Ladda inför förlossningen

Ladda för förlossningen

Ladda inför förlossningen

Dagen för förlossningen närmar sig. Kanske känner du både längtan och en skräckblandad förtjusning – det ska bli en lättnad att bli av med den enorma magen, samtidigt som oron för förlossningen finns där. En tröst är att de allra flesta förlossningar går bra, och att du och ditt barn tas omhand av kunnig och kvalificerad personal.

Påverkar motion förlossningen?

Du har städat huset hundra gånger, bakat frysen full och till och med rensat alla de där högarna med papper. Ändå händer ingenting. Du väntar på tecken att förlossningen ska sätta igång och timmarna känns oändliga.

7 av 10 förstföderskor går upp till 14 dagar över tiden. Nya studier tyder på att förlossningen kan sättas igång 5 till 7 dagar före utsatt datum hos kvinnor som är vana motionärer och som fortsätter motionera under hela graviditeten.

Här gäller motionsformer där man bär upp sin egen kropp som gravidgympa eller stavgång. Däremot såg man inte samma effekt av exempelvis cykling eller simning.

72 procent av de motionerande mammorna födde några dagar tidigare, jämfört med 48 procent i kontrollgruppen där kvinnorna inte motionerade regelbundet.

De motionerande kvinnorna löpte dock ingen ökad risk för att förlossningen skulle starta före vecka 37 jämfört med icke-motionerande kvinnor.

Förbered dig inför förlossningen genom att sova och vila så mycket som möjligt de sista dagarna och nätterna. Tanka krafter – dem kommer du att behöva, dels under förlossningen och dels efteråt när du ska ta hand om den nya familjemedlemmen.


… energimässigt

  • Att förbereda sig inför förlossningen bör vara som att förbereda sig inför ett maratonlopp. Under förlossningen gör man i genomsnitt av med 500 kalorier i timmen. Det motsvarar just en maratonlöpares timförbrukning.
  • Har du någonsin hört talas om en maratonlöpare som inte har laddat med extra energi? Det tokiga nu är att du inte riktigt vet när ditt lopp kommer att starta, såvida inte ett kejsarsnitt är planerat.
  • Du kan få vänta i upp till 14 dagar efter utsatt datum. Och vem orkar äta pasta och spagetti i två veckor?
  • Försök ändå att äta bra och näringsrik mat ofta och så mycket som du orkar.


… mentalt

  • Mentalt kan du göra mycket för att förbereda dig. Ställ in dig på att du under förlossningen troligen kommer att uppleva den största smärta du hittills har upplevt, om du inte har fött barn tidigare.
  • Men se även att smärtan har en funktion. Det är en naturlig del av förlossningen och kommer när vävnaderna töjs ut för att barnet ska få fri passage på sin väg ut ur livmodern.
  • Varje värk och varje krystning leder dig ett steg närmare att få hålla ditt barn i famnen.


… kroppsligt

  • Det är bra om den fysiska förberedelsen redan har påbörjats genom att du har hållit igång så mycket du har kunnat under graviditeten. Att vara i god fysisk form underlättar förlossningen och återhämtningen.
  • Motion och träning ger dig bättre ork och starkare muskler som du med all säkerhet kommer att få stor hjälp av under krystningsarbetet.
  • Du kan även dra nytta av olika former av avspänningsträning eller yoga.
  • Att kunna slappna av när tillfälle ges är en stor tillgång, framför allt om förlossningen drar ut på tiden.
  • Dessutom kan vissa andningsövningar vara till hjälp – dels får du något annat att fundera över och dels kan andningsteknikerna hjälpa dig att slappna av och att fokusera kraften.

Artikel publicerades i Vi föräldrar Gravid nr 2 2008

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler