Mammanjutning på hög nivå

Mammanjutning på hög nivå

Mammanjutning på hög nivå

Följ med på fjäll-spa för nyblivna mammor.

Nu startar mvc Mama Mia och Storhogna Högfjällshotell & spa ett nytt koncept för nyblivna mammor. Christina och Lina vann en kom-igång-helg i Storhogna i Vi Föräldrars tävling. Vi hälsade på för att se hur de hade det.


Lina och Christina med sönderna Elias och Malte.
Vännerna Christina Lingström från Åhus och Lina Custic från Kristianstad, som vunnit resan genom Vi Föräldrar, är på sin första resa hemifrån sedan deras söner Malte och Elias, 5 månader, föddes.


Christina och Lina lärde känna varandra på BB, deras söner föddes med 12 timmars mellanrum. Det var var vänskap vid första ögonkastet och båda har glada minnen från BB-tiden.
– Vi hade jätteroligt där på BB! Eftersom vi båda har barn sedan innan kunde inte våra män vara på BB så mycket, så vi umgicks och pratade och hade jättetrevligt de där dagarna, säger Lina.
– Ja det var knappt så att vi ville åka därifrån, säger Christina.

När Christina anmälde sig till tävlingen var en tanke att hon och Lina skulle få lite mer tid att hinna umgås med varandra och kunna återuppleva lite av den där avslappnade stämningen på BB.

Det är två förväntansfulla mammor med två ännu helt ovetande söner, som närmar sig Storhogna en måndag i november. Varken Christina eller Lina har åkt längdskidor tidigare så de är både glada och nervösa, och det skrattas och pratas för fullt i bilen som tar oss från Östersund och ut i den jämtländska fjällvärlden. Och fjället visar sig verkligen från sin allra bästa sida med bara ett par minusgrader och strålande solsken.


Läs mer i Vi Föräldrar 2/2008

Kom-i-gång-tips som du kan prova hemma

Efter graviditet och förlossning kan det kännas svårt att komma igång och träna. Musklerna kan vara ovana och du kanske inte riktigt känner igen din kropp. Vasaloppsvinnaren Kerrin Petty Nilsson delar med sig av sina bästa kom-i-form-knep.

1. Motionera regelbundet
Man behöver inte börja med spinningpass och styrketräning på en gång. Att ta regelbundna promenader med vagnen när barnet sover är ett perfekt sätt att komma igång. Gör promenaderna
till en vana. Många tycker att barnvagnspromenader inte är träning, men det är tvärtom ett bra sätt att bygga upp sin grundkondition.

2. Variera mellan olika träningsformer
När du kommit igång med promenader kan det vara roligt att införa någon annan sorts träning. Till exempel kan man planera in ett pass mamma-barn-jympa i veckan, kanske gå till simhallen eller träna yoga hemma framför TV:n. Fördelen med hemmaträning är att man inte behöver vara beroende av barnvakt utan kan träna när det passar.

3. Hitta en träningskompis
Det är alltid roligare att träna med sällskap. Hittar du någon att träna med kan ni peppa varandra de dagar när det känns jobbigt. Man kan till exempel träffas och träna med sin föräldragrupp någon dag i veckan. Då blir träningen ett sätt att träffas och umgås.

4. Minimera stressen
Träningen ska vara något roligt att se fram emot. Se träningen som ett sätt att få lite egen tid och ett tillfälle att stressa av. Om träningen blir till ett stressmoment som du måste hinna med är risken stor att du tröttnar. Ta inte träningen på så blodigt allvar. Om din planerade träning uteblir är det inte hela världen, du kan ta igen det en annan dag.

5. Var tydlig med dina mål med träningen
Målet med din träning kan vara att träna inför ett visst lopp (till exempel tjejmilen), att bli starkare eller helt enkelt att må bra och trivas med din kropp. Om du är tydlig och berättar för alla runt omkring dig att du tränar, och att det är viktigt för dig, kommer du att mötas av förståelse från din omgivning.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler