"Gör julen till ett träningspass för själen"

"Gör julen till ett träningspass för själen"

Janas krönika. Låt inte julstressen stå i vägen för njutningen. Skapa små stunder av njutning i stället.

Jag gillar den där alldeles speciella stämningen som ligger i luften strax innan årsskiftet. Ja, det är mycket stress och många krav med allt som ska hinnas med fram till mållinjen. Jag håller med! Men om vi bortser från det en liten stund så ser jag också hur människor använder decembermånaden för att träffas över en långlunch eller glögg, julshoppa gemensamt eller pratar med varandra i hissen om upplägget för årets julledighet.

Kanske är jag född som blåögd optimist, men jag väljer att se denna sida av decembermånaden först. Jag väljer att prata om det härliga vädret som vi har haft hela advent igenom (om man gillar snö vill säga!) och dotterns underbara julkonsert i Storkyrkan och jag vägrar falla in i offergnället om julstressen.

Men det kräver aktiva val varje dag. Annars kunde jag lätt dras med i debatten om mitt hektiska tidsschema för att hinna till alla avslutningar av barnens aktiviteter, företagsfester osv.

Den mänskliga hjärnan har under evolutionsprocessen lärt sig att reagera starkare på fara än på lustfyllda stimuli – en överlevnadsinstinkt eller skyddsmekanism som vi människor har behövt för att klara oss genom kristider. Idag är inte överlevnad den stora frågan vi brottas med (även om det kan kännas så ibland) men hjärnans autopilot fokuserar fortfarande mycket starkare på det som skrämmer oss eller framkallar oro. Som sagt – en autopilotreaktion som sätts igång av sig självt.

Men, vi har fått något som hjälper oss att styra över sådana reflexreaktioner – och det är VILJAN. Den mänskliga viljan kan förflytta berg sägs det. Och jag tror på det. Med viljans kraft kan elitidrottare besegra sina rädslor och lyfta sin prestation till oanade höjder. Kan de så kan väl vi! Låt inte hela ditt liv styras av autopilotprocesser.

Se till att juletiden och dagarna innan inte blir en hotbild, utan något du ser fram emot. Skapa mitt i stressen små ögonblick av frid för dig själv varje dag. Ett lugnt andetag, en liten stund med en kopp kaffe eller ett kort du skriver till någon som betyder mycket för dig – du väljer själv vad som ger dig lycka.

Låt bli att följa någon sorts tidningsmanual till den perfekta julen eller en almanacka till en stressfri fest. Det tror jag inte på. (Bara ordet ”stressfri” framkallar stress i min hjärna.) Kanske har du lust att använda julen 2010 till din personliga utveckling där du med viljans kraft bestämmer dig för att göra något annorlunda än vad du har gjort förut.

I vår familj kommer vi att testa en hel del ny mat för att slippa köttbullar och prinskorv på julbordet. Dessutom är det bara vi i år för det är så vi vill ha det – vi fem (plus hund). Behåll traditioner du tycker om och ta modet att bryta med det som känns mindre roligt eller tom. jobbigt. Så kan julen bli ett härligt träningspass för själen.

Och till slut ett litet ord om nyårslöften. Byt ut ordet mot nyårsdrömmar och börja med nya vanor redan nu. Så känns det att du redan är på banan när nyårsafton kommer. Och min erfarenhet är att de som börjar med nya vanor på denna sida året har större chans att lyckas med sin vision även efter nyårsdagen.
Från mig till er alla en riktigt GOD JUL – se till att det blir din jul på dina villkor (i alla fall delvis)!

 

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler