Lite kaffe är okej
Maria Zamore
31 augusti 2009
Annons
Dansk studie ser inga samband med för tidig födsel.
Mycket koffein under graviditeten kan öka risken för tidig födsel och låg födelsevikt hos barnet, enligt tidigare studier.
En ny dansk studie, pubicerad i British Medical Journal, hittade dock ingen skillnad mellan kvinnor som drack måttliga mängder kaffe med koffein och kvinnor som drack kaffe utan koffein, vare sig vad gälller graviditetslängd eller födelsevikt.
Studiens resultat överensstämmer med rådet att gravida inte bör få i sig mer än 300 milligram koffein per dag, vilket motsvarar omkring tre koppar kaffe.
Källa: BBC News/Livsmedelsverkerket
Kaffe kan öka missfallsrisk