natur och kultur, 2005, ISBN 91-27-11168-7) av Jon och Myla Kabat-Zinn
• Vem är det som bestämmer ditt liv? (Natur och kultur, 2004, ISBN 27-098451) av Åsa Nilsonne

Artiklarna publicerades i Vi Föräldrar 9/2006

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler