"Förtäckt reklam för barn"

Karamellkungen och Hemglass KO-anmäls.

Karamellkungen och Hemglass KO-anmäls

Spel och pyssel lockar barn till godis- och glassreklam på internet. Det är oetiskt, anser Sveriges Konsumentråd och anmäler två företag, Karamellkungen och Hemglass, till Konsumentombudsmannen (KO).
En undersökning har visat att barn lätt kan klicka sig fram till matreklam, speciellt riktad till dem, på internet.
- Mer än hälften av reklamen handlar om godis, chips, läsk, kakor och så vidare. Ett annat resultat är att reklamen i sig är väldigt otydlig, gränserna mellan vad som är reklam och inte tycks fluta, säger Helena Sandberg, medieforskare vid Lunds universitet.
Konsumentrådet vill ha tydligare gränser.
- Det handlar om barnens hälsa och då måste man se hur långt lagstiftningen räcker, säger Jan Bertoft, generalsekreterare vid Sveriges Konsumentråd.

Källa: Aftonbladets nätupplaga/TT

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler